Bizimle iletişime geçin

Editoryal

ÜNİVERSİTELERDE BİSİKLET PAYLAŞIM SİSTEMLERİ ARTIYOR

Yazı ARZU TEKİR

Üniversiteyi okuduğum Ege Üniversitesi kampüsünde, bisikletimle geç kalma telaşı olmadan evimizin karşısındaki hastane kapısından girip, MOTBE amfisine on beş dakika pedallayarak, arada durup karşılaştığım arkadaşlarımla sohbet ettiğim, ders arasında da tenis derslerine yetişip geri döndüğüm günleri hatırlıyorum. Üniversite şenlikleri, başka fakültede okuyan arkadaş ziyaretlerine yolculuklarım. Her yere yetişecek enerjimin yüksek, zamanımın bol olduğu günler…

Geçtiğimiz hafta, UN Women ve UN Global Compact’ın 15 Mart’ta düzenlediği Women’s Empowerment Principles Forum’a katılmak için New York’taydım. Şehirdeki bisiklet paylaşım istasyonlarının sayısının giderek arttığını gözlemledim. Konuştuğum şehir bisikleti kullanıcıları, kısa mesafelerde UBER, Lift ve benzeri hizmetlerin taksi ücretleri kadar pahalı ve kalabalık şehirde hızlı hareket etmeye kısmen yardımcı olduklarını anlattılar. Googlemap ve Moovit uygulamalarında rotanızı seçerken bisikleti de seçip güzergâhınızı oluşturabiliyorsunuz. Tam da katılacağım etkinliğe gitmek için hazırlanırken eposta kutuma düşen, son dönemde Amerika’da atakta olan Lime Bike’ın haberini okudum. Haberde Lime Bike ve Georgetown Üniversitesinin iş birliğinden bahsediliyordu. ITÜ’ye “Yeşil Kampüs” projesi kapsamında destek verdiğimiz dönemde çok önerdiğimiz çalışmalardan biriydi, kampüste bisiklet paylaşım sisteminin olması…

İstasyonsuz bisiklet paylaşım sistemi olan Lime Bike, 35 bisikletle, kampüsün 12 noktasında hizmet vermek üzere, Georgetown Üniversitesi ile anlaşmış. Bu iş birliği kapsamında, üniversitelerinden aldıkları eposta adresleri ile kaydolacakları bu bisiklet paylaşım programında, 30 dakikalık kullanıma 50 cent ödeyecekler. Lime Bike’ın standart uygulaması 30 dk icin 1$, öğrencilere %50 indirim uygulanmış. Baharda bisiklet sayısı artırılacak. Tüm akademik yıl dahilinde, yazın da dahil olmak üzere, bisikletler kullanılabilecek.

Lime Bike ile Georgetown Üniversitesi arasındaki anlaşma, yeni kampüs içi sürdürülebilir ulaşım seçeneklerine ek olarak, Ocak ayında imzalanmış. Hâlihazırda Washington’ın öncü bisiklet paylaşım sistemi Capital Bike Share, üniversitenin ana iki kapısında istasyonlarını yerleştirmiş. Lime Bike ile yapılacak yeni anlaşma ile bisikletli ulaşımı istasyonsuz bisiklet paylaşım sistemi ile kampüs içinde de yaygınlaştırılması hedefleniyor. Kullanıcılar mobil uygulama ile telefonlarından bisikletleri kiralayıp, bisiklet üzerindeki bir buton ile kolayca kilidi açabilecek.

Üniversite bu hizmeti için Lime Bike herhangi bir ücret ödemiyor. Bu ortaklık ile bisikletin aktif bir ulaşım aracı olarak teşvik edilmesi hedefleniyor. Georgetown, 2013’te Amerikan Bisikletliler Ligi tarafından ‘Bisiklet Dostu Üniversite’ olarak tanımlanmış. Bu iş birliği ile Georgetown, Washington DC’deki bisiklet-dostu girişimlere liderlik etmeye devam edecek. Seçilen 12 bisiklet alım noktası ise, kampüs içinde trafiğin en yoğun olduğu yerler. Yine geçen sayıdaki yazımda da aktardığım gibi, üniversite bisiklet kullanımını takip ederek hizmetin iyileştirilmesine ve geliştirilmesine yönelik karar verecek.

undefined

 

Günlük bakım hizmetleri, bisikletlerin toplanması, belirlenen noktalara yerleştirilmesi gibi çalışmaları Lime Bike üstlenecek.

