Yazı AGİT SALMAN
Fire’ın detaylarına geçmeden önce kısaca Carraro’nun üreticisi Accell Bisiklet’in sosyal sorumluluk projelerinden bahsetmek istiyorum. Şunu söyleyebilirim ki ülkemizde bisiklet kültürünün artması ve yaygınlaşmasında yerli bisiklet üreticileri büyük rol oynuyor. İthal bisikletlerin çektiği ilgi ve alakanın hepimiz farkındayız, fakat Türkiye’de bisikletin gelişimi için bir çabaları var mı diye sorarsınız; birkaç marka dışında katkı sağlandığını söylemek zor.
Bu noktada Accell firmasının içinde bulunduğu projelerden bahsetmek gerekiyor. Hepimizin her sene sabırsızlıkla beklediği Veloturk Gran Fondo Çeşme, milli triatlet Esra Nur Gökçek’e verdikleri sponsorluk desteği, bunun yanı sıra her sene yapılan ve omurilik felcine fon yaratmak için tüm dünyada aynı anda koşulan ‘’Wings For Life’’ yarışması, firmanın parçası olduğu sosyal faaliyetlerden yalnızca birkaçını oluşturuyor.
Saymakla bitmeyecek projelerde yer alan Accell Bisiklet, kendi bünyesinde bu işin mutfağından gelen profesyonel bir ekiple ve büyük titizlikle çalışmalarını sürdürmeye devam ediyor. İşte böyle bir aileden çıkan bir bisikleti, Fire 3.3’ü bu sayıda inceleyeceğiz.
Teknik özellikler
Son zamanlarda kullanıcıların büyük ilgi gösterdiği disk frenli yol bisikleti modelleri firmalar tarafından gün geçtikçe geliştirilerek piyasaya sürülmekte. Başta olumsuz tepkilerle karşılaşan disk frenli yol bisikletlerini, bugün büyük yarışlar ve turlarda birçok takımın kullandığını görüyoruz. Elbette durumun böyle olmasında disk frenlerin frenaj performansı aktif rol oynuyor.
Bu süreçte ilgili fren diskleri üzerinde sıkı bir çalışma yürüten üreticiler, disk frenlerin zayıf yönlerini mümkün olduğunca giderdiler. Isınma oranının aşağı çekilmesi, keskin disk kenarlarını yumuşatarak kullanıcılara daha güvenli bir disk fren sistemi yaratılması birkaç örnek.
Artık birçok markanın yeni yol modellerinde disk harici ikinci bir alternatif sunmadığı düşünüldüğünde, disk frenlerin rahatlıkla amatör kullanıcıların da vazgeçilmezi haline geleceğini söyleyebiliriz.
Gelelim bizim Kraliçe Arı’ya. Renk tasarımı ve görsel dizaynıyla ilgiyi üzerine çekmeyi başaran Carraro Fire 3.3, şık bir tasarıma ve renk kombinine sahip. Mat antrasit siyah, sarı renkli gövdesine eklenen Mavic Cosmic elite jant setiyle Fire, antrasit renkli Shimano Ultegra Di2 vites grubu eşliğinde sadeliğini koruyan çarpıcı bir yol bisikleti olmayı başarmış. Gidon, FSA Vero compact, gidon boğazı yine FSA OS 168, sele borusu aero karbon ve Fizik Antares selesiyle bisikletin toplam ağırlığı 8.150 kg olarak ölçülüyor.
Carraro Fire 3.3’ün kadro özelliklerini ele alacak olursak, burada biraz dezavantaj ile başlıyoruz. Kadro ölçüleri ne yazık ki biraz sınırlı. Yalnızca 4 beden bulunan bu modelin ölçüleri S-52 M-54 L-56 XL-58 şeklinde sıralanmış. Benim test ettiğim kadro boyu M54’tü. Tabii bu tarz yol bisikletlerinde sürüş biçimi çok görecelidir. Daha sakin kullanıcıların tercihi haline gelecek Carraro Fire 3.3, çarpıcı fiyat performans oranı bakımından da göz önünde bulundurulması gereken bir seçenek.
