Bizimle iletişime geçin

Editoryal

ALMAN AKIMI | BORA-HANSGROHE TOUR DE FRANCE’DA

Bora-hansgrohe belki de en fazla Slovak süper yıldızıyla tanınıyor olabilir, ancak takım, ülkesi Almanya’da yol bisikletinin imajını değiştiriyor

Bu yazı, daha önce Cyclist Türkiye Temmuz 2019 sayısında yayımlanmıştır.

Yazı James Witts Fotoğraf Juan Trujillo Andrades

“Hala tam kadroyuz ve pek çok takım bu ayrıcalığa sahip olduğunu söyleyemez” diyor, Almanya’nın tek WorldTour takımının doktoru Jan Niklas Droste. Saat sabah 11, 25 Temmuz Çarşamba günü Cyclist, Tour de France’ın 17’nci etabını Bora-hansgrohe takımıyla takip etmeyi kafasına koyuyor. 65 kilometrelik bugünün etabı kısa ama fazlasıyla tırmanış içeriyor. 

Takım aracından etabı takip ederken Droste “Şu ana kadar kazalar konusunda şanslıyız” diye ekliyor. “Umarım bu şansımızı Paris’e kadar taşırız.”

15:38’e kadar zaman hızla akıp gidiyor ve yarış radyosundan bir ses yükseliyor: “Peter kaza yaptı. Peter kaza yaptı…” Takımın yıldızı Peter Sagan, Col de Val Louron-Azet’in inişinde sertçe yere düşmüş. Görüşünüşe göre Droste’nin talihi tersine döndü, ancak Slovak Dünya Şampiyonu zorluklara karşı kurşun geçirmez. Yaralandı, çizikleri var ve mayosu parçalandı, ama o hala bisikletini sürmeye devam ediyor.

Saygınlık kazanmak 

Bilindiği üzere Bora-hansgrohe 2017’de WorldTour takımı olarak bisiklet sahnesine çıktı, ancak ekibin temelleri 15 yıl öncesinde dayanıyor.

“2001 yılında dağ bisikleti takımıydık” diyor takım menajeri Ralph Denk. “Ve gerçekten de iyi bir takımdık.” Denk’in Giant Racing takımı 2006 Dünya Kupası’nı kazandı. “Sonrasında takımı kapattım ve 2007’de federasyonun sponsor olduğu gençler yol bisikleti takımını kurdum” diye ekliyor Denk. 

“O dönemler Almanya’da yol bisikletinin kötü bir imajı olmasına karşın, iyi zamanların geri dönüşünü sağlayabilmek için olumsuz zamanlarda yatırım yapmak gerektiğini düşünüyordum. Ancak zor bir dönem oldu.”

Bilindiği üzere Bora-hansgrohe 2017’de WorldTour takımı olarak bisiklet sahnesine çıktı, ancak ekibin temelleri 15 yıl öncesine dayanıyor

Zor, ama imkansız değil. Denk Amerikan IT şirketi NetApp’ı takımını desteklemesi için ikna etmiş. “Kaynakların artmasıyla 2010 yılında Continental seviyede rekabet ederken, 2011 yılında Pro-Continental statüye çıktık.”

2012 yılında ise Team NetApp ilk büyük turu Giro d’Italia’yı tamamladı ve Leopold König’e şükürler olsun ki, Britanya Turu’nda ilk etaplarını kazandılar. Yükselen grafik 2013 Vuelta a España’da devam etti. Özel izin alarak yarışa giren takım, Konig ile bir etap galibiyeti daha aldı.

“Bora’nın (mutfak gereçleri) NetApp’i satın almasıyla 2015 yılında taşlar yerine oturdu” diyor Denk. “2017’den sonra Hansgrohe (armatör) projemize dahil oldu. Bu gelişme bize WorldTour takımı olabilmemiz için gerekli kaynağı sağladı.”  

Projenin amacı, sporu bırakan Jan Ullrich’in de dahil olduğu bir dizi doping skandalı nedeniyle ağır darbe alan Alman bisikletini tekrardan dünya sahnesine çıkarmaktı. Takım Alman köklerine bağlı olsa da hızlı gelişimini Ruslara borçluydu. 

“Hepsini boş verin!” diyordu Oleg Tinkov, bisiklet sponsorluğundaki iş modelinin yarattığı hayal kırıklığından sonra elini eteğini bisiklet sporundan çekerken. Olay 2015 Aralık’ta vukuu buldu. Aradan geçen 10 ayda Tinkoff takımının varlığına son verildi. 

