Fotoğraf: Erman Öner
Bir çok amatör sporcu gibi benim de bisiklet sporu geçmişimde dağ bisikletinin önemli bir yeri var. 1994 yılında çıktığım ilk yarışı dün gibi hatırlarım. Ormana ya da toprak yola girdiğiniz zaman dağ bisikletinin size vermiş olduğu his hiçbir şeye benzemez. Ülkemizde çoğunlukla asfalt yolda ya da bozuk köy yollarında kullanımı tercih edilen dağ bisikleti, kendi tabiatı olan zeminde kullanıcısına bir tık daha fazla yarar sağlar. Toprak yolda dağ bisikleti ile aldığınız keyif ise bunun çok daha fazlasıdır. Kurumuş yaprak ve dalların üzerinden geçerken çıkardığı sesler, çamur ya da su geçişlerindeki adrenalin tarif edilemez. Son dönemlerde çok fazla dağ bisikleti yarışlarına katılamasam da 6-7 yıldır Aydos ormanında düzenlenen dağ bisikleti yarışını hiç kaçırmam. Yerel bir yarış olduğu için seviyesi düşük olsa da İstanbul’un en yüksek tepesi olan Aydos ormanında düzenlenmesi parkuru oldukça özel kılıyor.
Geçtiğimiz aylarda Carraro Kifuka e-bike ile önce 17’km’lik asfalt Kartepe, ardından da 32’km’lik Uludağ tırmanışı yapmıştım. Bu tarz uzun tırmanışlarda esas amacımız Shimano STEPS destekli Kifuka’nın batarya performansını görmekti. Shimano STEPS donanımlı Carraro Kifuka’nın güç performansı oldukça etkiliydi. Elektronik destekli Shimano STEPS motor ile Kartepe’yi tırmanan birçok değerli sporcunun Strava verilerini alt üst etmeyi başarmıştım. Ben bu tırmanışlar sırasında çok keyifli vakit geçirirken, aklımı kurcalayan bir soru vardı; acaba Carraro Kifuka e-bike gerçek bir MTB parkurunda nasıl bir sürüş sağlar? Şanslıyım ki çok vakit geçmeden bu sorunun cevabını bulma fırsatı ayağıma kadar geldi.
Ormanlarda yangını engellemek amaçlı açılan yangın yollarında eğim %15-20’lere yakındır. Çok kullanılmadığından dolayı da zemin fazlaca taşlıktır. Zaten bu nedenle de yarış parkurlarında çok tercih edilmez. Ben ise her zaman bu yollara tırmanmak istemişimdir. Tüm kabloların uçlarını bir araya getirince, Shimano STEPS destekli Kifuka’nın performansını yangın yollarında denemek bizim için rüya senaryoya dönüştü.
Ancak öncelikle gerek bisiklete alışmak gerek arazide bir e-bike kullanmamış olmanın ihtidalıyla Shimano STEPS motorun tadına varmak adına bisikletimizin gidonunu orman içerisine kırıyoruz. 15’km’lik sürüşte Carraro Kifuka, yaklaşık %6-7’lik tırmanışları tamamen düz edasıyla geçmemi sağlıyor. Toprak zeminde 25km/sa hızı kolay kolay geçemediğim için Shımano STEPS motor performansı tamamen kullanmanızı sağlıyor. Yarışlara katılan sporcular arasında 2.25’lik lastik çok tercih edilmese de Carraro Kifuka e-bike üzerindeki Schwalbe 2.25’lik lastikler bisikletin cüssesine yakıştığı kadar yol tutuşunda da bisikleti hiçbir şekilde yolda bırakmıyor. Yine de singel track inişlerde bir tık performans kaybı yaşatıyor. Bunun bisikletin ufak bir dezavantajı olan ağırlığından kaynaklandığını düşünüyorum, ama netice bu denli bir donanıma sahip bisikletin hafiflik beklentisi olmalı mı, ayrıca tartışmalı. Tırmanışlardaki lastik performansı oldukça iyi. Shimano STEPS motor gücü ve artı bacağımın gücüyle birlikte uygulanan torka rağmen sürüş boyunca lastikler tutuşundan hiçbir şey kaybedip patinaja tutulmadı.
Gezdiğim parkur içerisinde eğimin az olduğu bölümlerde bataryanın ömrünü de uzun tutmak adına Eco ve Trail modun dışına çıkmıyorum. Shimano STEPS destekli Kifuka’nın gidon üzerindeki kontrol kolundan bu geçişleri rahatlıkla yapabiliyorsunuz. Ayrıca gidon üzerinde bulunan kontrol panelinden geçişleri takip edip hız-km-avg ve batarya ömrü gibi birçok veriyi rahatlıkla anlık olarak öğrenebilirsiniz. Verilerin arasındaki geçişleri ve sıfırlama işlemleri panelin altında silikon düğme ve gidon üzerinde bulunan kontrol koluyla beraber yapılıyor.
