Bizimle iletişime geçin

Editoryal

FAT BİKE İLE KARTEPE MACERASI

Karlı günlerde bir kar macerası okumaya ne dersiniz? Kış, soğuk, yağmur ve hatta kar… Bisikletinize atlamak için güneşi beklemenize gerek yok, Fat bike ile soğuk havada bisiklet sürüşünü eğlenceye dönüştürüyoruz.

Yazı BARIŞ ÖZKAN Fotoğraf CEM YILDIZ

Fat bike, karlı veya ıslak iklime sahip bir yerde yaşıyorsanız veya dağ bisikleti sürmenin eğlenceli olmadığı ve hatta bisikletinize zarar verebileceği parkurlarda, sürüş sezonunuzu uzatmak için tasarlanmış mükemmel bir araçtır. Fat bikelar aynı zamanda kumda sürüş için de oldukça işlevseldir, çünkü düşük basınçta çalışan geniş lastikler yumuşak yüzeyler üzerinde hem dengenizi korur hem de pürüzsüz bir sürüş hissiyatı uyandırır.

Şüphe yok ki, Fat bikelar her geçen gün daha büyük bir ilgiyle karşılanıyor. Nedeni basit, geniş tekerlekli devler Uludağ’ın karlı zirvesinden Antalya’nın sıcak kumsallarına kadar uzanan bir kullanım yelpazesine sahip. Yine de, yolların ağır abisi hakkında çok az şey bilmiyor muyuz? 

Fat bike nedir?

Karda sürüş için tasarlanmış ekstra geniş lastikli bisikletlerdir. Genellikle standart bir dağ bisikleti tasarımına sahiptirler. Geniş lastiklerin amacı sürücünün kütlesini daha geniş bir alana yaymak ve standart lastik boyutuna oranla çok daha fazla çekiş sağlamaktır. Fat bike’lar ile zorlanmadan karda ve buzda dengenizi kaybetme korkusu yaşamadan sürüş yapabilirsiniz. 

Tarihçesi?

Fat bikeların Alaska ve New Mexico’da, 1980’ler ve 1990’ların sonlarına doğru hayat bulduğuna dair iki farklı senaryo mevcut.  

İlk rivayete göre, 1980’lerin sonlarında Steve Baker, Alaska’nın buzlu yollarını geçebilecek bir bisiklete ihtiyaç duyar ve 44mm jant genişliğindeki “Kar Kedisi” adını verdiği bisikleti tasarlar. “Kar Kedisi” bugünün modern Fat bike’larının jant genişliğine sahip değildi, ancak döneminin en geniş jantlı bisikletleriydi ve maceraseverler tarafından bulunmaz bir Hint kumaşıydı. 

Sonraları, 1995 yılında, bir macera bisikletçisi, tur rehberi ve kadro üreticisi olan New Mexico’dan Ray Molina, 44mm genişliğindeki “Kar Kedisi” bisikletin iki jantını yan yana birleştirdi ve iki lastikten 10cm genişliğinde tek bir tekerlek elde etti. Ekstra geniş lastiklerden ve jantlardan aldığı geri bildirim Molina içi bir milattı. Zira 1999’da Molina, Remolino Sandbikes markasıyla ürettiği bisikletleri satışa dahi sundu.

Günümüzde Fat bikelar büyük bir gelişime uğradı. Başlangıçta bir Fat bike’a ihtiyaç duymayanlar, modern dağ bisikleti olarak gösterebileceğimiz Fat bike’ın yaşadığı yenilikler karşısında şaşkına dönebilir. Hafif jantlar, lastikler, iz odaklı geometri ve üst düzey bileşen uyumluluğu, günümüzün Fat bisikletlerini hızlı ve yüksek manevra kabiliyetine sahip araçlar haline getiriyor. Daha önce hiçbir bisikletin giremediği yerlere girme yetenekleri ise onları diğer bisikletlerden tamamıyla ayırıyor.

Teknik özellikler

İlk bakışta Fat bikelar geniş lastikleriyle hantal bir görünüme sahip olabilir, ama son zamanlarda Fat bike lastikleri daha da zorlu koşullarda sürüşe olanak tanımak için genişliyor. Ve motosikletlere benzer bu bisikletlerin genel yapısı daha yüksek performans gösterebilmesi adına daha hafif olarak inşa ediliyor. Ancak, Fat bike’ları diğer bisikletlerden ayıran kendine has bazı teknik özellikleri hala aynı. 

