Bizimle iletişime geçin
Cyclist Türkiye Tüm D&R Mağazalarında!

Editoryal

HANGİ YAŞTA ZİRVEYE ULAŞILIR?

Kimi sporcular 30’larında tükenirken, Jens Voigt ve Chris Horner gibileri, profesyonellerin 40’lı yaşlarda halen oyunun tepe noktasında kalabildiğini gösteriyor. O halde; sporcuların fiziksel performanslarının zirvesine ulaşabildiği belirli bir yaş var mı?

Yazı Michael Donlevy

Fransa Turu 1922 yılında, bir kaplumbağa ve finişi göremeyen birkaç tavşanın hikayesiydi. Philippe Thys beş etap kazanmıştı ama jantı kırıldı. Eugéne Christophe, ön maşası kırılana kadar lider kaldı. Üst üste üç etap kazanan Jean Alavoine, bir dizi lastik patlağı sonrasında 76 dakika kaybetmiş ve sarı mayoyu Hector Heusghem’e devretmişti.

Ardından Heusghem ise tamir edebileceği bir bisikleti yenisiyle değiştirdiği için bir saat kadar zaman cezası almıştı. Böylece, 36 yaşındaki Firmin Lambot, Fransa Turu’nun en yaşlı kazananı oldu. Spor bilimindeki ilerlemeler en iyi sporcuların kariyer sürelerini teorik olarak uzatsa da bu rekor halen kırılamadı. O halde zafer kazanan bir profesyonel bisikletçi olmak için ideal yaş nedir?

British Cycling’den Will Newton, “Pek çok spordaki standart düşünceye göre atletler fizyolojik zirveye 27 yaşında ulaşıyor” diyor. “Ancak bu kadar basit bir formül olmamalı. Pek çok profesyonel için yirmilerin ortalarından, otuzların ortalarına kadar uzanan geniş bir pencere var. Ancak bu sonuç yine de bir temele dayanıyor ve istatistikler yalan söylemez.” Fransa Turu kazananların yaş ortalaması şu anda 28,5 ve ProCyclingStats tarafından, profesyonel yarış sonuçları arasında yapılan bir araştırma da benzer sonuçlar ortaya koyuyor.

Araştırma, 1995’den bu yana, UCI bünyesindeki kadın ve erkek yol yarışlarını kapsıyor. Bu analize göre en çok puan 26 yaşındaki sporcular tarafından toplanmış ve 25 yaşındaki sporcularda da bir yükselme mevcut. Öte yandan 28’den sonra alınan puanlarda bir düşüş gözleniyor. Araştırma kariyer süreleri on yılın üzerinde olan sporcular ile daraltıldığında, 26 yaşta bir yükselme görülürken en çok puanın 28’de toplandığını ve 30 yaşından sonra da sonuçların giderek düştüğünü gösteriyor.

ProCyclingStats yönetmeni Bert Lip ise “sonuçları etkileyen çok sayıda faktör mevcut” diyor ve ekliyor: “Az sayıda yarışa katılmış, az sayıda yaşlı sporcu olabilir. Bunlar belki de göremediğimiz çok yetenekli bisikletçiler ve kariyerleri sakatlık nedeniyle kısa sürebiliyor.” Normal beklentiler var ancak fizyoloji bilimi de yalan söylemiyor. Newton’a göre, insanda kas kütlesi 24 civarında en üst düzeye ulaşıyor. VO2max her on yılda bir %15 oranında azalırken kas gücü ise 30’dan sonra düşüşe geçiyor. Aslında vücudunuz, fit olmak için gerekli on anahtar unsurun her birinin en iyi noktasına yirmili yaşlarda ulaşıyor: Dayanıklılık, sağlamlık, esneklik, güç, hız, koordinasyon, çeviklik, denge, vücut kompozisyonu ve anaerobik kapasite.

Axeon Hagens Berman takımının 23 yaş altı sporcuları çalıştıran yöneticisi Axel Merckx; “Sprinterler genel olarak, vücudun en güçlü olduğu daha erken yaşlarda zirveye ulaşıyor.” diyor. Sprintlerde yüksek hızlara ulaşmak için ihtiyaç duyduğumuz hızlı kasılan kas lifleri, genel klasman başarısı için gereken kardiyovasküler yetenekten önce zayıflamaya başlıyor. Mark Cavendish’in 2011’de 26 yaşındayken Fransa Turu puan mayosunu kazanması ve aynı yıl Dünya Yol Bisikleti şampiyonu olması bu durumu destekler nitelikte. O yılın sonundaki sonuçlara göre dört yıl içinde yirmi etap galibiyeti alan Cavendish, sonraki dört yıl içinde yalnızca altı etap galibiyeti elde etti.

