DÜNYANIN EN HIZLI BİSİKLETÇİSİ

DÜNYANIN EN HIZLI BİSİKLETÇİSİ

Yazı Jack Elton-Walters  Fotoğraf Matt Ben Stone

The Daily Telegraph, San Diego’dan bisiklet üzerinde hız rekoru kırarak, dünya gündemine oturan Denise Mueller-Korenek’in rekorunu, “Üç çocuk annesi 133.9kmh’a çıkarak dünyanın en hızlı insanı oldu” haberiyle duyurdu. Daha önce hiçbir insanoğlu – ne erkek ne de kadın – kendi gücüyle böylesi bir hıza ulaşamamıştı. Acaba birçok medya kuruluşunun, 40 yaşlarında bir anne olduğunu vurgulanması Mueller-Korenek’i rahatsız etmiş miydi?

“İlginin anne olmam üzerine yoğunlaşması başardığım şeyi alçaltacağını düşünmüyorum” diyor Denise, Kasım ayındaki saat rekoru sürüşünden bir gün sonra Cyclist’e, “Anne olmak ve yaşım olduğum kişinin bir parçası. İsmim gibi beni tarif eden bir durum.”

1995’de 268.8kmh’a çıkan Hollandalı Fred Rompelberg’in elinde bulunan bir önceki rekoru alt etmesine rağmen, Mueller-Korenek’in başarısı kayıtlara “kadınlar rekoru” olarak geçti. Rompelberg’in zamanı “erkekler rekoru” olarak duruyor. Rekorları ayırmak cinsiyetçi görünebilir, ama ironik olarak Mueller-Korenek bu ayrım için kendisini suçluyor. 

2016 yılında, Denise 237.7kmh’a ulaşmayı başardı ve rekor denemesinde bulunan tek kadın olarak rekor kaydı “kadınlar” olarak tutuldu. Mueller-Korenek erkekler rekorunu 30kmh ile sürüklese etmesine karşın kayıtlar bugün de cinsiyete göre ayrılmaya devam ediyor.

“2016’da rekoru kırınca kadınlar kategorisi yarattılar ve Fred’in rekoru erkekler klasmanı olarak kaldı. Rekorlar cinsiyete göre ayrıldıktan sonra da bir daha birleştirilmedi” diyor Denise. 

İki yıl öncesinden farklı olarak Denise, bu sefer genel rekordan bahsediyor. 

“Rekorumla insanlara ilham vermeyi umuyorum. Kadın, erkek ya da çocuk; sadece onların hayata daha sıkı tutunmalarına yardımcı olmak ve bir amaç uğruna çaba sarf etmelerini sağlamak istiyorum.”

Tuz ve hız

296.01kmh’lik yeni bisiklet hız rekoru denemesi için Mueller-Korenek, Utah, Amerika’da bulunan Bonnevile’in tuz yüzeyini tercih etti. Böylesi yüksek hıza yalnızca pedal çevirerek ulaşmak imkansız olurdu. Bu nedenle Mueller-Korenek, çekici halat serbest bırakılıp da, son 1.6 kilometreyi kendi gücüyle çevirmeden önce, başlangıçta hızını kısa mesafelerde artıran yarış arabası (dragster) ile çekilerek artırdı. Aracın arkasındaki rüzgar kalkanı ise sürtünmenin azaltılmasına yardımcı oluyordu.

“Karbon fiber, standart bir karbon bisiklette bulacağınızdan beş kat daha kalın”

“Tempo veren aracın sürücüsü Shea Holbrook. Shea Lamborghiniler ile yarışan bir yarışçı” diyor Mueller-Korenek. “Bir çeşit tandem çalışması gibi, çünkü Shea’nin hızlandırıcı temposuna uyum göstermem gerekiyor. Daha yüksek hızlara ulaştığımda, tam anlamıyla havada asılı kalıyorum.”

Mueller-Korenek’e göre, bu tür tempolu hız döngüsü sadece bisikletçinin ne kadar güç ürettiğiyle ilgili değildir.

