Patlayan lastiğe nasıl yama yapılır?

Patlayan lastiğe nasıl yama yapılır?

Yazı Serkan Yazıcı Fotoğraf Onur Gökçe   

Bisikletle geziye çıkmadan önce yanınıza almanız gereken birkaç parça var. Bunlar yoksa eve kadar yürümeye hazır olun:

Malzemeler

•          2 adet levye

•          Yama

•          Yapıştırıcı Solüsyon

•          Minik bir zımpara parçası

•          Pompa

Lastiğinizin sürüş esnasında indiğini gözlemlediğiniz anda jantınıza zarar gelmemesi için hemen inip tamire başlamanız gerekli. Önce tamamen inmemiş ise lastik havasını sonuna kadar indirin. Jantı çıkartmadan önce vites konumunu arkadaki en küçük dişliye getirin; bu tekerleği daha rahat çıkartıp takmanıza imkan tanıyacaktır.

V-Fren bir bisiklet kullanıyorsanız önce fren hortumunu yerinden çıkartın ve frenleri en boş konumda bırakın, disk frenli bir bisikletiniz varsa bu işlemi yapmanıza gerek yok. Bundan sonra tekerlek mandalınızı açın ve biraz daha gevşeterek arka tekerleğinizi çıkartın. Bisikletinizi ayakta tutamayacağınız için sola doğru yatırıp yere bırakabilirsiniz. Eğer ön tekerlek patlağı yapacaksanız sadece freni boşaltıp, mandalı açmanız yeterli. Lastiği daha kolay çıkartmak için önce basınçtan janta yapışan dış lastiği içe doğru iterek jant yüzeyinden ayırın, bu işlemi tek tarafa yapmanız yeterli olacaktır.

Levyemizi  jantla lastiği ayırmak üzere açık olan bölümden takın ve dışa doğru çevirin, yeterli olmuyorsa yaklaşık 10cm ara ile ikinci levyeyi takıp aynısını yapın. Tek tarafı tamamen açılmış olan lastiğimizden sibop vidalarını çıkartarak iç lastiğinizi dışarı alın. Patlayan yeri anlamak için pompa ile lastik normal formunu alıncaya kadar şişirin ve elinizle hava gelen yeri bulun, patlak kesik yada daha derinse zaten lastiğiniz hiç şişmeyecek ama yerini bulmanız çok daha kolay olacaktır.

Zımpara ile patlağın 3’er santimetre kadar çevresini temizleyip solüsyonu ince bir katman sürmeniz ve elinizle yuvarlak bir daire şeklinde yaymanız gerekiyor. Solüsyon çok fazla ise yama yapışmayabilir. Solüsyonun daha iyi yapışması için 30-40 saniye bekleyip yama uygulamak daha iyi yapışmasını sağlayacaktır. Delik olan bölümü ortalayarak yamayı yapıştırın ve üstüne 15-20 saniye baskı uygulayın.

Yamamız hazır şimdi tekrar dış lastiğimize geri takalım.Dış lastiğimize takmadan önce en önemli konumuz lastiğe zarar veren ve patlatan maddenin içinde kalıp kalmadığını kontrol etmektir. Dış lastiğin iç yüzeyini parmaklarınızla yavaşça kontrol ederek sivri ve kesici bir madde kalıp kalmadığını kontrol edin; varsa çıkartın yoksa devam edelim.

İç lastiğimizi biraz şişirmek daha kolay takmamızı sağlayacaktır, pompa ile biraz şişirip şekil almasını sağlayın. Önce siboptan başlayarak iç lastiği yerleştirin. Dış lastiğin açık olan bölümünü levye yardımı ile tekrar yerine yerleştirin. Sibop vidalarını sıktıktan sonra lastiğinizi pompa ile yeterli basınca gelene kadar şişirin.

Lastiğimiz tekrar kullanıma hazır. Lastiği yerine kolayca takmak için sol elinizle bisikleti dik konumda tutun, arka vites değiştiricisini elinizle biraz aşağıya doğru bastırarak zinciri en küçük dişliye yerleştirin ve jantınızı yerine takın. Disk frenli bir bisikletiniz varsa jantı doğru yerleştirdiğinizden emin olun ve kontrol edin. Mandalı kapatıp yolunuza devam edebilirsiniz.

Kaskınız kafanızda, yolunuz açık olsun…

Cyclist Türkiye YouTube kanalımıza abone olmayı unutmayın.

Benzer Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir