Colnago, radikal bir tasarıma sahip aero yol bisikletini piyasaya sürdü. Y1Rs’in şekli, şirketin bisiklet tasarımında kullandığı standart CFD modellerinden iki kat daha doğru olduğunu iddia ettiği hesaplamalı akışkanlar dinamiği (CFD) modellemesini geliştirmesinin bir sonucu.
Yeni özellikler arasında süngü maşa, yükseltilmiş gidon ve Y şeklinde sele borusu bağlantısı yer alıyor. Colnago, Y1Rs’in çok yönlü yarış bisikleti V4Rs’den aerodinamik olarak 28 watt daha verimli olduğunu ve ismi paylaşılmayan rakip en iyi aero bisikletten dokuz watt daha verimli olduğunu iddia ediyor. Ancak V4Rs’ye göre 242g’lık bir ağırlık artışı var.
Komple bisikletlerin fiyatı SRAM Red AXS ile 12.300 €’dan başlayıp, full set Campagnolo için 16.500 €’ya kadar artıyor.
UAE takımları aero bisiklet istiyordu

Colnago’nun sponsor olduğu erkekler UAE Team Emirates ve kadınlar BAE Team ADQ takımlarından gelen geri bildirimler, Colnago V4R’lerin çok yönlü iyi bir bisiklet olmasına rağmen, belirli yarışlar için bir aero bisiklete ihtiyaç duydukları yönündeydi.
Bunun üzerine Colnago sınıfında lider bir aero bisiklet geliştirmek için İtalya’daki Politecnico di Milano ve Abu Dabi’deki Khalifa Üniversitesi’ndeki aero uzmanlarının yardımına başvurdu.
Colnago, bisiklet kadrolarını geliştirmek için kullanılan CFD modellerinin, gerçek dünya hava akışının basitleştirilmiş bir simülasyonu olduğunu, çünkü bunları geliştirirken varsayımlarda bulunulması gerektiğini söylüyor. Rüzgar tünelinden gelen gerçek verilerin ise CFD rakamlarıyla tahmin edilenden %30’a kadar farklı olabileceğini ortaya koydu.
Bu nedenle süreç, Colnago’nun daha doğru bir hava akışı CFD simülasyonu olduğunu söylediği sistemi geliştirmekle başladı. Bu amaç uğurunda 3D yazdırılmış bir bisiklet kadrosunda 70’e kadar küçük delik açtı ve kadronun farklı noktalarındaki gerçek hava basıncını ölçmek için bir rüzgar tüneli kullandı.
Bu verileri CFD modelini iyileştirmekte kullandı, ardından yinelemeli olarak 3D yazdırdı, test etti ve verilerini yansıtacak şekilde Y1Rs kadro şeklini iyileştirdi.
Colnago, analiz sonucunun endüstri standardı modellerinden iki kat daha doğru bir CFD modeli ortaya çıkardığını ve rüzgar tüneli basınç testi sonuçlarından yaklaşık %15 sapma gösterdiğini söylüyor.
Sonuç, WorldTour’daki en aerodinamik UCI kurallarına sadık yol bisikleti olduğunu gösterdiğini iddia ettiği Y1Rs kadro şeklinin geliştirilmesiydi.
Colnago Y1Rs’in yeni özellikleri

Yeni Y1Rs’lerin temel özellikleri arasında belirgin bir kıvrıma sahip alt boru, süngü maşa ve aero matara kafesleri yer alıyor.
Ayrıca, Colnago’nun Defy şekli olarak adlandırdığı kademeli sele borusundan geriye yerleştirilmiş kademeli arka çatal var. Aero boru şekillerine rağmen, bunun daha konforlu bir sürüş için dikey uyumluluk eklemek üzere tasarlandığını söylüyor.
Trek Madone’da olduğu gibi, mevcut kısa sele borusu hareketi, sele borusunun kullanıcının boyuna uyacak şekilde kesilmesi gerektiği anlamına geliyor, ancak Colnago kesilmiş sele borusu için yaklaşık 15mm yükseklik ayarının mümkün olduğunu belirtiyor.
Sele borusu bağlantısının tasarımı, Colnago’nun daha iyi aerodinamik için arka çatalın arka lastiğin etrafına sarmasına olanak tanıyor.

