Yazı Laurence Kilpatrick Fotoğraf Tapestry
Decathlon’un geliştirdiği Van Rysel RCR-F aero yarış bisikleti çok yönlü RCR Pro’nun aero devamı niteliğinde. İlk kez geçen yıl Floransa’daki Tour de France Grand Départ’ta kamufle ettiler. Takım otobüsüne yaslanmış olarak görüldü. Bu gelişmeyi, DecathlonAG2R La Mondiale’in Aralık 2024 takım lansmanını kapsayan bir basın bülteninde yer alan diğer bir adım takip etti. Şimdi bisiklet saklandığı yerden çıktı. Sponsorlu profesyonel takımı hiç vakit kaybetmeden onla galibiyetler elde etti.

Van Rysel’in ürün müdürü Jeremie Debeuf, 30 ikonik yarışın simülasyonunu yaptıktan sonra. Temelde iki ana yarış senaryosu olduğuna karar verdik diyor. Bu ayrıma karar verdikten sonra, performansı etkileyen temel farklılıkların ne olduğunu anlamak önemliydi. Bizim için aero bir bisiklet, daha düz yarış senaryoları için en iyi çözümdü. Mühendisler RCR-F’yi, 100 km’de 1.500 metreden daha az tırmanış barındıran ve ortalama hızların 40 km/s’nin üstüne çıktığı yarışlar için tasarladı.
Biraz daha ucuz ve biraz daha ağır RCR olarak da sunulan RCR Pro’nun aksine. RCR-F sadece tek bir premium konfigürasyonda satılıyor ki bu da serideki yerinin önemli bir göstergesi. Debeuf, “RCR serisi küresel pazar için – gran fondo yarışçıları ve profesyoneller için – oysa RCR-F sadece yarışçılar için” diyor. Bu, yüksek hızda sürmek isteyen güçlü yarışçılar için bir bisiklet. Diğer kullanım durumları için bu bir hata olabilir. Bu bisiklet yerine RCR’yi denemenizi öneririz. Ticari anlamda RCR’den daha az popüler olacağını biliyoruz. Mühendisler, profesyonel sporculara en üst düzey performans sağlamalı. Bu özgünlük kısmen AG2R bisikletçilerinden gelen geri bildirimlere göre formüle edilen RCR-F’nin karbon katmanında yapılan değişikliklerden kaynaklanıyor. Debeuf, “Sprinterler, puncheurs ve Klasikçilerle konuştuk – Sam Bennett, Paul Lapeira ve Oliver Naesen bunlardan birkaçı. RCR Pro’nun biraz fazla yumuşak olduğunu söylediler. Bu yüzden orta göbek alanını sertleştirdik ve alın borusunu %7 daha rijit hale getirdik” diyor.
Van Rysel RCR-F aero yarış bisikleti kemik gibi

Büyük Tur sırasında etap profiline göre farklı modeller arasında geçiş yapan AG2R bisikletçileri için. RCR-F ve RCR Pro, geçişi kolaylaştırmak amacıyla benzer geometriye sahip. “RCR-F, Pro’dan bir fazla olmak üzere beş ara parça ile birlikte geliyor. İki bisiklet arasında aynı pozisyonu korumak istedik, ancak aero kadro ve maşa yüzey alanını artırıyor. Bu nedenle bisikletçi pozisyonunun tutarlı olması için geometride bazı küçük değişiklikler yaptık” diyor Debeuf. Bu, RCR Pro’nun agresif açılarının devamı anlamına gelirken. Mühendisler, entegre kokpiti hem daha aerodinamik hem de daha ergonomik hale getirmek için çalıştı. Gidon uzmanı Deda ile ortaklığını sürdüren Van Rysel. Temas alanını artırarak yarışçıların sprintlerde tutuşunu iyileştirdiği söylenen. Şirket, 12° geniş açılı Ergodrops adlı özel parçayı geliştirdi. Her iki bisikletin profili farklılık gösteriyor; RCR-F ise Pro’nun düzleştirilmiş hâline benziyor. Aerofoil boruların yanı sıra daha derin bir alın borusu, sele borusu ve maşa da mevcut.

Van Rysel, RCR-F’nin 45km/s hızda Pro’ya göre 13,6 watt’lık bir avantaja sahip olduğunu ve 55km/s hızda bu avantajın 20 watt’a yükseldiğini iddia ediyor. 2.250m irtifa kazanımına sahip 268km’lik bir Klasikler rotasında test edildiğinde, RCR-F’nin RCR Pro’ya 90 saniye kazandırdığını söylüyor. Debeuf, “Swiss Side ve Onera [Fransız Havacılık ve Uzay Laboratuvarı] ile birlikte çalışarak 10 farklı 3D baskı yinelemesi yaptık; maşa, kadro ve kokpit için en iyi çizgiyi tanımlamak üzere bunları rüzgar tünelinde test ettik” diyor. “Beş bisiklete karşı – ciddi rakipler – sonuçlarımız RCR-F’nin en hızlısı olduğunu gösterdi.”
Aero dengeyi sağlamak

Van Rysel bu sefer ağırlık konusunda daha az endişeliydi ama yine de kendine bir üst sınır belirledi. “M bedende 7,5kg’lık bir sınır belirledik. Böylece %7’ye kadar olan yokuşlarda sprinterlerin çok fazla ekstra çaba sarf etmeleri gerekmeyecek” diyor Debeuf. Sertliğe yapılan vurguya rağmen, Van Rysel Flamanca “Lille’den” anlamına geliyor. Bu nedenle hala Arnavut kaldırımlı Klasiklere odaklanılıyor. RCR-F, RCR’nin 33mm’lik lastik açıklığına uyuyor, ancak 25mm (ön) ve 28mm (arka) lastiklerin bir kombinasyonu ile – Debeuf bunun Kuzey Cehennemi için en uygun olmadığını kabul ediyor. Debeuf, 25 mm’lik ön lastiğin konfor sağlamayacağını açıkça söylüyor. “Roubaix’de profesyoneller 32mm lastikleri tercih ediyorlar, bu durumda RCR-F için tercih 30 mm olmalı.” Unutmamalı ki Decathlon-AG2R’den Stefan Bissegger, RCR-F ile kariyerinin en iyi performansını sergileyerek Roubaix’yi yedinci sırada bitirdi.


