Danimarka’da yapılan yeni bir çalışma, bisikletlilerin %5’inden daha azının trafik içerisinde kural ihlali yaptığını gösterdi. Bisiklet ve motosiklet kullanıcılarının karşılaştırıldığı çalışma sonunda bu sayının motosiklet sürücülerinde %66’ya kadar çıktığı görüldü.
Danimarka’da faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşu Danimarka Bisiklet Topluluğu, durumun sebebini bisikletlilerin yüksek hızlara çıkamıyor olmasından dolayı kolaylıkla fark edilebilmeleri ve bu yüzden daha dikkatli davrandıkları şeklinde açıkladı. Motosikletlilerin ise yüksek hızda hareket ediyor olmalarından ötürü kamera kayıtlarında veya trafik içerisinde güçlükle fark edilebildiklerini belirten topluluk, sürücülerin bu nedenle daha kolay ve rahat bir biçimde kural ihlali yapabildiklerini bildirdi.
Çalışma, Kopenhag da dahil olmak üzere Danimarka’daki şehirlerde bulunan önemli kavşaklardaki video kameraların kullanılmasıyla gerçekleştirildi. Ramboll danışmanlık firmasının yardımıyla yürütülen çalışmada, kayıtlar incelendi ve bisiklet kullanıcılarının yalnızca %4,9’unun kural ihlali yaptığı gözlemlendi. Bisikletin şehirdeki yaygınlık durumuna göre değişkenlik gösteren bu oran, kimi şehirlerde %14’e kadar yükseldi.
Video kameralar, kavşaklardan geçen toplam 28.579 bisikletçiyi kaydederek trafikteki davranışlarını analiz etti. Analiz sonucu ortaya çıkan bulgulara göre bisiklet sürücüleri tarafından en sık yapılan hata, yayalar için ayrılmış olan kaldırımlarda sürüş yapılması ile mevcut hız sınırının aşılması oldu. Trafikte yapılan hatalar, bisiklet kullanımının az olduğu bölgelerde belirgin bir biçimde artış gösterdi.
Daha önce Copenhagenize danışmanlık firması tarafından 80.000 bisikletçinin kayıt altına alınması ile gerçekleştirilen çalışmada bisikletçilerin kuralları ihlal etme orani %5 olarak kaydedilmişti. Bu yeni çalışma ise bir önceki araştırma ile neredeyse aynı sonucu verdi.
Bu kapsamda Avrupa’nın farklı ülkelerinde yürütülen benzer çalışmalar bisikletçilerin, kural ihlali konusunda hassas oldukları sonucu destekliyor.
“Bisikletçilerin çoğu kırmızı ışıkta geçer” hipoteziyle yola çıkılan benzer bir çalışmada, yine bisikletçiler kayıt altına alınarak trafikteki davranışları analiz edilmiş ve sonuçta bisikletçilerin %84’ünün kırmızı ışıkta durduğu bulgusuna ulaşılmıştı.
Konuyla ilgili olarak The Guardian gazetesinden Peter Walker, ana akım medyada söylendiği şekilde bisikletçilerin gerçekten trafikte bir tehdit oluşturup oluşturmadığını sorgulayan bir video hazırlayarak paylaşıma sundu:
Sonuçta bisikletlilerin trafikte gerçekten bir ihlal oluşturmadığı sonucuna varan Walker’ın görüşü, İngiltere’nin Batı Midlands bölgesinde trafik memuru olarak görev yapan PC Mark Hodson tarafından da desteklendi. Hodson, “istatistikleri incelerseniz asıl tehdidi oluşturanın bisikletçiler olmadığını görebilirsiniz” dedi.