Antalya Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Planlama ve Raylı
Sistem Dairesi Başkanlığı tarafından uygulanmak üzere hazırlanan Antalya Ulaşım
Ana Planı, kentin hızlı nüfus artışıyla beraber gelecek 20 yılda karşı karşıya
kalacağı altyapı ihtiyacını gözler önüne serdi. Antalya’nın 1/25 bin ölçekli
Nazım İmar Planı çalışması ile paralel yürütülen çalışmalar kapsamında
hazırlanan raporda, kentin trafik bölgelerine ait nüfus, istihdam, iş gücü,
öğrenci sayısı, gelir durumu ve otomobil sahipliğine yönelik gelecek tahminler
yer aldı.
Hedef yıl olarak belirlenen 2040’a kadar kentte oluşacak
yoğunlukla ilgili öngörülerin yer aldığı raporda, bu süreçte nüfusta yüzde 128,
trafikteki araç sayısında yüzde 258, otomobil sahipliğinde yüzde 67 ve günlük
yolculuk sayısında yüzde 140 artış yaşanacağı öngörüldü. Raporda, 2010-2015
yılları arasında Antalya’da 1.4 milyon olan ve 2019’da 2.5 milyona yaklaşan
nüfusun, 2040’a kadar 3.2 milyona ulaşacağı belirtildi. 2015’e kadar Antalya’da
279 bin seviyesine gelen araç sayısının ise 2040’a kadar 1 milyona çıkacağı
tahmin edildi. Plan çalışmasında otomobil sahipliği oranının binde 203’ten
binde 339’a, günlük toplam yolculuk sayısının da 2 milyondan 4.8 milyona
yükseleceği duyuruldu.
2040 yılı hedefli Antalya Ulaşım Ana Planı çalışmasında kent
içi ulaşımın, bugün ve hedef yıl için; üst ve alt ölçekli kararlar dikkate
alınarak kurumlar ve sivil toplum kuruluşlarıyla eşgüdüm içinde analiz
edilmesi, toplu taşıma sistemlerine ve çevre dostu ulaşım biçimlerine öncelik
verilerek trafik sorunlarına çözüm getirilmesi önerildi. Antalya’da 300 kişilik
ekiple saha çalışmasında ulaşımda toplu taşıma, bisiklet ve motosiklet
kullanımına ve yayalara yönelik anketler, 803 noktada otopark etütleri ve 83
noktada trafik sayımı yapılan çalışma kapsamında, halkın ulaşım talepleri de
belirlendi.
Hızla artan nüfus ve otomobil sahipliğine paralel olarak
artış gösteren yolculuk sayısının kent ulaşımı üzerinde olumsuz etkiler
yaratacağının belirtildiği Antalya Ulaşım Ana Planı’nda, bu olumsuzlukları en
aza indirerek kent ulaşımını düzenlemek üzere şu çözümler geliştirildi: “Artan
karayolu talebi yeni altyapı çalışmalarıyla yönetilmeli. Toplu ulaşımın
cazibesi arttırılarak toplu taşıma odaklı büyüme sağlanmalı. Talep gören ana
toplu taşıma omurgaları oluşturulmalı. Uzun mesafe yolculukları transfer
merkezleri ile verimli hale getirilmeli. Kent merkezindeki iş alanı üzerinde
karayolu baskısı dengelenmeli. Kentte akıllı büyüme kararları alınmalı.”
Şehir Plancıları Odası Antalya Şube Başkanı Dr. Ebru
Manavoğlu, hızlı büyüme karşısında yetersiz kalan yollar ve otoparklar
konusunda önerilerini şöyle sıraladı: “Özel araç sahipliliğini teşvik edecek
uygulamalar yerine toplu taşımayı iyileştiren ve teşvik eden, bisiklet ve yaya
yollarının sürekliliğinin sağlandığı düzenlemeler acil olarak kentimizde
uygulanmalı. Yaya öncelikli ve sürdürülebilir ulaşım modelleri teşvik edilmeli
ve bisiklet yolları daha güvenli hale getirilerek standartlara uygunluğu
sağlanmalı. Turistlerin kent merkezine ulaşımını kolaylaştırmak için turizm
alanlarından ek seferler konulmalı. Akıllı ulaşım sistemleri oluşturulmalı ve
uygulanmalı.”