Bizimle iletişime geçin

Editoryal

MAYOLARIN ÖYKÜSÜ- NO4: MOLTENI

Eddy Merckx ile ünlenen bu turuncu ve lacivert mayo, 1958 ve 1976 yılları arasında çoğunlukla podyumun en üst basamağını işgal etti.

Yazı Giles Belbin  Fotoğraf Danny Bird

15 Ekim 1970’de günlük İtalyan gazetesi La Stampa, okurlarıyla Molteni bisiklet takımına dair bir haberi paylaştı. Manşetin altında yer alan haberde, “Yamyam”ın – gazeteci Gianni Pignata, 1970 sezonu boyunca 52 galibiyet kaydeden zafer makinesi Eddy Merckx’i bu sözle tarif etmişti – sponsoru İtalyan kahve makinası olan Faemino’dan Molteni’ye geçtiğini yazıyordu. Gazete haberi “Rekor bir sezonun ardından Belçikalı kahveyi salam ile değiştirdi” ile devam ediyordu.

Baba oğul soğuk et ürünleri üreten Pietro ve Ambrogio Molteni, bir bisiklet takımına ilk defa 1958 yılında sponsor olmuşlardı. Takım ilk büyük galibiyetini, kurulduktan bir yıl sonra, Giro d’Italia’nın son gününde kaydetti. İsviçreli Rolf Graf Milan’a 10km kala pelotondan kaçış yaptı ve etabı sekiz saniyeyle Rik Van Looy, Jacques Anquetil, Charly Gaul ve Ercole Baldini’nin de bulunduğu 80 kişilik takip grubunun önünde kazandı.

Yönetim becerisi nedeniyle “Profesör” lakabını alan eski ulusal şampiyon Giogio Albani idaresi altında, 1960’larda Molteni’nin yıldızı, Gianni Motta, Rudi Altig ve Michele Dancelli’nin de ekibe katılmasıyla parlamaya başladı. Motto profesyonel olarak ilk sezonu 1964’te, Tom Simpson ile erken bir kaçışa girerek Tour of Lombardy’i kazandı. Takip eden yılda Dancelli Molteni’nin ilk ulusal kupasını ve 1966’da Giro’yu kazandı.

66’da Motto şampiyonluğa uzanan Giro yolculuğu boyunca iki tırmanış etabı kazandı ve rapor edilene göre Ford takımından yardım aldı. Ford takım lideri, ilk gün kırılmış camların üzerinden geçerek, günün son tırmanışı öncesi her iki lastiğini de patlatan ve bu nedenle üç dakika kaybeden Anquetil’di.

Molteni Merckx’in gelişinden önce de başarılar elde ediyordu ama 1971 sezonunda Belçikalının gelişi takımı dönüştürdü.

L’Equipe yazarı Philippe Brunel’e göre Fransız eğer kendi kazanmıyorsa, en azından kimin kazanacağı belirlemek istedi. Bu nedenle Anquetil, Motta için çalıştı. Fransız’ın asıl motivasyonu, Felice Gimondi’nin Giro-Tour dublesi yapmasını engellemekti; çünkü bir sezon önce bu başarıyı kendi elde etmişti. Anquetil’in Motta’ya verdiği destek, bazen İtalyan’a zor anlar yaşattı. Öyle ki, tırmanışta yanlışlıkla Motta’yı silkeleyen Anquetil, yokuşun ortasında onu beklemek zorunda kaldı.

Aynı yılın ilerleyen aylarında Altig, Nürburging pistinde, gökkuşağı mayoyu Anquetil ve onun ezeli rakibi Poulidor’dan oluşan kaçış grubunu yakalayarak kazandı. Erken bir atak yapan Altig, Anquetil’in galibiyet için %100’ünü vermek yerine ezeli rakibinin olası galibiyetini engelleme zihniyetinden faydalandı. Sonuç olarak, Altig sayesinde Molteni logosu 1967 sezonunda gökkuşağı mayonun üstündeydi. 

 “Yamyamlı” yıllar

Molteni Merckx’in gelişinden önce de başarılar elde ediyordu ama Belçikalının gelişi 1971 sezonunda takımı dönüştürdü. TV yayınlarında saniyeler süren reklamlara kıyasla, bir bisikletçinin uzun saatler boyunca televizyonda göründüğünü iyi bilen şirket, bisiklet takımına yaptığı yatırımları arttırarak, adından söz ettirmenin yararını fark etti.