Bu programın başlatılmasına yönelik çalışmalar geçtiğimiz sonbaharda, Georgetown Üniversitesi Öğrenci Derneği, Mezunlar Derneği ve diğer paydaşların, üniversitenin planlama ve işletmelerinin yönetimini üstlenen birime ortak talepte bulunması ile başlamış.

Lime Bike, Washington’daki dört istasyonsuz bisiklet paylaşım şirketinden biri.  Yine, geçtiğimiz hafta elektrikli scooterları da sistemlerine dahil edeceklerini duyurdular. Washington DC’de, bisikletlerinin kullanımını artırmak için doğal olarak bu iş birliğine girdiklerini açıklayan, şirketin Washington DC Genel Müdürü, Jason Starr, çevre dostu, ekonomik, kullanımı kolay ulaşım çözümlerinin önemsendiği yerlerde, bisiklet kullanımını artırmak için ortaklıklara devam edeceğini açıkladı. Üniversitenin, ülke genelindeki saygınlığı, itibari ve öğrencilerin aktif olması sebebiyle çok doğru bir ortak olduğunu belirtti.

Üniversitenin Sürdürülebilirlik Ölçümleri ve Proje Yöneticisi Greg Miller ise Georgetown Üniversitesinin tüm kampüste, güvenli, ekonomik, havayı kirletmeyen ulaşım seçeneklerinin geliştirilmesini taahhüt ettiğini, programın gelişmesinin öğrenciler ve diğer kullanıcılardan gelecek geribildirimlere ve talebe bağlı olduğunu eklemiş açıklamasına. 

Türkiye’deki güzel gelişmeleri de takip ediyorum bu alanda. Sağlık Bakanlığı’nın öncülüğünde fiziksel aktivitenin artırılması kapsamında 320 bin bisiklet hibe dilmişti. Bu proje kapsamında pek çok üniversite, bisikletli ulaşımı öğrencileriyle paylaştı. Sağlık Bakanlığı ile imzalanan protokol kapsamında İstanbul Şehir Üniversitesi’nin Dragos Kampüsünde kullanılmak üzere 200 bisiklet hibe edildi. Sakarya Üniversitesi’ne, yine benzer protokol kapsamında 100 bisiklet. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi de ‘4.nesil bisiklet paylaşım sistemi’ duyurusuyla, istasyonsuz bisiklet paylaşım sistemini kampüslerinde başlattı. İstanbul Üniversitesi de Avcılar Kampüsünde, bisiklet yolları ve parkları yaptığını duyurmuştu. Boğaziçi Üniversitesi elektrikli bisiklet paylaşımını ilk kez başlatan üniversite oldu ülkemizde. 

Bu tür projelerin artarak devam edebilmesi, sürdürülebilir olması için özel sektörün de destek vermesi ivmeyi artıracaktır. Yeni kurumsal sosyal sorumluluk alanı olarak kampüslerde bisiklet paylaşım sistemlerini yaygınlaşmasına sağlanacak finansal desteğin yanısıra iletişim ve pazarlama destekleri ile üniversitenin şehirlerde bu sistemlerin yaygınlaşmasın da örnek olacağına inanıyorum. Başarılı modeller, örneklerini derginin önceki sayılarında yazmıştım, büyük şirketlerin fabrikalarının yer aldığı kampüslere, serbest bölgelere, teknoloji serbest bölgeleri ve sanayi bölgelerine de yaygınlaştırılabilir.