Bunun anlamı, 2016 sonunda 30 tane dünya klasında bisikletçinin markette boşa çıkacağıydı. Bu isimlere Sagan da dahildi. Bora’dan aldığı milyonları takım kasasına koyan Denk, banknotları Tinkoff takımından Slovak Sagan, tırmanışçı Rafal Majka ve ikilinin takım arkadaşları Maciej Bodnar, Michael Kolar, Erik Baska ve Sagan’ın abisi Juraj için harcadı.

Söyleme yap

2018 Tour de France takımın yarıştığı ikinci Fransa Turu’ydu ve takım 2017’ye kıyasla çok daha başarılı olmuştu. 24 ay önce Sagan, 4. etabın sprint düzlüğünde Cavendish ile girdiği bir mücadele sonunda Tour’dan diskalifiye edildi ve bu talihsiz olayı Majka’nın 9. etaptaki kazası takip etti. Ancak işler bu yıl farklı. 17. etaba girilirken üç etap kazanan Sagan puan klasmanında önüne geçilmez bir farkla öndeydi. Slovak bisikletçi eğlence konusunda usta olsa da, kelimelerle arası pek iyi değil. 

2018 Tour de France, takımın yarıştığı ikinci Fransa Turu’ydu ve takım 2017’ye kıyasla çok daha başarılı olmuştu 

“Kariyerinin öne çıkan anlarından bize bahseder misin?” sorusuna cevabı, “Pek çok önemli an var”dı. Bir kez daha, “Bisikletinize uyum sağlamak için bilimsel bikefit testlerinden geçtiniz mi?” sorusuyla şansımızı denedik. Sagan bu sefer, “Günün sonunda bindiğiniz şey yalnızca bir bisiklet” diyerek karşılık verdi. Umutsuzluk içinde: “Favori yiyeceğiniz?” “Favori bir yiyeceğim yok.”

“Bisiklet punk” Daniel Oss’un, Cyclist Türkiye okurlarına özel röportajı, Eylül 2020 sayısında!

“Evet, insanlar onun kısa cevaplarından şikayet ediyor ama o inanılmaz bir profesyonel” diyor takımın medya sorumlusu Ralph Scherzer. “Sadece onun içinde bulunduğu koşulları anlamalısınız. Yılda 300 gün seyahat ediyor; insanlar onunla fotoğraf çektirmek istiyor; hatta dün hayranları kaldığı odanın kapısına dayandı. Dolayısıyla medya ve insanların bitmek bilmeyen ilgisiyle başa çıkmak – özellikle de 200km’lik zorlu bir etaptan sonra – bazen yalnızca evet ya da hayır demeyi gerektiriyor. İnsanların onu anlaması lazım.”

Gıpta edilen mutfak

Silvio Clinker’ın ünü başlangıçta Sagan’a duyulan ilgiyle boy ölçüşür boyuttaydı – anlaşılacağı gibi, ekibin mutfak kamyonu meraklı izleyiciler için bir mıknatıs. Geçmişte takımın adı  Bora-Argon 18’ken mutfak taraftarların bisikletçilerin yemeklerini hazırlayan şefi izleyebileceği camdan bir fanustu – ve en önemlisi Bora vantilatör görünüyordu. Eski mutfak biraz hayvanat bahçesi gibiydi, bu yüzden ekibin yeni mutfak tırı daha az gösterişli ama yine de görkemli ahşap yemek masasıyla tasarlanmış. 

“Bora’nın kurucusu [Willi Bruckbauer] aslen bir marangoz ve bu tırı da o tasarladı” diyor Clinker. “Eşsiz görünüyor.”

Clinker takımın üç şefinden biri. “Londra’ya yerleşmeden önce İsviçre’de kendi restoranım vardı” diyor Clinker. “Ardından, Bora’da çalışmaya başlamadan önce motor sporlarında Audi için şeflik yaptım. Serbest olarak çalışıyorum, buraya gelmeden önce Foo Fighters’a Avrupa turnesi boyunca yemekler pişirdim.”

Foo’nun lideri Dave Grohl, söylendiğine göre en çok sosis ve fasulye seviyormuş. Bu ikili profesyonel bisikletçiler için iyi bir tercih olmaz. Bunun yerine, takımın beslenme uzmanı demir ve oksijen – yüksek irtifada oksijen taşıma kapasitesi için faydalıdır – için kırmızı et tavsiyesinde bulunurken inek sütü yerini, pirinç ve badem sütüne bırakıyor.

