Bizimle iletişime geçin
Cyclist Türkiye Tüm D&R Mağazalarında!

Editoryal

İKONİK TIRMANIŞLAR: COL DE LA CROIX DE FER

Demir haçlı dağ, Fransa Turu tarihinin kanıtladığı üzere, yalnızca çelikten iradesi olan bisikletçiler tarafından fethedilebildi

Yazı Ellis Bacon  Fotoğraf  George Marshall

Fransa Turu’nun geçtiği yer isimleri muhtemelen telaffuzu en kolay kelimeler değiller. Söz konusu “Croix de Fer” olduğunda ise zirvenin çevirisi dahi telaffuzun zorluğu hakkında ipucu verebilir: “Demir Haç.”

Dağın zirvesinde yer alan söz konusu haça ulaşmak için bir dil uzmanı yahut telaffuz ustası olmanıza gerek yok. Tek yapmanız gereken Fransız Alpleri’ndeki bu 2.067 metrelik devin tepesine tırmanmak.

Col de la Croix de Fer, 1947 Tour de France’dan bu yana bisikletçiler için hayatı zorlaştırıyor. İtalyan Fermo Camellini aynı yıl zirveye ulaşan ilk bisikletçiydi ve gün sonunda etabı da o kazandı.

18 kere Fransa Turu’nda yer almasına karşın Croix de Fer, hiçbir zaman zirve finişi olarak kullanılmadı. Durumun böyle olmasında, Croix de Fer zirvesinde Tour’un bitiş altyapısını kaldırabilecek yeterli alanın olmaması yatıyor.

En zor rota aslında eğimin % 15’e ulaştığı Col du Glandon’a gidiyor

Ancak yine de, Croix de Fer zirvesi Paris’e ulaşacak pelotonda kimlerin olacağında ve Tour’u kimin kazanacağında kilit bir rol oynuyor. Gino Bartali, Fausto Coppi ve Bernard Hinault’nun da aralarında bulunduğu bisiklet sporunun pek çok efsanesi zirveye ilk ulaşan bisikletçi olmanın gururunu yaşadılar.

Buna karşın, Croix de Fer ancak 1989’da “Hors Kategori” olarak sınıflandırıldı. Meşhur Fransızca terimlerden biri daha: “Hors Kategori” yani “Kategori dışı”; başka bir deyişle oldukça zor bir tırmanış. Croix de Fer uzun yıllar birinci kategoriden bir tırmanış olarak sayıldı.

Metal guruları

Croix de Fer zirvesi, Grenoble’un 25km doğusundaki sevimli Savoie departmanında, bisikletçi cenneti olarak tanımlanabilecek Alplerin yeşil bir bölgesinde tüm haşmetiyle uzanıyor. Elbette dağlara tırmanmayı seven bir bisikletçiyseniz. Zirvenin yakınlarında, bacaklarınızın kaldırabileceğinden çok daha ünlü tırmanışlar bulabilirsiniz; kuzeyinde Col de la Madeleine, güneyinde Alpe d’Huez ve doğusunda Galibier.

Güneydoğu kesimindeki firketeyi yanlış alan bisikletçiler ıslanma tehlikesiyle karşı karşıya kalır

Croix de Fer’in doruğuna giden üç farklı yol var. Bu yollardan ilki olan Saint-Jean De- Maurienne’den kuzeydoğuya doğru 30km’lik dolambaçlı uzun yol, zirveye eziyet dolu bir seyahat sunuyor. Ancak nispeten yumuşak % 5 ortalama eğime sahip. Croix de Fer’in güneybatı tarafından çıkılan ikinci yol olan Allemond’da da benzer bir hikaye söz konusu. Nitekim, her iki yönden de çıkışın maksimum eğim değeri %11’i buluyor.