Sevgili Cyclist Türkiye okuru, dergimiz bisiklet dergisi olmakla birlikte, çok önem verdiğim kadının iş hayatında desteklenmesi ve güçlenmesini de destekleyeceğinize inanıyorum. Çalışansanız yöneticinizle, işveren ya da üst düzey yöneticiyseniz de ekiplerinizle görüşerek Birleşmiş Milletler’ in Women’s Empowerment Principles sayfasına girip, bu prensipleri kurumlarınızda adım adım hayata geçirmeye başlamanızı diliyorum.

  1. Cinsiyet eşitliği için üst düzeyde bir kurumsal liderlik başlatın
  2. İş yerindeki tüm erkek ve kadınlara adil davranın, insan haklarına saygılı olun, ayrımcılığa karşı çıkın.
  3. Tüm erkek ve kadın çalışanlar için işyerinde sağlık ve güvenliği dikkate alın.
  4. Kadınların eğitim almasını, profesyonel kariyer gelişimleri için eğitimlere katılmasını destekleyin.
  5. Kadınları destekleyecek, güçlendirecek pazarlama, satın alma, tedarik zinciri uygulamalarını hayata geçirin.
  6. Eşitliği, savunuculuk ve topluluk girişimleri ile teşvik edin.
  7. Cinsiyet eşitliği konusundaki ilerlemenizi raporlayın ve paylaşın.

www.weprinciples.org

E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!

1 Yorum

1 yorum

  1. Ali Ozan

    Aralık 13, 2019 en 8:07 pm

    Bu yazıyı okuyunca hem sevindim hem de ülkemizdeki duruma üzüldüm. Neden mi? Şu an Üsküdar Üniversitesinde klinik psikoloji yüksek lisans öğrencisiyim. Ve toplu taşımanın kolay gözükse de yetersiz olup yıpratıcı olmasından dolayı son birkaç haftadır yaklaşık 14 km olacak şekilde bisikletle okula gitmeye başlamıştım. Yazıyı okuyunca beni üzen nokta ise üniversite kampüs görevlilerinin bisiklete olan yaklaşımları oldu. İlk başta kampüs içerisine alınıp alınmamasıyla ilgili idareye telefon dahi açıldı(!) Halbuki kampüs içerisinde atıl bir yerde duran göstermelik bisiklet bağlama demirlerinin arasında hali hazırda iki scooter motosiklet çoktan park etmişti. Arkadaşlar idareden onayı aldıktan sonra bisikleti içeri aldılar bisiklet park yerinde olması koşuluyla! Ancak bir iki hafta sonra bu seferde bisikleti bağlama şeklim sorun olmaya başladı. Çünkü içeride park yapmış motosikletler nedeniyle park yeri dışına taşasak şekilde bisiklet bağlamak zorunda kalıyordum. Bende motosikletlerden dolayı öyle bağlamak zorunda kaldığımı arkadaşlara ilettim, onlarda kendilerine ileteceklerini ifade ettiler. Ama bir kere daha bisiklete bir şekilde bahane bulurlarsa konuyu sosyal medyaya fotoğraflı olarak bir kaç gazeteci arkadaşımın yardımıyla yaymayı düşünüyorum. Gördüğünüz gibi İstanbul’un hemde göbeğinde yer alan üniversitede bile bisiklete yaklaşım böyleyken bizim muasır medeniyet seviyesine gelmemiz için çok çok ışık yılı seneler geçmesi gerekiyor.

Cevapla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Öne Çıkanlar

BİSİKLETTE SIVI ALIMINA DAİR BİLİNMESİ GEREKEN HER ŞEY

Editoryal

PANDEMİ DÖNEMİ VE SONRASINDA BİSİKLETLİ ULAŞIMA YÖNELİK AÇIK MEKTUP

Haberler

SPORCU SAĞLIĞININ KÖŞE TAŞI: SIVI DENGESİ

Editoryal

PRUDHOMME, FRANSA TURU’NDA ALINACAK YENİ ÖNLEMLERİ PAYLAŞTI

Haberler

Bağlan
E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!