Türkiye, elektrikli bisiklet ihracatında payını artırıyor. 2017’de
219 adetle başlayan ihracat, bu yılın 8 ayında 7 bin 155’e yükseldi ve bu
ihracatla yaklaşık 5 milyon avroluk döviz girdisi sağlandı. Üzerindeki batarya
sayesinde kullanıcısına pedal çevirdiğinde ekstra güç sağlayan bir bisiklet
türü olan ve geleceğin bisikleti olarak gösterilen elektrikli bisiklet, Türkiye
için giderek önemini artıran bir ihraç ürünü olarak dikkati çekiyor.
Avrupa Bisiklet Endüstrileri Konfederasyonu (CONEBI)
verilerine göre, 2017’de 20 milyondan fazla bisikletin satıldığı kıta ülkelerinde
2 milyona yakın elektrikli bisiklet kullanıcısıyla buluştu. Kısa vadede bu
rakamın 5 milyona ulaşması, orta vadede ise satılan her iki bisikletten birinin
elektrik destekli olması bekleniyor.
Normal bisiklete göre katma değeri yaklaşık 5 kat yüksek
olan elektrikli bisiklette pazar potansiyelini fark eden Türk üreticiler de bu
alandaki üretimlerini hızla artırıyor. Avrupa Birliğinin Çin’den ithal edilen
elektrik destekli bisikletlere yönelik anti-damping uygulamasının avantajını
kullanan sektör, yerli batarya ve hücre üretimi yapan firmaların desteğiyle
tamamı yerli ürünler geliştirmeyi hedefliyor.
TÜİK verilerine göre 2017 yılında sadece 219 adetle başlayan
elektrik destekli bisiklet ihracatı, geçen yıl 2 bin 910, bu yılın 8 ayında ise
7 bin 155 adete yükseldi ve yaklaşık 5 milyon avroluk döviz girdisi sağlandı.
Bisiklet Endüstrisi Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Anıl Şakrak
yaptığı açıklamada, Avrupa Birliği ülkelerinde elektrikli bisiklet satışının
her geçen yıl katlandığını belirterek, Türkiye’deki üreticilerin bu fırsatı iyi
değerlendireceğini söyledi. Sektörün üretim planlamasını yavaş yavaş elektrikli
bisikletlere kaydırdığına işaret eden Şakrak, şöyle konuştu:
“Elektrik destekli bisikletin yüksek katma değeriyle bisiklet ihracatımızı katlayarak artırabiliriz. Daha önemlisi kendi yan sanayimizi oluşturabiliriz çünkü elektrik destekli bisiklet üretimi arttıkça yan sanayi yatırımları da cazip hale gelecek.
Ülkemizde batarya yatırımı konusunda ciddi yatırımlar var çünkü yerli batarya yatırımının ilerisinde hücre yapımına geçilmesiyle endüstrinin ithal ettiği parçalar, yerli üretimle karşılanacak ve katma değerin ülkede kalması sağlanacak. Ayrıca bu yatırımlar bizim ihracatta daha rekabetçi ve esnek olmamıza katkı sağlayacak. Böylece elektrikli bisiklet sektöründe Avrupa’ya çalışan tedarikçiler için önemli bir üretim üssü olacağız.”
Kaynak AA