Yazı Laurence Kilpatrick Fotoğraf Tapestry
Decathlon’u herkes bilir. Uygun fiyatlı ekipman ve kıyafetleri ile spor malzemeleri sektörünün en büyük markalarından biri haline geldi. Fakat WorldTour bisiklet tedarikçilerini gözden geçirirken akla ilk gelen marka değildi.
Durum artık değişti çünkü Decathlon’un 2019’da yarattığı yol bisikleti markası Van Rysel, Decathlon-AG2R La Mondiale WorldTour ekibi tarafından kullanılan çok yönlü performans bisikleti RCR’yi piyasaya sürdü.
Van Rysel ismi Flamanca’da “Lille’den” anlamına geliyor ve şirketin genel merkezi – en azından coğrafi olarak – ciddi bir bisiklet kültürüyle çevreli. Örneğin; genel merkezden bir saatten kısa bir sürede Flanders Turu’nun bitiş kasabası olan Oudenaarde’e gidebilir ve Roubaix velodromu üzerinden evinize dönebilirsiniz. Van Rysel ürün müdürü Jérémie Debeuf, “Flanders bizim DNA’mızda var” diyor.

“Kurucumuz yol bisikleti pazarının en üst noktasında bir boşluk olduğuna inanıyordu ve bu fikirden hareketle üst segment üreticilere katılmaya odaklandık” diyor, 20 yıldır Decathlon’da Van Rysel ürün geliştirme liderliği yapan Debeuf.
“Decathlon şemsiyesi altında olmak bize rekabetçi yeni bir pazara girme konusunda güven verdi ve önemli Ar-Ge yatırımları yapmamıza yardımcı oldu. Kaliteden ödün vermeden fiyat konusunda müşterilerimize adil davranmak istiyoruz. Bazı markaların daha büyük marjlara sahip olduğu yerlerde biz daha büyük hacme odaklanıyoruz. Bu bizim modelimiz.”
Yardım elleri
Van Rysel bu işi tek başına yapmıyor. Aerodinamiği geliştirme konusunda, “Fransa’nın NASA’sı” olarak tanımlanan Fransız havacılık laboratuvarı Onera’dan destek alınıyor. Ayrıca, aerodinamik açıdan optimize edilmiş jant setleri sağlayan Formula 1 eğitimli SwissSide ve ısmarlama bir kokpit oluşturan endüstrinin güçlü Deda’sı da listede.

Debeuf, “Daha fazla uzmanlık sağlayabilecekleri takdirde üçüncü taraflarla işbirliği yapmaktan korkmuyoruz” diyor. “Karbon yerleşimini ve ağırlığı optimize etmek için Van Rysel olarak gerekli beceriye sahibiz. Kadro setinin farklı alanlarında gerekli dinamizmi ve sertliği yaratmak için tabiri caizse, kendi karbon reçetemizde ustalaşıyoruz.”
Peki Van Rysel, RCR’de özellikle ne yapmaya çalıştı? Debeuf, “RCR’yi tüm parkurlar için en iyi bisiklet haline getirmek amacıyla aerodinamik, hafiflik ve sertlik arasında mükemmel bir denge kurmak istedik” diyor.
İlk kez sarf edilen bir iddia değil ama hem profesyonellerin hem de amatörlerin geniş ilgisini çekmenin oldukça güvenli bir yolu, özellikle de power metre ve Zipp 404 Firecrest jant seti ile tamamlanan Sram Force AXS’ın fiyatı muadilleri ile karşılaştırıldığında. Daha da erişilebilir bir fiyata Sram Rival AXS donanım da mevcut ve ürün yelpazesi daha üst fiyatlara taşınan takım kopyası RCR Pro’ya kadar uzanıyor.
Standart RCR performans açısından rekabetçi olsa da (orta boy Force AXS’ın ağırlığı 7,7kg), RCR Pro kadrosu, ağırlığı 790 grama düşürmek için daha kaliteli bir karbon fiber karışımı kullanıyor. Üst segment ekipmanlarla birlikte, UCI ağırlık sınırı olan 6,8kg civarında bir bisiklet elde edebiliyorsunuz. Van Rysel’in ilk denemesi için hiç de fena değil, özellikle de aero profil oluşturmanın gerekli olduğunu düşündüğünüzde.

Rüzgarı kandırmak
Van Rysel herhangi bir aero verisi paylaşmasa da, RCR’ye yönelik kapsamlı Ar-Ge çalışmalarının bir parçası olarak marka, sürüklenmeyi mümkün olan her yerde en aza indirmek için CFD modelleme ve rüzgar tüneli testlerinden yararlandı.
Debeuf, “Her karar veriye dayalı” diyor. “Yani RCR’nin ön profiline baktığınızda sürtünmeyi mümkün olduğu kadar azaltacak şekilde optimize edildiğini görüyorsunuz. Aynı durum sele borusu için de geçerli. En iyi versiyonu belirlemek için 25 farklı şekil ve kombinasyonu test ettik. Matara kafesi ve matara üzerinde de biraz zaman harcadık ama anlamlı ya da ilginç bir çözüm bulunamadığı için olduğu gibi bıraktık.”
Benzer şekilde Debeuf, Van Rysel’in 3D’nin farklı performans sonuçlarını test etmek için 25 farklı kadro modeli oluşturduğunu söylüyor: “Şu anda gördüğünüz RCR, bu sürecin sonunda en iyi performansı gösterdiğini tespit ettiğimiz tasarımdı” diyor. “Yarış kazanan çok yönlü harika bir bisiklet.”

İkinci noktayı açıklamak gerekirse, bu yazının yazıldığı sırada RCR’nin halihazırda bir düzineden fazla zaferi vardı ve Van Rysel, Decathlon-AG2R La Mondiale’in profesyonel bisikletçilerinden gelen geri bildirimlerin bisikletin geliştirilmesinde merkezi bir rol oynadığına inanıyor. Debeuf, “Takımla şeffaf bir işbirliğinin olması harika ki bu aslında yarışçıların bizzat talep ettiği bir şeydi” diyor.
“Örneğin Sam Bennett’in en iyi bisikletler konusunda zengin bir deneyimi var, çok küçük ama çok önemli ayrıntılara odaklanıyor. En başından beri işin içinde. Yarışçılara ilk sürülebilir prototipimizi verdik ve başlangıç noktamız bu oldu.”