Yazı Giles Belbin Fotoğraf Danny Bird
Liège- Bastogne-Liège’in 1980 edisyonunun bitimine 100km’den daha az kala, Renault sportif direktörü Cyrille Guimard, Bernard Hinault’ya yaklaştı, aracın camını yavaşça indirdi ve liderine yağmur ceketini çıkarmasını işaret etti. Guimard, “Yarış şimdi başlıyor” dedi.
Hinault, Guimard’ın çıldırmış olduğunu düşünmüş olmalı. Nisan’ın ortası olmasına karşın yarış dondurucu soğuk hava koşulları altında koşuluyordu. Kar yağışı yarışın ilk kilometresinde başlamıştı ve yol çamurla kaplanmıştı. Dönüş noktası Bastogne’da şiddetli kar fırtınası nedeniyle 100’den fazla bisikletçi yarış dışı kaldı. Fransız bisikletçi Gilbert Duclos-Lassalle L’Equipe gazetesine, aslında bazı yarışçıların pedal bile çevirmeden otellerine geri döndüğünü söyler. Anlaşılacağı üzere, hava oldukça kötüdür. O sırada Guimard, Hinault’ya kendisini soğuktan koruyan tek ekipmanı çıkarmasını söylüyordu.
“Yağmur ceketi fabrik kumaştan yapılmıştı ve içinde çok sıcaktım” diyor Hinault ve devam ediyor. “Ama bana söylendiği gibi onu çıkardım… En iyimi verebilmem için yapabileceğim tek şeyin kendi eforumla ısınmak olduğuna karar verdim.”
Yalnızca Renault takımının siyah ve sarı mayosu üzerinde, arıya benzetilen mayo, Hinault sporun en göze çarpan sürüşlerinden birinin altına imzasını koydu. Hinault’nun önünde küçük bir grup tarafından takip edilen Rudy Pevenage vardı. Ritmini artıran Hinault, Pevenage’ı kovalayan gurubu yakaladı.
“Olumsuz hava koşulları nedeniyle meydana gelen uyuşmanın iyileşmesi haftalar sürdü. Hatta o günden sonra Hinault ellerinin soğuğa karşı hassaslaştığını bile söyler“
Bir sonraki tırmanışta tekrardan atak çekti. Kimse onu takip edemedi. Bitime hala 80km vardı ve Hinault bisiklet üzerinde karşılaşacağı en zorlu hava koşullarından biriyle tek başına yüzleşmek zorundaydı. Ancak Hinault her zaman yaptığı şeyi yaptı – başını önüne eğdi ve sürmeye devam etti.
Buzlu yolları aşmayı başaran Fransız dokuz dakikadan fazla bir farkla yarışı kazandı. Hatta bazı söylentilere göre bitiş çizgisine yaklaşırken Hinault, yakındaki otel odasının camından yarışı takip eden takım arkadaşlarına el sallamayı da unutmadı. Yarışı yalnızca 21 bisikletçi tamamlayabildi.
Hinault kendisini sıcak bir duşun beklediği Renault takımının kaldığı otele geri döndü. Hinault küveti boşalttı ve içine girmeden önce ılık suyla doldurdu. Olumsuz hava koşulları nedeniyle meydana gelen uyuşmanın iyileşmesi haftalar sürdü. Hinault ileride o günden sonra ellerinin soğuğa karşı hassaslaştığını bile söyler.
Bu, Hinault’nun üçüncü anıtsal yarış zaferiydi ve Fransız ikincisini de Renault’nun meşhur mayosuyla elde etmişti. Dört ay sonra Hinault, Fransız Alpleri’ndeki zorlu parkurda Dünya Şampiyonu olacaktı. Karanlık bir gökyüzü altında Hinault yaptığı solo atakla 18 yıl içinde Dünya Şampiyonası’nda zafere uzanan ilk Fransız oldu. Yedi kez kazaya karıştıktan ve bir köpekle çarpıştıktan sonra “saçmalık” ilan ettiği 1981 Paris-Roubaix’yi kazandı. Bir noktada gökkuşağı mayo içerisindeki Hinault olası bir kazadan kaçınmak için bisikletini omzuna aldı ve parkuru koşmaya başladı.
