Bizimle iletişime geçin
Cyclist Türkiye Tüm D&R Mağazalarında!

Editoryal

DEĞİŞİM ALANINDA DEĞERLİ SANİYELER

Bölümümüzde bu sefer değişim alanının kendisine ve değişim alanında kazanabileceğimiz değerli saniyelere odaklanıyoruz

Yazı Samed Kunaç

Yüzme süremizi iki dakika daha geliştirmek için kaç saat yüzme antrenmanı yapıyoruz? Yüzlerce ve hatta belki binlerce saat. Peki değişim alanında harcadığımız zamanı iki dakika daha kısaltmak istesek kaç antrenman yapmamız gerekir? Belki sadece bir. İşte tam da bu yüzden bize değerli saniyeler kazandıracak küçük ama etkili düzeltmeleri inceleyeceğimiz bölümümüzün konusu bu ay ‘Etkin ve Hızlı Değişim’. Her zaman dediğimiz gibi, hazırsak başlayalım.

Triatletlerin pek çoğu yarışın ilk etabı olan yüzmeye odaklanırlar. Sudan erken çıkmanın getireceği şüphesiz avantajı bisiklet parkuruna taşımak isterler. Bu sebeple de her antrenmanda yüzme, bisiklet ve koşu derecelerini iyileştirmek için çalışırlar. Ama unuttukları bir detay olabilir mi? Tüm bu etapların arasında saatin tik-taklarının hala çalıştığı bir alana iki kez girmek gibi?

Her saniyenin öneme sahip olduğu bu alandaki derecenizi geliştirmek için yapacağınız antrenman kabul etmek gerekir ki ne yüzmek ne de koşmak gibi keyifli değil. Ama buraya yapacağınız yatırımın size değerli saniyeler olarak geri döneceğinden emin olabilirsiniz.

Malzemeleri hazırlamak

Yarışı orta/uzun mesafe olarak düşünürsek aşağı yukarı şöyle bir listeniz olacak.

• Yüzme Parkuru: Trisuit veya Wetsuit, vazelin, yüzücü gözlüğü, bone, gps saati ve hatta enerji jeli

•  Bisiklet Parkuru: Bisiklet, kask, gözlük, spd uyumlu bisiklet/triatlon ayakkabısı, su, paket lastiği, recovery/isotonic içecek, enerji barı ve bir yama seti.

Kimse küçük bir patlak yüzünden yarış dışı kalmak istemez değil mi?

•  Koşu Parkuru: Koşu ayakkabısı, kompresyon çorabı, numara kemeri ve hatta çengelli iğne

Unutmayın, bir sprint mesafe yarışında yukarıdakilerden çok daha azı size yetecektir.

T1- Yüzme-Bisiklet Değişimi

Etrafınızı Tanıyın: Değişim alanını avcunuzun içi gibi bilmek zorundasınız. Bunun için de yarış öncesinde sudan çıktığınız noktadan bisikletinizi astığınız noktaya yürüyüş yapıp etrafı iyice gözlemleyin. Ayrıca bisikletinizi askıdan aldıktan sonra biniş çizgisine giden yolu ve aynı şekilde T2 için dönüşünüzde bisikletinizden inip askıya kadar koşacağınız yolu dikkatle inceleyin. Bu şekilde yarış içinde paniklemeden yolunuzu bulacaksınız.

Değişim Alanı’nın bir dinlenme alanı olmadığını unutmayın. En az enerjiyi harcayarak en hızlı şekilde buradan ayrılmanız gerek.

Beyinde Değişim: Değişim alanına gideceğiniz bu yolu, bisiklet için hazırlığınızı, bisikletinizi alıp bisiklet biniş noktasına gidişinizi hayalinizde canlandırın. Bunu ne kadar çok yaparsanız, beyniniz size yarış heyecanı içinde o kadar iyi rehberlik edecektir. Bu basit ama etkili yöntemin faydasını sakın küçümsemeyin.

