Ankara “Bisiklet Yolu Projesi”nin ilk etabı, trafik kazasında hayatını kaybeden genç bisikletçi Umut Gündüz’ün adıyla, bisikletseverlerin kullanımına sunuldu.
Ankara Büyükşehir Belediyesinden yapılan açıklamaya göre, tamamı 53,6 kilometrelik “Bisiklet Yolu Projesi”nin 2,5 kilometrelik ilk etabı Milli Kütüphane-Beşevler güzergahının tamamlandı. Bunun ardından, EGO Genel Müdürlüğünce ilk sürüş etkinliği düzenlendi.
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş’ın talimatıyla, bisiklet yolunun ilk etabına, bisiklet sürerken alkollü bir araç sürücüsünün çarpması sonucu hayatını kaybeden Umut Gündüz’ün adı verildi.
ABB TV’den canlı olarak yayınlanan etkinliğe; EGO Genel Müdürü Nihat Alkaş, Ankara Kent Konseyi Yürütme Kurulu Başkanı Halil İbrahim Yılmaz, Estonya Büyükelçisi Annely Kolk, Çekya Büyükelçisi Pavel Vacek, bisiklet dernekleri ve çok sayıda bisikletsever katıldı.
Umut Gündüz’ün adı yaşayacak
Etkinlikte konuşan EGO Genel Müdürü Nihat Alkaş, genç bisikletçi Umut Gündüz’ün, kendilerine projenin her anında ışık olmasını temenni ettiklerini belirtti.
“Bisiklet yolu projemizi yakından takip eden ve süreçteki gelişmelerden ailesini ve çevresini haberdar ederek içindeki mutluluğu ve umudu paylaşan Umut’umuzun adını, Belediye Başkanımız Sayın Mansur Yavaş’ın talebi doğrultusunda bisiklet yolu birinci etabında yaşatmak istiyoruz.
Umut Gündüz’ün bize bu projenin her anında ışık olmasını, yol göstermesini temenni ediyor, Ankara trafiğini bisikletliler için güvenli hale getirmek için kurum olarak üzerimize düşeni yerine getirerek bisiklet yolu ağını tüm Ankara’ya genişletmeyi istiyoruz. Bunu da bugüne kadarki süreçte olduğu gibi başta Ankara Kent Konseyi ve Sivil Toplum Kuruluşları olmak üzere, tüm paydaşlarımızla el ele vererek başaracağız.”
Umut Gündüz’ün anısının yaşatılacağı güzergahta bisikletseverlerle buluşan Umut Gündüz’ün annesi Asuman Gündüz ve babası Menderes Gündüz duygulu anlar yaşadı. Proje haberini kendilerine oğlu Umut Gündüz’ün verdiğini söyleyen Menderes Gündüz:
“Oğlum Umut bu projeden haberdardı, ilk müjdesini kendisi verdiğinde biz de çok heyecanlanmıştık. Bu proje çok kıymetli çok büyük bir kazanım Ankara için. Bisiklet yoluna oğlumuzun adının verilmesi bizi bir nebze olsun sevindirdi. Umut bisiklet sporcusuydu. Böyle üzücü olayların böyle güzelliklerle taçlandırılması bizi mutlu ediyor.
Bisiklet yollarının desteklenmesini istiyoruz. Mansur Başkan’a çok teşekkür ediyorum. Ankara’ya bu mavi yollar çok yakıştı eminim ki bunun arkası da gelecektir” sözleriyle düşüncelerini paylaştı.
Sağlıklı bir kent için
Milli Kütüphane-Beşevler güzergahını tamamladıktan sonra diğer güzergahlar için de çalışmalara tüm hızıyla devam edeceklerini ifade eden EGO Genel Müdürü Nihat Alkaş, ulaşım planlamasında bisiklet yollarının önemli olduğuna dikkat çekti.
Türkiye’de ulaşım planlaması yapılırken sadece motorlu araçların baz alındığını ifade eden Alkaş, şu değerlendirmelerde bulundu:
“Biz bu çevre dostu projeyle, ulaşım anlayışını değiştirmek, alışılagelmiş uygulamaların dışına çıkmak ve Ankara’yı saracak bisiklet yollarıyla insan odaklı ulaşım modellerini ön plana çıkarmak istiyoruz. Bisiklet yollarımızın güzergâh seçimindeki ilk önceliğimiz, toplu taşıma sistemlerine entegre olması.
Bu nedenle Milli Kütüphane-Beşevler Metro İstasyonlarına entegre olan bisiklet yolumuz ile ulaşımın kolaylaştırılması ve özel taşıt kullanımının azaltılması hedeflenmektedir. Geriye kalan sekiz güzergâhımız için de bu hedef doğrultusunda çalışmalarımızı sürdürüyoruz.”