Fignon’un gelişi
Kardeşler Louis, Marcel ve Fernand tarafından 1898’de kurulan Reanult arabalar üretti, ancak firma II. Dünya Savaşı’nın ardından devletleştirildi ve Régie Nationale des Usines Renault (Ulusal Fabrikalar Kurulu Renault) adını aldı. 1974’te Renault Gitane bisikletlerinin %30 hissesini satın aldı, iki yıl sonra ise Gitane’ın tamamı artık Renault’ya aitti. Gitane Campagnolo ile ortak 1975’ten beri bir bisiklet takımının sponsoruydu. 1977’de anlaşma sona erdiğinde Renault isim sponsorluğunu aldı. Bu, efsanevi sekiz yılın başlangıcı oldu.
1978’den takımın kapandığı tarihe kadar Renault, 10 Büyük Tur kupası kazandı. Bunların sekizini, Giro, Tour ve Vuelta’yı birden çok kazanan tarihteki ilk bisikletçi olmayı başaran Hinault elde etti. Ancak takımın son iki Büyük Tur zaferini kazanan Hinault’nun halefiydi.
“Formdan gittikçe düşen ve takımın kendisini çok fazla zorladığından dert yanan Hinault’ya Fignon, “Tek yapman gereken antrenman dostum, göreceksin daha az zor gelecek” diyerek yanıt verir“
1981 Mayıs ayında 20 yaşındaki Laurent Fignon ismindeki genç, Guimard’dan bir telefon aldı. Renault takımının patronu hattın öbür ucundaki gence 1982 sezonu için onu istediğini söyledi. We Were Young And Carefree adlı otobiyografisinde Fignon, gelen aramanın kaderini değiştirdiğini kaleme alıyor. “Gumiard’a gidiyordum” diye yazıyor Fignon. “Hinault’yla tanıştım, Oxford ya da Combridge’de derece yapmanın bisiklet eş değeriydi.”
Fignon’un yeteneği ve kişiliği göz önüne alındığında Guimard, yeni transferleri ve Hinault arasında bir sürtüşme olmamasını kaçınılmaz görüyordu. Fignon kitabında Hinault ile aralarında ciddi hiçbir problemin yaşanmadığını anlatsa da, anılarında 1983 sezonunda öğle yemeğinde geçen bir diyalogu aktarıyor.
Formdan gittikçe düşen ve takımın bir takım zamana karşıda kendisini çok fazla zorladığından dert yanan Hinault’ya Fignon, “Tek yapman gereken antrenman dostum, göreceksin daha az zor gelecek” diyerek yanıt verir.
Aynı sezon Hinault bacak sakatlığı nedeniyle yılı kaçırdı. Bunun anlamı, Renault’nun Tour de France’a dört kez şampiyon (o yıl henüz dörttü) liderinden yoksun gideceğiydi.
Fignon takımın korunan liderlerinden biriydi ve yarışı bırakmak zorunda kalmadan önceki altı gün kırık omuzla yarışarak Fransızların kalbini çalan Pascal Simon’un ardından sarı mayoyu omuzlarına geçirdi. Son günden bir önceki etabı kazanan Fignon, Paris’e dört dakikadan fazla farkla girdi. Sonuç olarak, Renault altı yılda beşinci kez sarı mayoyu kazandı.
Fignon Tour’u 1984’te de kazandı, ancak bu sefer Renault’dan ayrılarak La Vie Claire’e geçen Bernard Hinault’yu geride bırakarak. Alpe d’Huez’e giden etapta Fignon, Hinault’nun peşi sıra gelen ataklarına karşı koymayı başardı. Renault’nun eski lideri Paris podyumunda Fignon’un 10 dakika gerisinde ikinci basamaktaydı. Bu arada üçüncü Fignon’un genç Amerikalı takım arkadaşı Greg LeMond’du.
Yeni genç yetenek LeMond Renault takımına 1981’de katıldı. Ancak Amerikalının üç Tour birinciliği takımdan ayrıldıktan sonra geldi. Renault renkleri altında ise Dauphine Libere galibiyeti ve Dünya Şampiyonluğu yaşadı.
Renault 1985 sezonunun sonunda bisikletten çekilme kararı aldı. Firma finansal sorunlar yaşıyordu (1990’larda özelleşecekti), bu nedenle spora olan tüm desteğini çekti. Guimard ve Fignon, Systeme U sponsorluğunda kendi takımlarını oluşturarak yollarına devam ettiler.