CC.Y1 gidonları, Colnago’nun Wynd şekli olarak adlandırdığı, maşa tepesinden yukarı ve öne doğru eğimli bir V şekline sahip. Cervélo S5 ve Bianchi Oltre’deki gidonların şeklini anımsatıyor, ancak Colnago olayı daha da uç noktalara taşımı. İtalyan markaya göre gidon üstleri, alın borusu etrafındaki türbülanslı hava akışından uzaklaştırılarak kadro üzerinde daha temiz bir hava akışı gerçekleşmesini sağlıyor.
Colnago, CC.Y1 gidonunun karbon fiber yapısı sayesinde en sert gidon olduğunu ve 1.600W’lık bir sprint sırasında uygulanan kuvvetlere kolayca dayanabildiğini söylüyor. (İsimsiz) bir rakip gidondan %16 daha sert ve piyasadaki en hafif entegre gidon/gidon boğazlarından biri olduğunu söylüyor.
Diğer aero faydalar, Colnago’nun UCI’ın artık gevşetilmiş kadro borusu profil kurallarından faydalanılarak, alın borusunu geriye doğru uzamasına olanak tanıyan süngü maşa montajından geliyor. Furç takımının boyutu ufaltıldı, bu da alın borusunun ön profilini küçülttü ve daha aero bir şekle olanak tanıdı.

Özetle Colnago, CC.Y1 gidon tasarımının ve süngü maşanın, V4R’lerindeki geleneksel kulaklık, gövde ve gidon tasarımına kıyasla bisikletin ön alanını %19 oranında azalttığını söylüyor: Aynı kadro boyutu için 28.698 mm2’ye kıyasla 23.438 mm2.
Aerodinamik optimizasyon, ön tekerleğe uyum sağlamak için belirgin bir kıvrıma sahip olan alt boruya doğru devam ediyor. Colnago CFD modellemesinin, alt boru ön jantın şeklini takip etmeyi bıraktığında, düz bir profil kazanarak aerodinamiğin iyileştirildiğini söylüyor.

Alt borunun şekli, standart mataraları barındıracak olan özel aero matara kafeslerini korumaya yardımcı oluyor. Alt boru kafesi ayrıca Shimano’da Di2 pilini de destekliyor.
Y1R’lerde standart bir BSA orta göbek bulunuyor. Cevaplanmamış bir soru, bisiklet bilgisayarını nereye takacağınız – gidonun orta V’sine uyması için özel bir montaj gerektiğini tahmin ediyoruz.
Colnago Y1Rs’in aerodinamik rakamları, ağırlıkları ve geometrisi
Colnago’nun rüzgar tüneli verilerine göre, Y1Rs bisikletin kendi başına 50kmh’de 0 ila 15° aralığındaki hava akışı sapma açılarında 117 watt’lık ortalama sürtünmesi var. Bu, testlerde iddia edilen 126 watt ve V4Rs için 145 watt ile karşılaştırılabilir.
Bir aero bisiklet genellikle çok yönlü bir bisiklete göre daha ağırdır. Y1Rs de bir istisna değil.
Colnago, boyanmaya hazır bir Y1Rs kadro için 965g ağırlık belirtiyor, V4Rs’de bu rakam 798g (boyut belirtilmemiştir). Buna 450g’lık maşa ağırlığını ekleyin, Y1R’ler için toplam kadro seti ağırlığı (rulmanlar dahil) 1.415g’a karşılık gelir ki V4R’ler için 1.173g’dır; aradaki fark 242g.
Ancak Colnago ayrıca Y1Rs’lerin V4R’lerden %3,5 daha sert olduğunu iddia ediyor. Gerçekten kendi de sert hissettiren bir bisiklet ve Y1Rs’lerin sürüşü sprint sırasında sertlik için ayarlanmış.
Ayrıca yeni bisikletin geometrisini aerodinamik için tasarladığını, V4R’lerden daha dik açılar ve iki teker arası mesafenin daha dar olduğunu söylüyor.
Colnago, beş kadro boyutunun her birinin kullanım için kendi maşasına sahip olduğunu söylüyor. Süngü montajı ayrıca farklı alın borusu uzunluklarına uyum sağlamak için bunu gerekli kılıyor.
Colnago Y1Rs ekipmanları ve fiyatları

En üst düzey Colnago Y1Rs, Super Record Wireless grupseti ve Bora Ultra WTO jant seti ile tamamen Campagnolo’dan oluşuyor ve fiyatı 16.500€.
Üç farklı Shimano Dura-Ace donanımı takip. ediyor; Enve SES 4.5 jant setleriyle (profesyonel takım kurulumu) 16.200€, Shimano Dura-Ace C50 jant setleriyle 15.000€ ve Vision Carbon 45 jant setleriyle 13.200€.
Son olarak, Vision Carbon 45 jant seti ve SRAM Red AXS 12.300€’ya satılıyor.
Ayrıca Y1Rs kadro setini 6.710€’ya satın alabilirsiniz.