“Biraz sörfe benzer” diyor Mueller-Korenek. “Fiziksel olarak yapacağınız şeyleri başarmak için formda olmalısınız. Kadın ya da erkek olmanız fark etmeksizin, diğer başka faktörlerle de baş etmelisiniz. Bu faktörlerin büyük bölümü teknik konularla alakalı. Dalga üzerinde yürürken dengede kalabilmek gibi. Hava boşluğunda giderken dengenizi sağa ve sola hamleler yaparak korumalısınız.”

Teknik ve cesaret, başarılı bir rekor girişiminin temel bileşenleri olabilir, ancak Mueller-Korenek sürüşe hazırlık kapsamında form tutmak için fiziksel çalışmalar yapmak zorunda kaldı.

“Antrenörüm John Howard’dan özel bir yol eğitimi aldım. Grup ve interval sürüşleri ile velodromda elektrikli motosikletin arkasında yüksek tempo antrenmanları yaptım. Ayrıca salonda kuvvet antrenmanları için farklı bir antrenörüm daha vardı. 104kg’ye varan deadlift’ler ve bacak presleri çalıştım.”

Mueller-Korenek rekor girişimine bulunmasında asıl övgüyü antrenörü Howard’a veriyor. Howard, Mueller-Korenek’i henüz daha gençken ilk bisiklet yarışına götüren ve kariyeriyle ailesi arasında geçen 23 yılın ardından tekrar bisiklete döndüren kişi. 

“Tüm bunlar antrenörümün vizyonu, çünkü beni tanıyordu ve ben kendime inanmazken o, neler başarabileceğimi benden daha iyi biliyordu” diyor Mueller-Korenek. “Bende, benim bile farkında olmadığım bir şeyi keşfetti – arzu, istek. Böyle bir rekor girişiminde bulunmak, özel bir delilik gerektirir.”

Her şey bisiklete bağlı

Hız rekoru insan azminin bir başarısı olduğu kadar, ekipman da önemli. Mueller-Korenek’in rekor girişiminde bulunduğu bisiklet, 2016 yılında kullandığı bisikletin güçlendirilmiş bir versiyonu. 

“Karbon fiber, standart bir karbon bisiklette bulacağınızdan beş kat daha kalın. Fred Rompelberg’in bisikletlerinde kullandığı geometriden faydalandık, kullandığımız motosiklet lastik ve frenlerini 250kmh’da test ettik. Bisikleti bir bütün olarak test etmenin yolu yoktu; ancak, sahip olduğumuz farklı bileşenlerin bu hıza dayanabileceğini biliyorduk.

“147mph’den çok daha farklıydı. Bu seferki çok daha fazla korkutucu ve şiddetliydi” 

Öyle olsa bile, ekipmanın uzun ömürlü olması rekorla sınırlıydı, zira kısa bir sürede belli oldu ki, ”Her şeyin zayıf bir yanı var. Rekor denemesinden beş gün sonra arka göbek tamamıyla dağıldı. Diğer taraftan, arka göbek lastikten koptu. Deneme esnasında yaşansaydı, trajik bir durum meydana gelebilirdi.”

Adını rekorlar kitabına yazdırdıktan sonra, acaba Mueller-Korenek 200mph’nin üstüne de çıkmayı planladığı bir rekor girişiminde bulunmayı düşünüyor mu?

“Bunun için iyi bir olasılık var” diyor Mueller-Korenek. “Gerçi bu sefer, 2016’da 147mph’nin üstüne çıktığımdan farklı bir tecrübe deneyimledim. Bu seferki çok daha fazla korkutucu ve şiddetliydi.  Hızımı 16mph daha artırma denemesini kesinlikle rüzgar tüneli ve aerodinamik testler yapmadan gerçekleştirmek istemiyorum. 

“Bu rekora hazır hale gelebilmek için son altı yılımda çok fazla fedakarlıkta bulundum ve sıkı bir şekilde antrenman yaptım. Biraz yorgunum ve biraz uzak kalmaya ihtiyacım var. Muhtemelen zaman içerisinde düşüneceğim ama şimdi değil. Yine de tekerlekleri asmak ve bir başkasının rekorumu bir sonraki seviyeye çıkartmasına yardımcı olmaya hazırım.”

Benzer Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir