Tıpkı kayıp şehir Atlantis’i bulmak gibi, bisiklet firmalarının da en hafif bisikleti üretmek gibi bir hedefleri var. Evet, bisiklet fizikleri aerodinamik ve daha az esneyen bisikletlerin daha verimli olduğunu söylese de, bisikletçilerin gerçekten önem gösterdikleri konulardan biri tartının üzerinde çıkan sayının oldukça düşük olması.
Cyclist’in tartılarında 5.11kg gelen 56cm Fuji SL 1.1 dünyanın en hafif üretim bisikleti değil. Merida Scultura 9000 LTD 4.56kg, AX-Lightness Vian Evo Ultra 4.44kg ağırlığında üretiliyor. Fakat hafif bisikletlerin en hafifi olmak, SL 1.1’ın asıl amacı değil.
Bağlantılara yatırım yapmak
“SL kadroset, bir önceki hafif yarış bisikletimiz Almira SL’den 237g daha hafif. Ağırlığı azaltırken esnemezliği de artırmayı başardık. Orta göbek %11, alın borusu ise %9 daha esnemez” diyor Fuji’nin üretim müdürü Steven Fairchild. Bu ağırlık kaybı, kadronun 740g, maşanın ise 293g olması demek. Zaten gerçekten hafif bir bisiklet olan Altamira SL’e göre kadroda 110, maşada ise 127g ağırlık atılmış. Peki Fuji ekstra ağırlığı atmayı nasıl başardı?
“Arka üçgen, dropoutlar dahil tek parçadan, orta göbekten sele borusu birleşimine kadar tamamı içi boş bir şekilde üretiliyor. Bu sayede ekstra bağlantıdan kurtuluyoruz ” diye açıklıyor Fairchild. “Bu şekilde üretim yapabilen üç firmadan biriyiz. Ayrıca boruların düz bölümlerinde çok güçlü bir karbon fiber kullanıyoruz. Fakat bu malzemeyi düz bölümlerde kullanmak zorundasınız, 2 ya da 3°’lik bir eğimde bile karbon çatlamaya başlıyor.” Birleşim yerleri pek belli olmasa da SL 1.1 ana üçgen ve arka üçgen olarak toplamda iki parçadan oluşuyor
Kadrodan 100g kazanmak gayet iyi, fakat maşadan 127g tasarruf etmek çok büyük bir başarı. Bu maşanın toplam ağırlığının üçte biri anlamına geliyor. Fuji, kadroda olduğu gibi maşada da ağırlığı azaltırken esnemezliği artırmayı başarmış. Bunu, maşanın içine koydukları bir kaburga sistemi ile gerçekleştirmişler. Fairchild “Uzakdoğu’daki üreticimizin tavsiyeleri olmadan böyle bir maşa üretemezdik” diyor. “Onlar bizimle tecrübelerini sürekli paylaşıyorlar ve tasarımcılarımızla birlikte çalışıyorlar. Kullandığımız bu kaburga sistemi yalnızca 12 gram ağırlığında fakat esnemezliği %18 artırıyor.”
Ekipmanlar
Hafif bir kadro, hafif bir bisiklet üretmenin ilk gerekliliklerinden biri. Fakat kullandığınız ekipmanların da hafif olması gerekiyor. Bu nedenle, bisiklet üzerinde Sram Red grupset görmek pek de şaşırtıcı değil.
Fakat Fuji; Merida ya da AX-Lightness’ın yaptığı gibi farklı bir marka aynakol kullanmamış. Grupsetteki tek değişiklik Eecycleworks’ün Eebrakes model frenleriyle yapılmış. Bu frenler, pedler dahil 200g gibi müthiş bir ağırlığa sahipler.
Bunun dışında Fuji, jantları Reynolds’ın en üst model tubular jantları olan RZR 46s kullanmış. 968 gram ağırlığındaki bu sete ek olarak sele ve sele borusu toplamda yalnızca 251 g ağırlığında geliyor. Son olarak ise karbon fiber gidon ve alüminyum gidon boğazı Fuji tarafından üretilmiş.
Bisikletin ekipman listesi oldukça iyi olsa da, bazı egzotik parçalarla bisiklet daha hafif hale getirilebilirmiş. Mesela Ritchey Superlogic Vector Evo Streem seleyi ele alalım. Bu selenin üzerinde sünger ve deri kaplama yer alıyor. AX-Lightness Vial’da göremeyeceğiniz malzemeler. Ya da kablolar standart olarak kullanılmış, Merida Scultura’da gördüğünüz ultra hafif Jagwire’lar değil. Ya da gidon ve boğaz, her ne kadar performansları çok iyi olsa da daha hafif seçenekler olduğu kesin.
“Kesinlikle daha hafif bir bisiklet üretebilirdik fakat asıl amacımız bu değildi” diyor Fairchild. “Biz rahat, sürülebilen, dayanıklı ve en önemlisi ulaşılabilir bir bisiklet üretmek istedik.”
35.000TL’lik fiyat etiketiyle ulaşılabilirlik biraz göreceli bir kavram olsa da, 6.000 liradan başlayan fiyatlarla satılan SL serisinde herkese göre bir seçenek bulunabilir.