Kentsel alanlarda hava ve gürültü kirliliğinin, trafik sıkışıklığının, fosil yakıt kullanımı ve karbon emisyon oranının azaltılmasını hedeflediklerini vurgulayan Alkaş, şu bilgileri de paylaştı:
“Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası’ndan (EBRD) alınan 60 bin evro kadarlık hibe ile bisiklet yollarına ilişkin teknik etüt ve analiz çalışmaları yapılarak mühendislik çalışmaları ve proje tamamlandı. Bu güzergâhlarda 10 üniversite yerleşkesi, iki sanayi bölgesi, 30’un üzerinde kamu kuruluşu, 40’ın üzerinde okul, ayrıca spor kompleksleri, hastaneler, alışveriş merkezleri ve birçok park mevcut.
Toplam güzergâh 53,6 km. Bisiklet yolları güzergâhında yürüme mesafesinde toplam 410 bin kişi ikamet etmekte. Bunların 109 bin kişisini genç nüfus oluşturmakta. Ayrıca güzergâhlar üzerinde bulunan yerleşkelerde de 322 bin öğrenci eğitim görmekte. Tüm güzergâhlarda toplam 65 bin araç sahipliği bulunmakta. Tüm bisiklet yolu güzergâhları metro istasyonlarına bağlanmakta. Ulaşımda kullanılan bisiklet yolları ile diğer üniversiteler ve OSB’lerde kullanılan bisiklet yollarının birbirine bağlaması hedeflenmekte.”
Yeni güzergahlar
EGO Genel Müdürü Nihat Alkaş, yapımı planlanan diğer sekiz güzergahı ise şu şekilde açıkladı: “2. Etap – Üniversiteler Güzergâhı, 3. Etap – Ümitköy-Etimesgut Güzergâhı, 4. Etap – Eryaman Batı Güzergâhı, 5. Etap – Eryaman Göksu Güzergâhı, 6. Etap – Batıkent-İvedik Ostim Güzergâhı, 7. Etap – Sıhhiye-Cebeci Güzergâhı, 8. Etap – Ankara Büyükşehir Belediyesi-AKM Güzergâhı, 9. Etap – MTA-TOBB Güzergâhı”
Öğrencilerden ve rektörlüklerden gelen yoğun talep üzerine Ankara Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Daire Başkanlığı ile koordinasyon ve iş birliği içerisinde dokuz etaptan oluşan projeye ek olarak üniversiteleri de bisiklet yollarına kavuşturduklarını söyleyen Alkaş, “Başkent Üniversitesi Bağlıca yerleşkesinde 4,4 kilometre, Gazi Üniversitesi yerleşkesinde 2,6 kilometre, Türk Hava Kurumu Üniversitesi yerleşkesinde 1,2 kilometre ve Anadolu OSB’de 2,6 kilometrelik bisiklet yolunu kısa sürede tamamlayarak bisiklet yolu ağını genişlettik” dedi.
Elektrikli bisiklet kiralama sistemi
Bisiklet Yolu Projesi kapsamında Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu ile SMART Ankara Projesi’ni başlattıklarını açıklayan Alkaş,
“SMART Projesi kapsamında; vatandaşların kiralayabileceği ve istasyonsuz olarak hizmet verecek 408 adet elektrikli bisiklet, elektrikli bisikletlerin şehirde şarj edilmesini sağlayacak 34 adet şarj/park istasyonu, 480 adet EGO otobüsüne takılmak üzere bisiklet taşıma aparatı, metro istasyonlarının merdivenlerinde bisiklet taşımayı kolaylaştıracak 1290 metre bisiklet rampası, bisiklet kiralama işinde saha operasyonları için kullanılacak 2 adet kamyonet, bisiklet kullanımını ölçmek amacıyla 2 adet bisiklet sayacı alınacak.” dedi.
Ekonomik kalkınma için de bisiklet
Tamamlanan 1. Etap bisiklet yolunun ilk sürüş etkinliğine katılan Ankara Kent Konseyi Yürütme Kurulu Başkanı Halil İbrahim Yılmaz, “İki teker bize yeter” mottosuyla hayata geçen projenin önemini ve tespitlerini örnekler verdi.
“Bisikletin diğer ulaşım araçlarına yapılan harcamaları düşürmesi, esnek hareket sağlaması ve kent merkezine ticari anlamda hareketlilik getirmesi çok önemli. Örneğin New York Belediyesi tarafından yapılan araştırmada bisiklet yolu olan caddelerde dükkanların bisiklet yolu olmayan caddelere göre yüzde 49 daha fazla satış yaptığı tespit edildi.
Bahçelievler 7. Cadde de mesela bir yayalaştırma ve bisiklet yolunu kullanmamız durumunda ticaretin de gelişeceğinin ispatıdır bu. Washington’da ise bisiklet kullanımı ekonomiye 3 milyar dolar katkı sağlıyor. Almanya’da ise 12 milyar avro kazanç sağlandığı kayıt altında. Yani sadece sağlığın değil ekonomik kalkınmanın da aracıdır bisiklet.”
Kaynak: TRT Haber
E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!