“Bugün geç saatte başlayan etap nedeniyle, biri normal saatinde, diğeri de saat 12.00’de olmak üzere takım iki kahvaltı yaptı” diyor Clinker. “Dağlarda kısa ama yoğun bir gün, dolayısıyla her şey karbonhidrat ağırlıklı: Üzerine ekilmiş biraz parmesan ile pirinç veya makarna. Yarışın bu noktasında hijyene özen göstermek daha da önemlidir. Vücudunuz limitlerdedir ve bağışıklık sistemi hassastır. 

Sagan’ın tahtını almak

Kağıt üstünde Bora-hansgrohe için bugün Majka üzerine kurulu. Ancak spot ışıkları bir kez daha Sagan’ın üstüne sabitleniyor. Col de Val Louron-Azet inişi arabadaki bizler için bile yeterince korkutucu, ancak bisikletçiler için böylesi bir iniş potansiyel olarak ölümcül sonuçlar doğurabilir. Sagan, bisiklet hakimiyeti yeteneklerine rağmen, virajlardan birini yanlış yorumluyor ve yoldan çıkarak, ağaçların arasına dalıyor.

Yaralar içindeki Sagan, etap sonu gazetecilere, “Hata yaptım” diyor. “Ormana uçtum ve kalçamı bir kayaya çarptım.”

Otobüsün bu koltuğunda genellikle Sagan oturur” diyor Scherzer, oturduğum yeri işaret ederek… 

Sagan’ın kaybı Cyclist’in kazancı oluyor. Sagan’ın yaraları yerel hastanede X-ray gerektirecek kadar derin, bu yüzden takım aracına biniyor. Haliyle takım otobüsü Sagan olmaksızın geri dönecek. Bizim ise servisimiz iptal edildi ve taksi bulamıyoruz. Otelimize geri dönmenin hiçbir yolu yok – nazik bir ruh bizi aracına davet etmediği müddetçe. 

Bir süre ortalarda dolaştıktan sonra, medya sorumlusu Scherzer, kendi otellerine giderken, yol üstündeki Tarbes’de bizi bırakmak koşuluyla takım otobüsüne binmemize onay veriyor.

“Burada genellikle Sagan oturur” diyor Scherzer, oturduğum koltuğu işaret ederek. Pireneler boyunca yol alırken, otobüsün içinde çıt çıkmıyor. Bisikletçiler açıkça bitkin. 

Sonunda domestik Pawel Poljanski bize günü anlatacak kadar kendinde güç buluyor. “Başlangıçtan finişe kadar zor bir gündü” diyor. “Gerçekten yorulduk, Majka yaklaşmıştı ama yeterli olabilecek bir fark yaratamadık. Nairo (Quintana), zirveye 5km kala ve diğerleri de 2km kala Majka’yı yakaladı.”

Sessizlik tekrar çöküyor ve düşüncelerim, günün başında takımın kurucusu Denk ile bisiklet iş modelinin dengesizliğine dair ettiğimiz sohbete sürükleniyor. 

“Bora 2012 yılının ve Hansgrohe de 2020’nin sonuna kadar bizimle olacak. Bu nedenle kötü bir durumdayız diyemem. Ancak bu spor sponsorluklar nedeniyle hala çok kırılgan” diyordu Denk. “Gelirlerimizin %95 civarı sponsorlardan geliyor, ancak eğer gelişmek istiyorsak, bu rakamı %50’ye indirmeliyiz. Eğer gerçek bir kültür ve gerçek bir hikaye yazmak istiyorsak – amatör kulüp ve gelişim takımı – futbolda olduğu gibi bisiklette de ana hedef olmalı. Yeni bir iş modeline ihtiyacımız var.

“Şimdiki model gelecekten ziyade tamamıyla para odaklı – rüzgar tüneline yatırım yapmak ya da irtifa kampları hakkında araştırma yapmaktansa, bir bisikletçiye yarışlar kazanması için milyonlar vermek… Eğer 10 yıllık bir projem olsaydı bundan daha fazlasını yapardım. Team Ineos’un bu denli başarılı olmasının nedeni işte bu.”

Benzer konular giderek daha fazla takım menajerinin aklını meşgul ediyor. “Bizim için zor” diyor Denk. “Bu takım bozulan Alman bisikletinin imajını tazelemekle meşgul. Bunu da başardığımızı düşünüyorum.”

Bora-hansgrohe takım aracında Sagan’ın tahtına oturduğunu belirten James Watt, serbest gazetecidir. 

E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!

Yorumlar için tıklayın

Cevapla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Öne Çıkanlar

Bağlan
E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!