Parkurda tırmanışa geçtiğim bölüm açıkçası bisikletten en fazla keyif aldığım kesit oldu. Tırmanışla birlikte keyif modu olarak adlandırdığım Boost moduna geçmeden edemiyordum. İçine bir canavar kaçmışçasına tırmanmak tarif edilemez bir duygu. Diyecek bir lafım yok ama tırmanış bitip de eğim azaldığında Boost modun bir dezavantajı olduğunu fark ediyorum. 70-80 derecelik bir viraja girdiğinizde pedalı uyguladığınız torku kesip tekrar uyguladığınızda zeminin durumuna göre ön lastik ve gidon bir nebze kontrolden çıkıyor. Bunu fark ettikten sonra virajlara girmeden önce modu küçültmeye ya da viraj içerisinde tork uygulamamaya özen gösteriyorum. Sizlere de küçük bir tavsiyem olsun.Orman içerisinde Shimano STEPS destekli Kifuka dağ bisikleti sürüşünün ardından gözüme kestirdiğim yangın yoluna tırmanmak için sabırsızlanıyorum. Kafamda üç ayrı modu bulunan Shimano STEPS’in %15-20’lik toprak zeminli tırmanışta nasıl bir performans göstereceği sorusu var. Daha önceki asfalt tırmanışında yaptığımın uygun olduğunu düşünerek Eco-Trail-Boost modunda üç ayrı tırmanış yapıp ortaya çıkan verileri değerlendirmek istiyorum.
400 metre uzunluğunda, ortalama %15 eğimli yangın yoluna tırmanmadan önce bir keşif sürüşü yaparak zemin etüdü yapıyorum. İri taşlar yağmur sularından oluşan su yarıkları ve eğimin stabil artışı ile parkur tam da istediğim gibiydi. İnişte biraz sıkıntı yaşasam da çıkışı Shimano STEPS’i bu sefer arazide zorlamak için oldukça uygundu.
Eco moda alıp ilk tırmanışa başlıyorum. Eğimin az olduğu bölümü rahat geçerken, eğim %8’lere geldiğinde elim vites koluna gidiyor. Böylece vites yumuşatmaya başlıyorum. Eğim %12’ye geldiğinde daha atacak vitesimin kalmadığımı fark ediyor ve zorlanmaya başlıyorum. Pedala uyguladığım tork git gide artıyor ama zeminde bulunan iri taşlar ve su yarıklarıyla baş etmek beni oldukça güç durumlara düşürüyor. Tırmanışı ilk denemem Eco modda 4:16 dakikada tamamlıyorum. Önceden de belirtiğim gibi inişte bisiklet ağırlığı küçükte olsa bir dezavantaja sebep oluyor, bisikleti salıp iniş yapmak yerine hızı kontrol altında tutarak inmek daha güvenli.
İniş sırasında yeterli miktarda dinlendiğimi düşünerek hiç ara vermeden Trail modda ikinci tırmanışa başlıyorum. Bir öncekine göre % 8 eğime geldiğimde gayet rahat bir şekilde devam edip hiç vites değiştirmiyorum. Eğim %12-13 geldiğinde sadece bir kere vites değiştirdim ve bu sefer taşların üzerinde daha rahat geçtiğimi hissetim. Bunun nedeni pedala uyguladığım torkun azalması ve bisiklet üzerindeki hakimiyeti daha kolay sağlıyor olabilmemdi. Tırmanışı 3:18 dakikada tamamlayıp zirveye vardığımda nabzım oldukça iyi durumdaydı.
Esas merak ettiğim Boost modunda nasıl bir performans göstereceğimdi. İnişe geçiyorum ve gene hiç dinlenmeden Boost modda tırmanışa başlıyorum. % 8’lik eğimi nasıl geçtiğimi fark etmeyecek kadar hızlıyım. Pedala tork uyguladıkça Shimsno STEPS sanki bana durma çevir dercesine destek uyguluyor. Arazide pek çok tırmanış yaptım ama hiçbiri bu kadar keyifli olmamıştı. Hiç vites attırmadan %13’lük eğime gelmiştim bile. Burada bir vites değiştirdim, onu da ayak devrim çok düşmesin diye değiştirdim. Shimano STEPS destekli Kifuka e-bike size tırmanış hiç bitmesin dedirtecek kadar rahat bir sürüş sağlıyor. Zirveye vardığımda ilk merak ettiğim şey tabi zamandı; 2:11 dakikada tırmanışı neredeyse hiç zorlanmadan bitirmiştim. Shimano STEPS sağ olsun.
Eğer satın almadan önce kafanızda bir MTB e-bike ile arazide sürüş yapılır mı diye soru işareti varsa, denemek için çevrenizdekilerden bir e-bike’ı ödünç isteyin. Pişman olmayacağınızdan eminim. Carraro Kifuka e-bike ile tekrar bir sürüş yapmayı sabırsızlıkla bekliyorum…
İşte sonuçlar…
Aydos ormanında gözümüze kestirdiğimiz dik ve taşlı bir yangın yolunda, Shimano STEPS motorunun kullanıcılarına sunduğu üç farklı modu birbiriyle karşılaştırmaya karar veriyoruz. Sonuç ise oldukça çarpıcı. 400 metrelik %15’e yaklaşan eğimli tırmanışı Eco modda, 4:16 dakikada, Trial modda 3:18’de ve en yüksek mod olan Boost’ta 2:18’de tamamlıyorum. Neredeyse yarı yarıya bir fark.
E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!