Bizimle iletişime geçin

Editoryal

BİSİKLETÇİ PERFORMANSINDA GIDA TAKVİYELERİNİN ROLÜ

Doğru kullanıldığında gıda takviyeleri sağlığınız ve performansınız üzerinde söz sahibi olabilir

Yazı AYŞEGÜL BİRLİK

Uzmanımız
İstanbul Üniversitesi Eczacılık Fakültesi mezunu Ayşegül Birlik, spor eczacılığı alanında çalışan Türkiye’deki ilk eczacı olarak, aktif yaşamı seçen bireylerden profesyonel/amatör sporculara kadar kişilere, analizine uygun performans ürünleri, gıda takviye ve tavsiyeleri ile bireysel danışmanlık yapmaktadır

Gıda takviyeleri, eksik besin ögelerinin yeterli miktarda alınmasını sağlayan, kişinin beslenmesini desteklemek için kullanılan ürünlerdir. Kapsül, tablet, toz, jel, sıvı gibi farklı formlarda piyasada bulunurlar. Takviyeler, beslenmeniz ile fiziksel gereksinimleriniz arasındaki boşluğu doldurmak için kullanılan vitamin, mineral, protein, karbonhidrat ve diğer temel besin maddeleridir. Bunların herhangi birinde eksiklik, sağlık riskleri ve sık hastalanmalara neden olabilir. Sporcular için herhangi bir eksiklik ise performansta düşüşlere neden olabileceğinden daha da kritiktir.

 Performansa yönelik takviyeler genelde şu sebeplerle kullanılabilir;

• Performans iyileştirme

• Kas kazanımı

• Kas yıkımını önleme veya azaltma

• Kayıp mineralleri ve tuzları destekleme

• Daha hızlı iyileşme – toparlanma

• Bağışıklık sistemini destekleme

• Genel sağlığı iyileştirme

 Öncelikle temelleri doğru atmak gerekli. Besleyici gıdalar ve kaliteli protein açısından zengin ve sağlıklı bir diyet tükettiğinizden emin olun. O zaman vücudunuza iyileşme için yeterli fırsatı da vermiş olursunuz.

Beslenmeye takviye olarak en önemli ve etkin olanı hangisidir dersek, bu çok bireysel bir cevap gerektirir. Kanıtlanmış sonuçları olan bazı takviyeler vardır. Antrenman sonrası ve devamında düzenli olarak 12 saat boyunca yeterli proteinin tüketilmesini sağlamak ilk akla gelen olmalı. Vücuda yeterli ve kaliteli protein girişi optimum iyileşme için kaslara zincirli amino asitler ve glutamin sağlar.

Protein takviyeleri (whey denilen peynir altı suyu gibi) genellikle protein tüketmenin kolay ve etkili bir yöntemidir ve sporcu hayatında kullanışlıdır. Peynir altı suyu ayrıca kasların onarım için ihtiyaç duyduğu spesifik amino asitler açısından da zengindir.

Her bireyin farklı olduğunu kabul ederek kişinin kendi ihtiyaçlarını değerlendirmesi ve gerektiğinde takviye etmesi önemlidir. Bir takviye seçerken, kaliteli bileşenler aramak ve istenmeyen yan etkilere yol açacak herhangi bir bileşenden kaçınmak da önemlidir.

Yapay tatlandırıcılardan, aromalardan ve çoğu kişi için problem olabilen gluten ve aşırı eklenen fruktozdan kaçınmak gastrointestinal (mide-bağırsak) rahatsızlık riskini en aza indirmek için önemli olabilir. Bilinen kural, herhangi bir yeni takviye ilk kez kullanılacaksa yarış sırasında veya yarış döneminde değil, mutlaka antrenman periyodunda denenmesi gerektiğidir.

Sporcuya doğrudan performans sağlayan takviyeler genel adıyla ‘besinsel ergojenikler’ olarak bilinir. Besinsel sporcu desteklerinin ilk hedefi; performansın artmasını sağlamak, vücut yağ oranını dengelemek ve protein sentezini aktifleştirmektir. Sporcuya özel, antrenmanın süre ve şiddetine göre;

• doğru ürün,

• doğru zaman,

• doğru miktarda ve

• uzman rehberliğinde alındığında performans artışına katkı sağlar.

İlk bölümünde gıda takviyelerine genel hatlarıyla değindiğimiz serinin, gelecek sayımızda yayımlanacak ikinci bölümünde ise bisikletçilerin tercih edebileceği takviyeleri konuşacağız.

Önemli Detaylar

Takviye seçimi: Takviyeler, ilaçlar gibi kesin düzenleme ve kontroller içermez. Bir ilacın kullanıma sunulması için kanıtlı klinik çalışmalara tabi tutulması gerekir. Takviyelerin böyle bir düzenlemesi yoktur. Herhangi bir takviye almaya karar vermeden önce, bir sağlık uzmanı veya spor eczacısına danışmanız önerilir. 

Zamanlama: Çoğu zaman potansiyel fayda ancak zamanlama doğruysa gerçekleştirilebilir. Örneğin, antrenman sonrası iyileşme süreci penceresinde protein ve karbonhidrat depolarınızı mümkün olduğunca çabuk doldurmalısınız.

Oranlama: Takviye miktarı yani bireye uygun oranlarda kullanım, takviyelerden optimum seviyede yararlanmak için önemlidir. Ayrıca küçük miktarla başlamak ve antrenmanlarda deneyimlemek de vücudun takviyelere nasıl uyum sağladığını takip için önemlidir. Aynı şey antrenman sonrası protein içecekleri için de geçerlidir, daha fazla protein değil, uygun oranda proteinin doğru miktarda karbonhidratla birleştirilmesinin toparlanma ve kas büyümesini iyileştirdiği kanıtlanmıştır.

E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!

Yorumlar için tıklayın

Cevapla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Öne Çıkanlar

BİSİKLETTE SIVI ALIMINA DAİR BİLİNMESİ GEREKEN HER ŞEY

Editoryal

SPORCU SAĞLIĞININ KÖŞE TAŞI: SIVI DENGESİ

Editoryal

PRUDHOMME, FRANSA TURU’NDA ALINACAK YENİ ÖNLEMLERİ PAYLAŞTI

Haberler

CYCLIST TÜRKİYE’NİN TRAINER REHBERİ

Editoryal

Bağlan
E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!