Sudan Çıkış: Yüzme etabının son birkaç dakikasında çıkış noktasına yaklaşma açınızı ayarlayın. Her zaman kulaçlarınızda iyi uzanın ve hangi noktadan itibaren yunus tekniği kullanarak kıyıya yaklaşacağınızı düşünün. Suyun yeterince sığ bir noktasında olmadan bu tekniği kullanmanın faydasız olacağını unutmayın. Sudan çıktığınız anda gözlüklerinizi başınızın üstüne takın ve eğer wetsuit kullanılan bir yarış ise kıyafetinizi çıkarmaya başlayın. T1 alanına geldiğinizde wetsuit belinizde olmalı. Eğer wetsuit kullanılmayan bir yarış ise, sudan çıktığınızda bone ve gözlüğünüzü çıkarıp, son hızla T1 alanına ulaşmaya bakın.

T1’de Yerini Bulmak: Her zaman size bağırıp yer gösterecek bir arkadaşınız yanınızda olmayabilir. Bu yüzden değişim alanında bisikletinizi ve malzemelerinizi koyduğunuz yeri kafanıza iyice yazmalısınız. Bunun için çevresel yer işaretlerinden de faydalanabilirsiniz. Örneğin bir ağaç veya bir reklam afişi size yardımcı olabilir. 

T1 Değişimi: Yarış formatına göre ufak değişiklikler olsa da; kaskınızı, gözlüğünüzü ve bisiklet ayakkabılarınızı hızla ve kolaylıkla ulaşabileceğiniz şekilde yerleştirin. Bisikletinizi değişim alanına bırakırken ona hangi taraftan yaklaşacağınız da önem taşıyor. Zira onunla hangi tarafa gideceğiniz de. Örneğin değişim alanını sağ taraftan terk edecekseniz bisiklete soldan yaklaşmak daha mantıklı olabilir. Eğer aerobar kullanıyorsanız, kaskınızı aerobar üzerinde ters olarak ve içinde gözlükleriniz açık ve hazır şekilde bırakmak, değişiminizi hızlandıracak saniyeler anlamına geliyor olabilir.

Bisiklet Ayakkabısını Hazırlamak: Ayakkabılarınızı topuk kopçasından kadroya paket lastiği yardımıyla sabitleyin. Bu şekilde kask ve gözlüğünüzü takıp bisiklet biniş noktasına hızlı bir şekilde ilerleyip, bisiklet üzerine yapacağınız küçük bir zıplama ile pedallar üzerindeki hazır ayakkabılara ayaklarınızı kolayca geçirebilirsiniz. İlk pedalınızla beraber lastikler kopacak ve siz de küçük konfor ayarlamalarını bisiklet üzerinde yapabileceksiniz.

Bisiklet Biniş Noktası: Kaskınızın klipsi takılı şekilde değişim alanından çıkıyorsunuz ve biniş noktasına geldiniz. Şunu unutmayın kimse sizi tam da bu noktada bisiklete binmeye zorlamıyor. Genelde bu çizgi civarında bisiklet ayakkabısını pedallarına geçirmeye çalışan pek çok yarışçının oluşturduğu bir trafik olur. Aralarından sıyrılıp birkaç metre ileride bisikletinize binin. Zaten bir önceki maddede değinmiştik, ayakkabılarınız pedalların üzerinde hazır.

T2- Bisiklet-Koşu Değişimi

T2’ye Yaklaşırken: Bisiklet üzerinde iniş çizgisine yaklaşırken vites düşürüp kasların biraz gevşemesine izin verin ve mental olarak gideceğiniz noktaya odaklanın. Bu sırada ayakkabılarınızı gevşetin ve son metreleri ayakkabılarınızın üzerine basarak pedallayın. İniş çizgisine yaklaşırken kesinlikle yere değil, daima ileriye bakın. Çünkü bu nokta genellikle iniş deneyimi olmayan nispeten daha acemi yarışçıların durup ayakkabılarını çıkardıkları noktadır. Burada bir kazaya karışmak istemezsiniz. 

Kaskınızı, gözlüğünüzü ve bisiklet ayakkabınızı hızla ve kolaylıkla ulaşacağınız şekilde yerleştirin

Bisikletten İniş: İniş çizgisine gelmeden ayağınızın yere değmesi gerektiğini unutmayın. Burada genelde iki teknik kullanılır. Bunlardan ilkinde bir bacak üst boru üzerinden atılır ve bisiklet üzerinde son birkaç metre dengede kalınır. Diğer teknikte ise bir bacak sele üzerinden geriye atılır ve aynı şekilde iniş çizgisine yaklaşılır.