En zorlu rota La Chambre’den kuzeye doğru gidildikçe geliyor. 22km uzunluğundaki tırmanış ortalama % 7’ye yakın eğim ile bisikletçileri karşılıyor. Aslında D926 yoluna bağlanmadan önce batıdan Croix de Fer’in son 3km’sine çıktığınız yolun devamı eğimin %15’lere ulaştığı Col du Glandon’a gidiyor.

The Chalet du Col de la Croix de Fer zirvenin keyfini çıkarmak için kusursuz bir yer.
Tabi eğer Tour’da yarışmıyorsanız, çünkü Croix de Fer etap finaline ev sahipliği yapmadı.

En son 2012 Tour’da kullanılan ikinci çıkış güzergahı şüphesiz zirvenin tanıklık ettiği en heyecan verici savaşlardan birine sahne oldu. Europcar’dan Pierre Rolland ve Fredrik Kessiakoff (Astana) “Dağların Kralı” mayosu için en yüksek puanları alma ümidiyle bitiş çizgisine omuz omuza girdiler. 

İsveçli Kessiakoff 8’inci etabın ardından polka dot mayoyu sırtına geçirmiş ancak iki gün sonra klasman liderliğini Rolland’ın Europcar’dan takım arkadaşı Thomas Voeckler’e kaptırmıştı. Kessiakoff elbette benekli mayoyu geri alabilmek için savaştı. Muhtemelen Rolland, klasman kapısından ilk sırada geçerek takım arkadaşı Voeckler’in Kessiakoff karşısındaki puan kayıplarını sınırlamayı düşünüyordu.

Rolland kendi çizgisindeydi ancak ben çizgimi kaybettim, yalnızca kapıya doğru sprintime devam etmeyi denedim

“2012 Fransa Turu sırasında tırmanışların çoğu benim için yeniydi” diyor şimdilerde Stockholm’daki evinde emekliliğinin keyfini süren Kessiakoff, Cyclist’e. “Dauphine’de ve bazı diğer Fransız yarışlarında yarışmıştım ancak o yıl ilk Fransa Turu’mdu. Günün ilk tırmanışlarından biri olan Col de la Madeleine’de gerçekten iyi bacaklara sahip olmama rağmen, GPM [Grand Prix de la Montagne]’den ilk sırada geçemeyince hayal kırıklığına uğramıştım.

“Croix de Fer’in zirvesine yaklaştıkça, bu sefer en yüksek puanı alan kişi olabilmek için kararlıydım. Pierre Rolland’ın arka tekerime takıldığını fark ettim. Beni geçmeye çok istekli görünüyordu. Zirve sprint mesafemize girdiğinde puan kapısının altına park etmiş bir motosikletten kaçınmak için Rolland’a doğru kırmam gerektiğini hatırlıyorum. Rolland kendi çizgisinde ilerliyordu ancak ben çizgimi kaybetmiştim, yalnızca kapıya doğru sprintime devam etmeyi denedim.”  

“İlk başta radyodan sprinti kural dışı açtığım gerekçesiyle ceza aldığım haberi geldi. İlk sıra Rolland’a verilmişti – ancak kısa bir süre sonra en yüksek puanın bana verildiği duyuruldu.

Kessiakoff polka dot mayoyu geri almak için elinden geleni yaptı ve klasman liderliğini sonraki dört gün boyunca korudu; ta ki Voeckler’in 16’ncı etaptaki – o yıl Tour’un kraliçe etabı olarak gösteriliyordu – kendine hayran bırakan solo performansına kadar. Kessiakoff’ bir kez daha hayal kırıklığı yaşarken Fransız Voeckler mayoyu geri aldı ve “Dağların Kralı” unvanını Paris’e kadar taşıdı.

Mazi anılarla dolu

 Rolland, Tour’un Croix de Fer’i bir sonraki ziyareti olan 2015 yılında bu sefer zirveden ilk sırada geçerek hataya yer vermedi, en azından 19’uncu etapta zirvenin ilk geçilişinde. Herhangi bir Fransa Turu’nda bir tırmanışın iki kez kullanılması nispeten nadir görülen bir hadise – Alpe d’Huez, Col du Tourmalet ve Col du Galibier istisnaları dışında. 2015’te ise Croix de Fer, son dakika rota değişikliği nedeniyle arka arkaya iki gün geçildi.

