Bu yıl gerçekten de aero disk bisikletlerin senesi. Disk fren olmaksızın piyasaya sürülen aerodinamik hız makinalarını listelemek aksinden çok daha kolay. Specialized, Trek, Cannondale ve Cervelo gibi markalar disk frenli son eserleriyle manşetleri süslerken, Argon 18 sessiz sedasız yeni aero yol tasarımını tanıttı – revize edilmiş Nitrogen yani azot.
Aerodinamik, markanın soyağacının varlık gösterdiği bir alan. Argon markasının geçmişi triatlon, zamana karşı ve pistte elde ettiği güçlü sonuçlarla çevrili. Argon 18’den Martin Faubert, diğer markalara oranla Nitrogen Disk’in piyasaya sürülmesi daha az ses getirmiş olabilir, ama performans olarak söz konusu markalardan aşağı kalır yanı yok diyor.
“Nitrogen Disk’in gelişimi için yapılan araştırma çalışmalarına yıllarımızı verdik” diyor Faubert. “Esas zorluk, önceki Nitrogen Pro’nun çok yönlülüğünü, kusursuz kullanımını ve sürücü tepkimelerine verdiği geri dönüşü sağlamaktı; ancak düz montajlı disk frenlerin entegrasyonu ve kadro sertliğini geliştirmemiz de gerekliydi.”
Disk frenler jant göbeklerinin artan genişliğine alan yaratmak ve verimli bir chainline (Çift yapraklı aynakolda selenin girdiği borunun merkezinden yaprağın tam orta noktasına olan uzaklık) hattını korumak için mühendisler çeki borusunu ufak da olsa uzattı. Çeki borusunda meydana gelen ufak uzama, bisikletin tekerlek iz düşümünü küçük bir miktar artırdı. Bu da, bir önceki modelin sürüş hissini artırmak için diğer boru uzunluklarına ve açılarına ince ayarlamalar yapılmasını mecbur kıldı. Kullanım rahatlığı üzerine odaklanılmasının bir diğer anlamı da, yeni diskli modelin rakipleri kadar keskin kadro boru hatlarına sahip olmadığıdır.
“Yeni bisikletlerin çoğu aero performans ve agresif görünüm için hafiflik ve konfordan fedakarlık ediyor” diyor Faubert. “Basit ama işlevsel özelliklerle performans avantajını sağlıyoruz. Kadro borularının aerodinamik olarak keskin boru hatlara sahip olmaması, ayrıca kadronun hafif olmasını sağlıyor. Kadro boyalı haliyle orta beden kadro 948 gram geliyor. Kumpas frenli Nitgrogen Pro’dan yalnızca 65 gram daha ağır.”
Bisikletin geneline sirayet eden pratik yaklaşım kendini, birçok aero bisikletin kullandığı tamamen entegre ve tek parça yekpare gidon yerine, Argon 18’in normal gidon tercih etmesinde gösteriyor.
“Gidonun kişilerin kullanış stiline ve tercihlerine kolayca adapte edilebilir olmasını istedik” diyor Faubert. “Neticede, aerodinamik sürtünmenin büyük bölümü bisikletçiden kaynaklanmaktadır. Bu nedenle, eğer bisikletçi esnek olmayan bir gidon kurulumu nedeniyle bisikleti kendine uygun olmayan bir pozisyonda kullanırsa, bu daha da yavaşlamasına yol açar.”
Açıkça görülüyor ki, normal gidon boğazı ve gidon eklentisi, bisikletle seyahat etmek için gereken konforu sağlıyor. “Sadece sürüş performansından ziyade, bisikleti bir bütün olarak düşünmeye çalıştık” diyor Faubert.
Sürüş konforuna gösterilen özen, aerodinamiğe verilen önemi azaltmamış. Disk frenlerin bisikletin aerodinamiğine zarar vermediği çeşitli rüzgar tüneli testleriyle garanti altına alınmış.
“Nitrogen Disk’in aerodinamiği üzerine kullanılan fikirlerin çoğu, halihazırda Pro’da kullanım halindeydi” diyor Faubert. “Ancak yeni modelin disk frenli versiyonla gelmesi, Pro’nun göstermiş olduğu başarıyı tekrarlama konusunda asıl soru işaretini yaratıyordu. Şunu söyleyebilirim ki, disk frenin yarattığı zaaf algılanabilir değil: 0° yaw, 45km/h’da 2 watt ve 5° ‘den yüksek watt’ta herhangi bir dezavantaj yok.
Faubert bunun, daha kusursuz bir hava akışı sağlamak için kadro maşa bacaklarının iyileştirilmesinden kaynaklandığını iddia ediyor.
Önden gelen güç
Aerodinamik dışında, Argon 18’in bir diğer performans metriği de kadro sertliğinin geliştirilmesi. Burada da Nitrogen’in maşası kilit rol oynuyor.
“Kumpas fren kaliperini değiştirmek, maşanın tamamıyla yeniden tasarımını gerektirir” diyor Faubert. “Maşanın bacak profillerini ve karbon planlamasını inceleme fırsatı yakaladık. Konforu aynı seviyede tutarak, 12mm aks boyunca, Nitrogen’de Pro’ya oranla maşa sertliğinde% 80 artış sağladık.”
Markanın 3D alın borusu sistemiyle kombinlenince – istif yüksekliğinden bağımsız olarak sertliği arttırmak için normal ara parçalar yerine yapısal koniler kullanan – Argon 18 kararlı bir ön bölüm (front end) oluşturmaya çalıştı.
“Bu sprinterler için bir bisiklet” diyor Faubert. “Sprinterler hızlı olduğu kadar güçlü de, bu nedenle bisikletin ön bölümünde meydana gelecek bir esneklik ihtimali söz konusu dahi değildir.”
E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!