Süspansiyon

Sert bir maşa ile full süspansiyonlu bisikletler en uygun ve en yaygın Fat bike türüdür. Ancak söz konusu bisikletlerin çoğu 10 ila 12cm genişliğinde lastik kullandığından süspansiyonsuz olsa dahi, en sert Fat bike bile lastikler sayesinde süspansiyonluymuş gibi hissettirebilir. Sürme yüzeyiniz özellikle dengesiz, kaygan ya da kayalıksa veya lastiklerinizi daha az esneme için daha yüksek bir basınçta kullanmak istiyorsanız, tam süspansiyonlu bir fat bisikleti almayı düşünün. Tam süspansiyonlu bir kurulum daha iyi manevra kabiliyetine yardımcı olabilir, bu sayede uzun bir yolculuktan sonra kendinizi dövülmüş gibi hissetmekten kurtulabilirsiniz. Üstelik, standart dağ bisikleti jantlarını Fat bike’a takarsanız sürüşü daha eğlenceli hale getirebilirsiniz. Bununla birlikte, tipik olarak aşırı soğuk hava koşullarında sürüş yapıyorsanız sert bir maşa süspansiyona oranla daha güvenilir olabilir. 

Jant boyutu

Çoğu Fat bike 66cm jant kullanıyor, ancak 69,5cm’lik jantlar da nadir değil. Daha büyük tekerlekler daha hızlı yuvarlanma sağlarken yoldaki engelleri aşmayı daha kolay hale getirir. Fat bike lastikleri 60 ila 100mm arasında değişen birçok jant genişliğine sahiptir. Genel olarak, kullanmak istediğiniz lastik ne kadar genişse, o kadar geniş bir janta gereksinim duyarsınız. Ancak, daha dar bir jant ağırlıktan tasarruf sağlar ve bisikleti daha canlı hissettirir.

Lastikler

Lastikler ne kadar şişmansa sürüşünüz o kadar güvenlidir. 12cm lastikler, yumuşak zemin üzerinde 10cm modellerden yüzeye daha az batar. Ancak şişman lastikler sert zeminde daha ağır, daha yavaş ve sınırlayıcıdır. Daha sert ve daha kuru parkurlarda ve daha yüksek hızlarda sürüş için dar bir lastik daha tatmin edici bir sürüş performansı sağlayacaktır. Hangisini seçerseniz seçin, lastikleri düşük basınçta kullanmayı göz önünde bulundurun. Eğer, tercihinizi tubeless lastiklerden yana yaptıysanız sıfır altı sıcaklıklarda çalıştığından emin olun. Sürüşünüzü karlı patikalar yerine buzlu arazide gerçekleştirecekseniz, daha iyi yol tutuşu için çivili lastikler satın almak mantıklı olacaktır. 

Lastik basıncı

Lastik basıncı, Fat bisikletinizden en ideal performansı alabileceğiniz, ince ayar gerektiren bir alandır. En yumuşak koşullarda 12cm genişliğinde lastiklerle, 2 psi kadar düşük bir basınçta sürüyor olabilirsiniz. Daha sert veya daha zorlu alanlarda, veya daha yüksek hızlar için lastiğin sunduğu desteği artırmak ve bisikletin yol tutuşunu keskinleştirmek için lastiğinize daha fazla hava vermek isteyeceksiniz. Farklı koşullarla karşılaştığınızda, tek bir sürüşte lastik basıncınızı birkaç kez değiştirmek bile isteyebilirsiniz. En iyi Fat bike deneyimi için, iyi bir dijital lastik basınç göstergesine yatırım yapmak gerekebilir, çünkü yarım kilometrelik basınçtaki farklar Fat bike’ın verdiği lastik hissi ve performansında önemli bir fark yaratıyor.

ÖZELLİKLER

Model Corelli Forte

Maşa MOD 715 F 

Vites Kolu SHIMANO ST-EF41 21 VİTES 

Gidon Alüminyum 

Gidon Boğazı Çelik 

Jant DOUBLE STAR 24×3.0 36 H 

Sele Borusu Alüminyum 

Lastikler WANDA 2.0: 26×4.0 1.0: 24×4.0 

İletişim corelli.com.tr

E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!

Yorumlar için tıklayın

Cevapla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Öne Çıkanlar

Klasikler başlıyor!

Haberler

PELOTONUN 2021 MAYOLARI

Editoryal

MAYOLARIN ÖYKÜSÜ – CARRERA

Editoryal

UAE TOUR BU PAZAR BAŞLIYOR

Haberler

Bağlan
E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!