Yarışın başlamasına bir haftadan kısa bir süre kala Col du Télégraphe ve Galibier’in geçilmesinin planlandığı 20’nci etap, Galibier ve Alpe d’Huez arasındaki yolda yıl başı medyana gelen heyelan nedeniyle başlatılan tünel onarım çalışmalarının uzaması üzerine yeniden dizayn edildi.

Herhangi bir Fransa Turu’nda bir tırmanışın iki kez kullanılması nispeten nadir görülen bir hadisedir. 2015’te ise Croix de Fer arka arkaya iki gün geçildi

Neredeyse etabın sıfır kilometresinden başlayan atakla günün dört kişilik kaçış grubuna girmeyi başaran Fransız Alexandre Geniez, yarışın en önünde zirveye ilk ulaşan bisikletçi oldu.

Evet, sonrasında Geniez yakalandı ancak bunun için pelotonun günün son tırmanışı Alpe d’Huez’e kadar – bitime yalnızca 10km kala – beklemesi gerekti. Geniez’in cesur atağı gün sonunda kendisine en rekabetçi yarışçıya verilen “Günün en mücadeleci bisikletçisi” ödülünü getirdi.

Geniez Croix de Fer’deki süksesini 2017 Tour de France’da (Croix de Fer, La Mûre’de başlayıp Croix de Fer’e, Télégraphe ve Galibier’e giden 17’nci etabın bir parçası olarak tekrar Tour’a dönüş yaptı) tekrarlamak istiyordu.

Ancak ilk olarak Romain Bardet tarafından liderlik edilen AG2R-La Mondiale takımının – Geniez o yıl FDJ’den AG2R-La Mondiale’e katılmıştı – Fransa Turu kadrosunda kendine bir yer bulması gerekiyordu. Ve bir de, Croix de Fer etap ortalarında geçilecek olmasına rağmen, dünyanın en yetenekli tırmanışçılarının üstesinden gelmeliydi.

Croix de Fer’in etabın ortalarında olması oluşan kaçışa girebilmesi haline Geniez’in şansı olabilirdi, ancak Contador’un atağı Geniez’in hayallerini yıktı

Croix de Fer’in etabın ortalarında olması oluşan kaçışa girebilmesi haline Geniez’in şansı olabilirdi. Muhtemelen yarış favorileri 75km sonra geçilecek Galibier zirvesine kadar uykularından uyanmayacaklardı. Galibier’den sonra ise Serre Chevalier’de son bulacak etabın son 25km’si inişti.

2017’de Croix de Fer bu sefer Lac du Verney’nin batısından çıkıldı. 24km uzunluk ve %5.2 ortalama eğim ile “en kolay” edisyonlardan biriydi. Ancak Alberto Contador’un atağı Geniez’in hayallerine pranga vurdu. Her ne olursa olsun, Croix de Fer izlemeye değer etapların başında gelir. Gelecekte de Croix de Fer tırmanış uzmanlarının bacaklarını ısındırmaya devam edecek, telaffuzu zor olsa da.

Ellis Bacon freelance yazar ve The Cycling Anthology (Yellow Jersey Basımevi) yazarıdır.   

E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!

Yorum yapmak için tıklayın

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Öne Çıkanlar

SÜSLÜ KADINLAR BİSİKLET TURU 120 ŞEHİRDE EŞZAMANLI OLARAK YAPILACAK

Haberler

DUMOULIN’İN BU SEZON YARIŞLARA DÖNME OLASILIĞI DÜŞÜK

Haberler

FESTA2200 BİSİKLET FESTİVALİ

Editoryal

BURSA’DAN YOLA ÇIKAN BİSİKLETÇİLER DOĞA İÇİN PEDALLIYOR

Haberler

Bağlan
E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!