Bizimle iletişime geçin

Haberler

SALGIN SONRASI BİSİKLETLİ ULAŞIM ÇALIŞMALARI

Türkiye’nin de dahil olduğu çok sayıda ülke ‘yeni normal’ olarak tanımlanan ‘kontrollü sosyal hayat’a geçti. Bu aynı zamanda salgın için riskli ortamlardan biri olan ulaşım sisteminin fazlasıyla kullanılacak olması demek. İşte bu noktada dünyanın önünde yeni bir fırsat bulunuyor. O da bisiklet kullanımının ve yollarının arttırılması.

Koronavirüs döneminde çok sayıda Avrupa ülkesi normal hayata geri dönerken bisiklet kullanımın daha yaygın olması için teşvik programları hazırlayıp çeşitli adımlar atılıyor. Burada ana etken toplu ulaşımın daha az kullanılarak salgının yayılma riskini en aza indirmek ve bisiklet kullanımını kalıcı hale dönüştürmek.

Salgın döneminin dünyada bisiklet kullanımı noktasında büyük bir farkındalık oluşturduğunu söyleyen WRI Türkiye Sürdürülebilir Şehirler Direktörü Güneş Cansız, “Bu dönemde bütün dünyada kent için ulaşım sistemleri neredeyse durdu. Birçok ülkede ise bu dönemde bisiklet kullanımı arttı. Bunun en çarpıcı örneği Çin’in Wuhan şehri. Burada sokağa çıkma yasağının uygulandığı 50 gün boyunca bisiklet kullanım uygulamaları 2.3 milyon kez kullanıldı. Kiralama başına yapılan kilometre normal zamanın ortalamasına göre yüzde 69 artış gösterdi. Türkiye’de ise Kocaeli gibi şehirlerde bisiklet kullanımında 15 dakikalık artış oldu” dedi.

Araçların sokaklarda olmamasının belediyeler için fırsat olduğunu belirten Cansız, “Bu dönemde dünyanın önde gelen belediyeleri bisiklet yollarını daha da arttırdılar. Salgın döneminde çalışmak zorunda olan şehir sakinleri daha güvenli bir ulaşım gerçekleştirdi. Ayrıca bu süreçte bisiklet kullanan kişilerin bağışıklık sistemi daha da güçlendi” diye konuştu. Uzmanlar, Türkiye’de de bisikletli ulaşım için özellikle metro, metrobüs ve otobüs hatlarına entegre güzergahlar belirlenebileceğine dikkat çekiyor.

İstanbul

Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum geçtiğimiz günlerde yaptığı açıklamada, 2023 yılına kadar ülke genelinde 4 bin 775 kilometre bisiklet yolu yapacaklarını belirtmişti. Kurum, açıklamasında şu ifadeleri kullanmıştı: “Bugüne kadar yerel yönetimler tarafından yapılan 1.150 kilometrelik bisiklet yoluna destek olduk. 81 ilde bisiklet yollarının arttırılması için 2018’de çalışma başlattık. Afyonkarahisar, Amasya, Ankara, Antalya, Aydın, Çankırı, Erzurum, Gaziantep, İstanbul, Kahramanmaraş, Malatya, Rize, Sakarya, Trabzon, Tunceli’de başlanan toplam 102 kilometrelik bisiklet yolunun yapımı tamamlandı.”

“Batman, Bitlis, Çanakkale, İstanbul, Konya, Kırşehir, Kütahya, Mersin, Muğla, Niğde, Ordu, Rize, Siirt, Trabzon, Tokat, Yozgat, Zonguldak illerindeki toplam 114 kilometrelik bisiklet yolunun yapımına ise devam ediliyor. Avrupa Bisiklet Ağı (Eurovelo) ile entegre olacak 3 bin 165 kilometrelik güzergah için Şehirlerarası Ulaşım ve Turizm Amaçlı Bisiklet Yolları Master Planı” hazırladık.

Anadolu ve kıyı koridoru olmak üzere iki etap halinde planlanan bisiklet yollarının 1650 kilometrelik kısmını bu yıl sonuna kadar tamamlayacağız. Bisiklet yollarımız şehir içlerinde ulaşıma entegre olacak, şehirler arasında da özellikle bisiklet turizmine ve ulusal, uluslararası spor organizasyonlarına hizmet verecek.”

Dünyanın pek çok şehrinde bisikletli ulaşıma yönelik kısa ve uzun vadeli çalışmalara devam edilirken Türkiye’de de bu süreçte, Kamu İhale Kurumu kayıtlarından elde edilen bilgiye göre art arda bisiklet yolu ihalelerine çıkılmaya başlandı.

Muğla Seydikemer Belediyesi, Antalya’nın Kaş Belediyesi, Antalya’nın Kalkan Belediyesi, bisiklet yolu ihaleleri açıldı. Sadece sahil kasabaları değil, Malatya’da, merkez mahallerde kaldırım, bisiklet yolu ve çevre düzenlemesi ihalesi ise bu ayın başında yapıldı. Ordu Büyükşehir Belediyesi de, Ünye ilçesine bisiklet ve yeşil yürüyüş yolu yapımı ihalesini duyurdu.

İzmir

Benzer şekilde Çorum Belediyesi de akıllı bisiklet sistemi alımı için ihale yaptı. Gaziantep Şahinbey Belediyesi öğrencilere dağıtmak için 10 bin bisiklet alacağını duyururken İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer de kentin ana arterlerinde yaklaşık 40 kilometrelik güzergâhta 25 kilometre bisiklet şeridi yapılacağını açıkladı.

Bisiklet, tüm dünyada Covid-19 salgınından korunmak için en ideal ulaşım aracı ilan edilirken, Atina, Budapeşte, Paris, Roma gibi Avrupa’nın ünlü kentlerinde, salgın boyunca mevcutlara ilave olarak “geçici bisiklet yolları” yapılarak, vatandaşların toplu taşıma araçlarından uzak durmaları sağlandı.

Bu süreçte bisiklet kullanımın yaygınlaştırılması için ‘Pop-up’ yani geçici bisiklet yollarının arttırılması hedefleniyor. Uzun yapım süreçleri olmaksızın hızla inşa edilen bu yollar, şu anda dünya genelinde 160 kentte mevcut. Bu şehirler arasında, New York, Barselona, Berlin, Bogota, Paris, Milano, Sidney, Vancover gibi metropoller yer alıyor.

Kaynak Hürriyet

E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!

Yorumlar için tıklayın

Cevapla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Öne Çıkanlar

Bağlan
E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!