Sorun şu ki her zaman arkanızdan gelen daha genç ve daha fit bir sporcu olacak. Öte yandan, ünlü profesyonellerin en iyi oldukları yaşları da inceleyen ProCyclingStats’ın araştırmasına göre; Axel’in babası Eddy Merckx ve Fabian Cancellara en iyi yıllarını 26-27 yaşlarında geçirirken, Miguel Indurain, Stephen Roche gibi isimler bu seviyelere 27-28 yaşlarında ulaşmış.

 Bu durum, klasikçiler ile büyük tur kazananlar arasındaki zirve yaş konusunda bir fark olduğunu gösteriyor ki bu noktada oyuna katılan çok önemli bir faktörün varlığı öne çıkıyor: deneyim. Axel Merckx, “Geçmişten edindiğin bilgi, amaçların için hazırlanma yöntemlerini değiştirmene yardım eder” diyor.

“Taktikler büyük farklar yaratabilir. Bisiklet, fiziksel gücünüzün zirvede olmasının o kadar da önemli olmadığı birkaç spordan birisi çünkü işin içine karışan çok sayıda faktör var”

“Yıldan yıla edindiğimiz tecrübeye ek olarak zirveye ulaşmak için takım içinde ve hayatın genelinde doğru yerde olmanız gerekiyor” Bu konuda aynı fikirde olduğunu belirten Newton ekliyor, “Takım çalışması ve taktikler, bireysel sporlara göre çok daha büyük önem arz ediyor. Deneyim, motivasyon, kendine güven ve hatta şans çok önemli. Bisiklet, fiziksel gücünüzün zirvede olmasının o kadar da önemli olmadığı birkaç spordan birisi çünkü işin içine karışan çok sayıda faktör var.”

Geç açan çiçekler

Yukarıda bahsettiğimiz Lambot artık en yaşlı büyük tur galibi değil. Bu onur, 2013 Vuelta’yı 41 yaşında kazanan Chris Horner’a geçti. Newton’a göre her zaman onun gibi bir istisna olacak, tüm mantık kurallarını yıkıp geçen birisi… Ancak yine de, tıpkı üç yıl önce Horner için olduğu gibi sizin için de en az o kadar umut var. Fiziksel performanstaki kaçınılmaz düşüş maksimum egzersiz kapasitenizle alakalı. Halihazırda tepe noktanızda değilseniz halen gelişim için potansiyeliniz var demektir.

“Ne kadar sürersen o kadar gelişirsin” diyor Merckx. “Bisiklete hiç binmemiş biriyseniz iki ay sürüş yaparak çok büyük aşama kaydedebilirsiniz. Ancak iki yıldan sonra hızlanmak çok daha zor hale gelir.” Newton ise herhangi bir sporda zirve noktasına ulaşmak için harcadığınız zamana dikkat çekiyor:

“Eğer gençken başlar ve profesyonel olursanız istenen seviyeye ulaşmak on beş yılınızı alabilir. Eğer geç başlar ve profesyonel olmazsanız o noktaya belki asla ulaşamazsınız ancak, kırklı yaşlara kadar gelişmeyi sürdürmemek için hiçbir neden yok. Hatta sonrası için dahi umutlanmak mümkün. Velodromlardaki sprint yarışlarının sonlarında düzenlenen açık yarışlarda kazananlar genellikle altmış yaşındaki gençler oluyor. Çünkü onlar deneyim sahibi ve nasıl yarışılacağını biliyorlar.”

Çoğumuz için aerobik güç, anaerobik güce kıyasla daha yavaş inişe geçiyor. Bu da gençler tarafından geçilme ihtimalinin daha düşük olduğu, daha uzun yarışlarda yarışmak isteyebileceğiniz anlamına geliyor. Eski profesyonel sporcu ve GCN sunucusu Daniel Lloyd bu konuda, “Görece yaşlı sürücüler nadiren dayanıksız oluyor. Aslında yaşlandıkça bir nevi ‘dizel motor’ haline dönüşüyorsunuz” diyor. O halde zirve noktanızı aramanın keyfini çıkarın ve unutmayın; profesyonellerden yaşlı olsanız dahi daha iyi olmak için çabalamakta hiçbir sakınca yok. 

E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!

Kaçırmayın:

CİNSİYET AYRIMI

Yorumlar için tıklayın

Cevapla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Öne Çıkanlar

BİSİKLET DÜNYASI GIOVANNI IANNELI’NIN ÖLÜMÜYLE SARSILDI

Haberler

STRAVA KULLANICILARINA KÖTÜ HABER

Haberler

SERİ Mİ ÇEVİRMELİ, SERT Mİ?

Editoryal

OKAN BAYÜLGEN: “OTOMOBİL ALMAK BENCE SALAKLIK”

Haberler

Bağlan
E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!