T2’ye Giriş/Çıkış: Değişim alanına girerken bisikletinizi seleden tutarak koşmak size daha dengeli ve hızlı hareket etme şansı tanır. Bazı yarışçıların gidon boğazından tutarak değişim alanına girmeye çalıştığını da görüyoruz. Ancak bu şekilde gidonun dropları vücuda çarparak yarışçıyı yavaşlatabiliyor. T2 içinde yerinizi yine kolaylaştırıcı işaretler sayesinde bulun. Noktanıza ulaştığınızda kaskınızı çıkarın ve kutuya koymayı unutmayın. Sağa sola atılan veya başkasının kutusuna bırakılan malzemeler size ceza süresi olarak geri dönecektir. İhtiyacınız varsa jelinizi alın ve en hızlı şekilde değişim alanından çıkın.

İki küçük tavsiye

1. Seyirci Olun! Eğer şansınız varsa birkaç yarışta değişim alanı çevresinde gözlem ve analizlerde bulunun. Birkaç sporcuyu dikkatle inceleyin. Özellikle bu konuda tahmin edeceğiniz üzere elit triatletler oldukça iyidirler. Onların değişim teknikleri size de ilham verebilir.

2. Kişisel Değişim Alanınız: Kendi kişisel değişim alanınızı oluşturun. Bisikletinize 10mt uzaktan koşmaya başlayın. Kask ve gözlüğünüzü takıp, yere çizebileceğiniz veya bir nesne ile işaretleyebileceğiniz biniş noktanızda bisikletinize atlayın. Ayakkabılarınızı pedal üzerindeyken giyin ve hızlanın. Normal sürmeye başladıktan sonra rahatlayın ve hepsini tersten yapacağınız T2 hazırlığına başlayın.

Ayakkabılarınızı çıkarın, iniş noktasına yaklaşın ve bisikletten atlayın. Bisikletinizi park edin ve hızla kaskınızı çıkarıp koşu ayakkabılarınızı giyin. Koşuda ihtiyaç duyabileceğiniz diğer şeyleri takmadan sadece yanınıza alın. Bunu 10sn’den kısa bir zamanda yapabilir misiniz? Yapana kadar bıkmadan deneyin. Mükemmelleştirmek için size bir tavsiye. 400mt lik bir parkur belirleyin. İlk 200mt’de ayakkabılarınızı giymiş olmalısınız. Sonraki 100mt dinlenin ve son 100mt’de ise T2 için hazırlanın. Araştırmalar özellikle yarışmalardan 2 hafta önce yapılan bu tip antrenmanların kas hafızasını geliştirmede olumlu katkısı olduğunu gösteriyor.

Değişim alanında en yaygın hatalar

• Değişim alanına çok fazla
malzeme götürmek

•  Değişim alanının şekil ve yönlendirmelerini bilmemek

•  Yarıştan önce değişim pratiği yapmamak

•  Ekipmanlarını kullanım sırasına
göre hazırlamamak

•  Wetsuit’i dikkatsizce bırakmak

•  Bisikletini bulamamak

•  Kural hataları sebebi ile
gereksiz penaltı cezaları

•  Daha önce denemeden bisiklet
üzerine atlamaya çalışmak

• Değişim alanındaki sepetini
çöp veya kullanılmış diğer malzemeler ile bırakmak

• Değişim alanını çok geç
terk etmek

E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!

Yorumlar için tıklayın

Cevapla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Öne Çıkanlar

BİSİKLET DÜNYASI GIOVANNI IANNELI’NIN ÖLÜMÜYLE SARSILDI

Haberler

STRAVA KULLANICILARINA KÖTÜ HABER

Haberler

SERİ Mİ ÇEVİRMELİ, SERT Mİ?

Editoryal

OKAN BAYÜLGEN: “OTOMOBİL ALMAK BENCE SALAKLIK”

Haberler

Bağlan
E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!