Sonuç olarak Merckx, 10 Belçikalı bisikletçi ve Faemino takımından sportif direktörü Guillaume Driessens ile Molteni’ye imza attı. Martin Van Den Bossche ise zaten takımdaydı. Molteni 13 Belçikalıyla takımın kimliğini tamamıyla değiştirdi. Ve 1971’den sonra takım İtalya yerine Belçika kayıtlı olarak yarışlara girdi.

Toplamda Molteni adına 246 yarış kazanan Merckx’in galibiyetleri arasında yedi Büyük Tur, 12 Monument ve bir Dünya Şampiyonluğu vardı.

Merckx altı yılda Molteni ile girdiği tüm büyük yarışları kazandı. İlk sezonunda Merckx büyük ölçüde başarılı olurken, her şey güllük gülistanlık değildi. Merckx, Paris-Nice, Milan-San Remo, Omloop Het Volk, Liege-Bastogne-Liege, Tour ve dünya şampiyonluğunu kazandı ama Frasna Turu ağızlarda acı bir tat bırakmıştı.

Yarış Pireneler’e ulaştığında İspanyol Luis Ocaña’nın yedi dakika arkasında olan Merckx, yokuş aşağı şiddetli bir atak yaptı. Ocaña takip etti ama Col de Menté inişinde düştü. Ardından Hollandalı Joop Zoetemelk, İspanyola çarptı ve Ocaña’nın yarışı orada son buldu. Merckx sarı mayonun yeni sahibiydi ama bir sonraki gün Ocaña’ya saygısını göstererek, mayoyu giymeyi reddetti. Etap sonrası Belçikalı, “Ne olursa olsun, Tour’u kaybettim. Her zaman üzerimde şüphe kalacak” dedi.

Toplamda Molteni adına 246 yarış kazanan Merckx’in galibiyetleri arasında yedi Büyük Tur, 12 Monument ve bir Dünya Şampiyonluğu vardı. Van Den Bossche yıllar sonra böylesi güçlü bir karakter ve performansın takım içinde nasıl bir etki yarattığını, “eğer onlardan Merckx’in liderliğini alırsanız, kimliklerini kaybederlerdi, hatta yemek masasında bile” diyerek açıkladı.

“Eğer o soğuk bir içecek sipariş ettiyse, herkes aynısından isterdi” diyor Van Den Bossche.

Acı son

Molteni o güne kadar 650 yarış kazanmış takımdan 1976 sezonunda sponsorluğunu çekti. Molteni’nin son önemli başarısı Jos Bruyère önderliğinde Liège-Bastogne-Liège’de geldi. Bruyère dört yıl boyunca Merckx için sadık bir hizmetkar ve oda arkadaşı olmuştu ama Bruyère kendine dört dakika farkla şampiyonluğu getirecek meşhur La Redoute’da atağını yaptığında roller değişti. Arkada ise Merckx takibi bozdu. Bu, Dancelli’nin 1970’teki Milan-San Remo galibiyetinden sonra Merckx harici bir Molteni bisikletçisinin kazandığı ilk Monument’ti.

Bundan sonra firma yasal bazı problemlerle boğuştu. Firma sahipleri ithal eti iç pazar yerine ihraç etmek için sosis olarak yurt dışına çıkardığı iddia edilerek, gümrük vergisi kaçırma suçlamasıyla karşı karşıya kaldı. Gerçek, Yunanistan’a 50 tonluk bir “sosis” gönderisinin, gübre ile dolu ambalajlardan başka hiçbir şey içermediği zaman ortaya çıktı.

Dört yıldan fazla süren soruşturma sonunda tutuklama emri çıkarıldı ve şirket yönetimi idareye devredildi. Şirket ise kapılarını 1987’de sonsuza dek kapattı.

E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!

Yorum yapmak için tıklayın

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Öne Çıkanlar

AÇ KARNINA BİSİKLET SÜRMEK YAĞ YAKIMINI HIZLANDIRIR MI?

Editoryal

ANTRENMAN ROTASI: ÇAVUŞBAŞI – ÇEKMEKÖY

Editoryal

İNTERVAL, İNTERVAL, İNTERVAL

Editoryal

GIRO D’ITALIA 2019: FERNANDO GAVIRIA YARIŞI BIRAKTI

Haberler

Reklam
Bağlan
E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!