Bizimle iletişime geçin

Bisikletler

FACTOR O2 VAM DİSK

Factor’ün yeni O2 VAM Disk modeli, bisikleti mümkün olduğunca hafif tutmak için bazı lezzetli bileşenler içeriyor

VAM”dan söz edildiğinde, sohbet konusunun bir yarışçının ne kadar hızlı tırmanabileceği olma ihtimali yüksektir. VAM İtalyanca “velocità ascensionale media“ yani ortalama tırmanış hızının baş harfleri. Kısaltmanın İtalyancadan alınmasının bir sebebi var – VAM kötü şöhretli doktor Michele Ferrari’nin ismi lazım olmayan Amerikalı bir bisikletçinin test sonuçlarını analiz ederken kullandığı terimdi.

Kötü çağrışımlarına rağmen VAM, Factor’un yeni bisikleti için uygun bir isim. Marka, O2 VAM Disk kadrosunun bir kilo civarında olduğunu iddia ediyor ki bu da modeli yokuş yukarı hızlı gitmek için tasarlanmış süper hafif bir makine yapıyor.

“02’yu geliştirme zamanı gelmişti” diyor Factor’ün kurucu ortağı ve baş mühendis Rob Giletis. “İlk 02’yı tasarladığımızda kumpas frenler revaçtaydı. Disk ile uyumluydu ama kumpas frenin modifiye edilmiş haliydi. Bu nedenle bisikleti başka bir şekilde yeniden tasarlamak istedik.”

Benzer estetik duruşu sebebiyle yeni O2 VAM’in Factor’un orijinal O2 ile aynı kalıplar kullanılarak üretildiğini düşünüyor olabilirsiniz, ancak Giletis iki tasarımın tamamen farklı olduğunu söylüyor.

“Dört ana değişiklik yaptık” diyor. “Lastik boşluğu 30mm’ye kadar yükseldi; kablo geçişleri artık daha temiz; kadro hem elektronik hem de mekanik grupset uyumlu ve ağırlık bir hayli hafifledi.”

Marka verilerine göre “bir hayli” yaklaşık 100 gram. Bu da zaten hafif bir kadronun daha da hafiflemesi anlamına geliyor. Giletis, böylesi bir hafiflik elde edebilmek için O2’nin üretim yöntemlerinde belirgin değişiklikler yapıldığını söylüyor. Factor artık kadro kalıplama sırasında lateks kaplı strafor mandreller kullanıyor.”

“Bu oldukça sıra dışı” diyor Giletis. “Bu teknik kalıplama mesanelerinde daha yüksek basınç uygulamamıza izin veriyor. Böylece kompoziti daha iyi sıkıştırarak daha fazla reçine dışarı atılıyor. Bu sayede daha az materyalle aynı sertliği elde edebiliyoruz.”

Yeni üretim süreci, O2 VAM’ın karbon kompozitine bazı katkı maddelerinin eklenmesi ile tamamlanıyor. Birincisi, karmaşık bölgelere daha kolay şekil verilebilen “yayılmış karbon” (birlikte dokunmuş tek yönlü lifler) Textreme’dir. Bunun anlamı, karbon tabakasının daha verimli kullanılabileceği.

“Geçmişte kozmetik bir katman olarak kullanılıyordu ki bu çılgınlıktı” diyor Giletis. “Biz ise Textreme’i orta göbeğin en derinindeki karbon katmanı olarak kullandık. Böylece en az malzemeyle birleşme noktası oluşturabildik.”

Boron fiber de kullanılanlar arasında. “Yüksek modüllü fiber sıkıştırma ile başa çıkmada harika” diyor Giletis. “Boron fiberi orta göbekte, ön vites değiştiricinin bağlantı noktasında ve sele kelepçesi etrafında kullandık. Bu alanları güçlendirerek esnekliği sağladığımız gibi konforu da arttırdık.”

Üst ve alt boruda kullanılan Pitch karbon fiber ise kadroya yapılan son ekleme. Pitch, ultra yüksek modüllüdür ve bu nedenle şaşırtıcı derecede serttir, ancak çok kırılgandır ve aşırı derecede pahalıdır.

“VAM’dan daha yüksek maliyetli ikinci bir kadro bilmiyorum” diyor Giletis. “Bu işi 20 yıldır yapıyorum ve yeni bir çığır açmak, yeni üretim teknikleri ve materyallerde çoğu zaman risk almaya ne kadar istekli olduğunuza bağlıdır. Diğer markalar gibi minimum marja değil, sadece en iyi bisikletleri yapmaya odaklanıyoruz.”

WorldTour kökleri

Giletis, sporun en üst seviyesinden gelen geri bildirimlerin gerekli olduğunu söylüyor. Factor geçmişte AG2R-La Mondiale’in bisiklet tedarikçisiydi ve Roman Bardet ile 2017 Tour de France’da üçüncülük elde etti. Marka 2020 yılında ise WorldTour seviyesine yeni terfi eden Israel Start-Up Nation’ın bisiklet sponsoru.

WorldTour ekipleri tarafından istihdam edilen performans analistleri aerodinamiğe takıntılı olsa da Giletis, profesyonel sürücülerin hala ağırlıkla daha fazla ilgili olduklarını söylüyor.

“02 VAM ile ulaşmak istediğimiz hedef, normal bir tamamlayıcı kit ve Dura-Ace grupset ile disk frenli bir bisikletin 6.8kg altında gelmesiydi” diyor Giletis. “Bunun dışında, aerodinamiğin bu denli abartılması beni şaşırtıyor. Rüzgar tünelinde istediğiniz her şeyi doğru parametrelerle kanıtlayabilirsiniz. Ağırlık hedefine sahip olmak ise çok daha şeffaflık ve mühendislik beceri gerektirir.”

Factor’ün mühendislik becerisiyle aşık atmayı önermeyiz, zira 02 VAM Disk Cyclist’in tartısında 6.76 kg geliyor. 

E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!

Kaçırmayın:

ÇITAYI YÜKSELTMEK

Yorumlar için tıklayın

Cevapla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Öne Çıkanlar

SPORCU SAĞLIĞININ KÖŞE TAŞI: SIVI DENGESİ

Editoryal

BİSİKLETTE SIVI ALIMINA DAİR BİLİNMESİ GEREKEN HER ŞEY

Editoryal

PRUDHOMME, FRANSA TURU’NDA ALINACAK YENİ ÖNLEMLERİ PAYLAŞTI

Haberler

CYCLIST TÜRKİYE’NİN TRAINER REHBERİ

Editoryal

Bağlan
E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!