Yazı Stu Bowers Fotoğraf Danny Bird
Boyut önemlidir. Söz konusu disk fren sistemleri üzerindeki rotorlar olunca, çap ne kadar genişlerse potansiyel frenleme kuvveti de o kadar artar (inanmazsanız Isaac Newton’a sorun). Üstelik, daha geniş çap genellikle daha geniş yüzey alanı anlamına gelir ki, bu da ısı yayılımına yardımcı olur. Peki o zaman neden yepyeni disk frenli bisikletimizde servis tabağı boyutunda rotorlar kullanmıyoruz? En önemli sebep ağırlık ve estetik.
İngiltere merkezli parça üreticisi Hope’tan Alan Weatherill, “Bu durum başlangıçta, disk frenli yol bisikleti pazarında ciddi bir sorun haline geldi” diyor. “İnsanlar hafif, derli toplu (örn. 140 mm) rotorlar istiyorlardı. Dolayısıyla büyük çelik rotorlar tam oturmadı ama bir yandan da güvenlik önemliydi ve uzun süren inişlerdeki potansiyel ısı birikmesi, dağ bisikletine kıyasla daha büyük bir sorun oluşturuyordu ki bu en zor üstesinden gelinen mesele oldu.”
Bir denge kurulması gerekiyor; çoğu disk frenli bisiklete 160 mm’lik rotorlar takılmasının sebebi de bu. Ne çok büyük ne de çok küçük… Bunların yekpare çelikten yapılmıyor olmasının da bir sebebi var. Rotorun üzerinde gördüğünüz oyma ve delikler sadece estetik amaçlı değil (gerçi bazıları çok güzel duruyor); fren sisteminde kritik bir rol oynuyor ve disk frenlerin ıslak ve kötü koşullarda iyi performans vermesini sağlıyorlar.
“Yekpare bir disk bütün su ve toprağı kendisiyle ped arasına sıkıştıracaktır” diye açıklıyor Weatherill. “Delikler su ve toprağın dökülmesine olanak verirken etrafındaki sivri tırtıklar ped yüzeyini çizerek camlaşmasını engelliyor (disk, fren pedi yüzeyini pürüzsüz hale getirerek fren yeteneğini düşürür). İdeal olarak fren pedinin her tarafının bir noktada bir delik ya da tırtıkla temas etmesi gerekir yoksa ped üzerinden camlaşmış şeritler oluşmaya başlar. Ağırlığı azaltması ise sadece olumlu bir yan etki…”