Carraro Fire 3.3 üzerinde kullanılan 52x36T, 11-28T dişli oranlarıyla Shimano Ultegra R8050 Di2 grupset, en ideal sürüş deneyimini sağlıyor. Vites grubu özelliklerine değinecek olursak; Di2 vites gruplarında kullanılan kablolama sistemleri kendi özel pilinden alınan elektrik sistemi ile iletken bir şekilde çalıştığı için mekanik vites gruplarının aksine kusursuz vites geçişleri sunuyor. Vites geçişleri pedallar yük altındayken bile kusursuz bir netlikle çalışmayı sürdürüyor.
Mekanik vites gruplarında kablolara her 6-7 ayda bir bakım yapmak gerekirken Shimano Di2 vites gruplarında piliniz azaldığında şarj etmeniz yeterli oluyor. Akıllı Di2 vites grubu pilin azaldığı haberini ise ön vitesi devre dışı bırakarak veya pil ışığının yeşilden kırmızıya dönmesiyle size bildiriyor. Ayrıca farklı kullanım modlarıyla da yalnızca arka vitesi kullanarak ön vitesi doğru oranda kullanmanıza olanak sağlıyor.
Mavic Cosmic Elite disk, alüminyum 30mm jant profili, yassı tel yapısı, tek renk sade tasarımıyla ve tubeless özelliği ile bence birçok bisikletçinin beğenisini kazanabilecek bir jant seti. Tubeless desteği sayesinde iç lastiksiz kullanıma uygun bu jant seti, tel yapısı sayesinde geçtiğiniz sert çukurlarda konforlu sürüşü arttırmayı başarıyor. Buna karşın yarışçı özelliklerinde ise geliştirilmesi gereken noktalar olduğunu söylemek de mümkün.
Sürüş deneyimi
Carraro Fire 3.3’ün beni şaşırtan en önemli özelliği sert bir gövde yapısına sahip olması. Bisikletin üzerine biner binmez kadro rijitliğini hissedebiliyorsunuz. Pedallardaki gücü bisiklete aktarma konusunda oldukça başarılı. Aerodinamik gövde yapısı konfordan biraz ödün vermeyi gerektirse de temiz asfalt yolda sürüş hissiyatı gerçekten keyifli.
Yarı ayrı gövde yapısı yanal rüzgarlarda oldukça başarılı olan Carraro Fire 3.3 bozuk asfalt ve virajlı yollarda biraz pasif kalabiliyor. Arkadaki üçgen yapıya bakıldığı zaman tekerlek aralarının geniş olması bisiklette bu tarz dezavantajlar yaratsa da bunun en iyi yanı, 28mm genişliğindeki lastikleri kullanma olanağı da sunuyor olması. Bu sayede Fire için rahatlıkla kullanıcıyı mutlu edebilecek etkenlerden biri diyebiliriz.
Sürüş esnasında benim ve bence birçok kullanıcının da önem verdiği gözümüzün önünde duran gidon yapısı. Saatlerce tuttuğumuz gidonların ergonomik ve konforlu olması bir hayli önemli. Carraro Fire 3.3’de kullanılan FSA Vero compact üzerinde XLC sargılar ile gelen bu gidon, ince yapısıyla karşımıza çıkıyor.
Disk frenli yol bisikletlerinde en iyi aero performansı sunmak üzere tasarlanan Mavic’in Cosmic Elite jant seti, lastik ve jant arasında kusursuz bir bağlantı sağlayan patentli UST teknolojisi ile geliyor.
Şunu da eklemeliyim ki Di2 vites grubu olmasına rağmen kablo dağınıklığı çok fazla. Bu karmaşık görüntüyü önlemek ve sürüş kalitesini arttırmak adına daha şık ve kabloların içeriden geçirilerek monte edildiği bir gidon tasarımı, bu bisikletin havasına hava katacaktır. Oldukça şık bir tasarıma sahip karbon aero sele borusunun üzerinde kullanılan Fizik Antares selenin de epey konforlu olduğunu ve zarif yapısıyla bisiklete uyum sağlamakta zorlanmadığını da belirtmek gerek.
Toparlayacak olursak, Carraro Fire 3.3 kendi sınıfında rakiplerine kıyasla beni tatmin etmeyi başardı. Renk seçimi ve kadro tasarımıyla yenilikçi bir firmanın ellerinden çıkmış bu bisikleti 2020 yılında yollarda sıkça göreceğimizi düşünüyorum. Fiyat fayda performansına bakıldığında rakipsiz görünen Carraro Fire 3.3 son kullanıcıya ulaştığında yüzlerde gülümseme yaratacaktır.