Beş yıllık bir komadan uyanan bisikletçi için, Scott Foil Disc 1 Nisan şakası gibi algılanabilir. Sonuçta, kim zamana karşının jilet gibi keskin aerodinamik boru profillerini daha geniş lastikler ve disk frenlerle kombine eder ki?
Scott’un hız makinesini aeordinamikle bileyleyen Simon Smart, 2010’da orijinal Foil’i de ortaya koyan adamdı. O sıralar, bu bisiklet asfaltı adeta kesiyordu – o ana kadar rüzgar tüneli testlerine tabi tutularak- üretilmiş ilk karbon bisikletlerin öncüsüydü. Şimdi Smart disk fren uygulaması ile Foil’in aero kapasitesinden fazla bir şey kaybetmediğini belirterek bizi yeniden şaşırtıyor.
“Günün sonunda 3 watt’tan daha fazla kaybımız olmadı” diyor Smart. “Zamana karşı bisikletine göre yol bisikletinin doğasında daha kirli bir akışkanlık var bu disk frenlerin performans bağlamında düşündüğümüzden daha az kayba yol açmasını sağlıyor. Disk frenler ilk ortaya çıktığında bu kayıp göze geliyordu ancak Shimano’nun daha küçük rotorlar kullanması ve getirdiği yenilikler bu kayıpların görmezden gelebileceğimiz seviyeye çekti.”
Smart bununla da yetinmiyor. Lastik ebatını 23mm’den 28mm’ye genişlediğinde aerodinamiğin azalmasındansa artacağını savunuyor.
“Tekerin ön yüzünün genişlemesi hızlı olamayacağı anlamına gelmiyor. Teker ve lastiğin performansı lastiğin çember etrafında dönüşündeki akıcılığa bağlıdır. Eğer lastik ve çember seçiminiz doğruysa, ön yüzdeki genişlikten kazanacağınız aerodinamik değerler marjinal seviyeyi geçmeyecektir.”
Yeni Foil’de disk frenden doğacak performans kaybını sübvanse edecek bazı yeni dokunuşlar da mevcut. Mandalları çıkarılabilir quick release çubukları, dış bağlantıların aerodinamik profile sahip olmasını sağlıyor. Benzer olarak, maşanın solunda düşünülen kaplama ile fren kaliperi aynı amaç uğruna gizlenmiş.
Bisikletin önünde entegrasyon bir öncelik olarak görülmüş. Gidon boğazı ve alın borusunun birleştiği noktada sürtünmeyi azaltacak daha yumuşak bir bağlantı uygulanmış. Scott Foil Premium Disc modellerinde entegrasyon daha yaygın olarak tercih ediliyor – tek parça gidon ve mümkün olan tüm kabloların içine gizlendiği gidon boğazı – ama Foil 10 Disc’te daha pratik bir çözüm üretilmiş. Standart gidon ve gidon boğazı bikefit yaptıracak kullanıcılar için hareket olanağı sunuyor.
“Testlerimiz, aerodinamikten fazla kaybımız olmadığını gösterdi” diyor Scott’un yol bisikleti üretim müdürü Frank Oberle. “Aynı zamanda yarışta mekanikerler için kolay bir sistem tercih ettik.”
Foil Disc, World Tour lisansına sahip ve bu sezon Mitchleton Scott’tan bazı isimler tarafından denendi. Peki bu yarış canlısı arkadaşların tecrübeleri amatör kullanıcılar için iyi bir geri bildirim sayılabilir mi?
Aero Foil
Scott Foil 10 Disc, tam anlamıyla aero yol bisikleti imajı çiziyor, o zaman test sürüşünden sonraki ilk soru şu: Yeterince hızlı mı?
Bana sürpriz olan ilk şey bisikletin ne kadar rahat bir sürüş çıkarmamı sağladığıydı. Orijinal Foil hissedilir derecede sert bir bisikletti ve bu yeni sürümünde bu kadar rahat olabileceğimiz beklemiyordum. Bozuk asfalt ve tümseklerde yumuşak bir sürüş sağladı.
Bunu sağlayan en büyük etkenlerden biri elbette daha düşük hava basıncı imkanı sunan 28mm lastikleri. Bunu tamamlayan ise daha ince çeki ve sele boruları.
Oberlee, kadronun tasarımı sırasında akılda hep sürüş kalitesinin ön planda tutulduğunu söylüyor: “Kadronun yeterince rahat olduğuna ikna olana kadar çok zaman harcadık” diyor.
Beni mutlu eden bu sürprizden sonra sıra bisikletin hızını test etmeye geldi. Üzülerek söylemeliyim ki hayal kırıklığına uğradım belki burada bisikletin kutusundan yeni çıkmış olmasının payı vardır.
Kadro hızlı bir bisikletin sahip olması gereken tüm özelliklere sahip. Alın borusu ve çeki borusu günümüz mühendisliğine emanet bu onu oldukça sert bir bisiklet yapıyor. Bu onu oldukça katı ve verimli bir bisiklet yapıyor. Gidon hakimiyeti, kavraması onu tamamen sürmesi rahat bir bisiklet hüviyetine getiriyor.
Ancak yüksek hız seviyelerinde durum aynı değil. Kısa tırmanışlarda dahi lastiklerin ekstra ağırlığını ve altımda ağır teker setine sahip bir bisiklet olduğunu hissettim. Bu onun tamamen yavaş bir bisiklet olarak lanse ettiğim anlamına gelmesin. Birkaç yıl önce sürüdüğüm sürümüne göre daha az hızlı diyelim. Ama kesin olan bir şey var, o şu an piyasada bulunan çoğu aero bisikletten daha yavaş.
Benim fikrime göre günah keçisi teker seti. Sahip olduğunuz kadroyu taşıyacak olan kutudan çıkan teker seti değil. Bu tezimin üzerine gitmek için sürüşlerimden birinde Forza karbon teker setlerimi kullandım ve sonuç çok farklıydı. Yüksek hızlarda bana daha kısa süreli hızlanma sağladılar. Bir başka düşüncem ise tubeless lastikler sürüşü daha da hızlandırabilir.
Eğer hızı ve hızlanmayı bir kenara bırakırsak, disk frenlerin daha önce tanık olmadığım kadar fayda sağladığını söyleyebilirim. Bir yandan hantal teker seti Foil’i ağırlaştırarak ona off-road ve bozuk yollarda avantaj sağlıyor. Tabi zorlu parkurlar için aero bisikleti önermek kulağa tuhaf gelebilir ama Mat Hayman’in 2016’da Paris-Roubaix’de Scott Foil ile zafere ulaştığını hatırlayın. Bu onu bir seçenek olarak düşünmenize yardımcı olacaktır.
Teker setini değiştirdiğiniz durumda Foil 10 Disc, çok yönlü olduğu kadar yeterince hızlı da olabilir. Eğer bu haliyle Strava’da iddialı olmak istiyorsam ben jant frenli geleneksel Foil’i tercih ederdim. Ama öte yandan daha keyifli uzun sürüşler hayal ediyorsam ve geleceğin disk frende olduğunu hatırladığımda Strava segmentleri ne kadar umrumda olabilir ki?
E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!