Bizimle iletişime geçin
Cyclist Türkiye Tüm D&R Mağazalarında!

Editoryal

GELECEĞİN BİSİKLETLERİ

Steps donanımlı yeni nesil elektrikli bisikletler günlük yaşantımızın bir parçası olmaya hazırlanıyor. Bu iddiayı gerçeğe dönüştürmek için ise bazı geçerli sebep ve özelliklere sahipler. Cyclist Türkiye, Çeşme’de düzenlenen Shimano Steps e-bike kampından bildiriyor…

Yazı Tuğçe Zengin Fotoğraf Tarık Gül

Geçtiğimiz aylarda Çeşme’de düzenlenen Shimano Steps Test Kampı’nın davetlisiydik. Etkinlik kapsamında ilk gün Shimano’yu ve Steps’i daha yakından tanıyarak, Japon devinin yeni çıkan ürünleri hakkında teorik bilgiler edindik. Bir sonraki gün ise test sürüşleriyle teoride öğrendiklerimizi pratiğe döktük. Hadi gelin hep beraber bu iki günlük e-bike kampını yeniden yaşayalım.

Söze Shimano Steps Test Kampı diyerek başladık ancak dilerseniz öncelikle Shimano Steps hakkında birkaç önemli bilgiyi sizlerle paylaşalım. Aslında Shimano Steps; Shimano’nun e-bike’lar için geliştirdiği grupset isminin genel adı. E-bike’ların her geçen gün hem ülkemizde hem de dünya pazarında daha fazla söz sahibi olduğu düşünülünce, iki sene sonra 100. yaşını kutlayacak, elektrikli bisiklet piyasasının öncüsü Shimano’nun yeni ürünlerini tanıtmak için bir kamp organize etmeye ihtiyaç duyması şaşılacak bir durum değil. Zira tek bir model yerine artık tüketiciler e-bike’ın her türlüsüne ihtiyaç duyuyor.

Elbette model çeşitliliği arttıkça motor ve destek sistemleri de farklılaşıyor. Ancak e-bike da olsa temel hedef doğal sürüş hissini kaybetmemek. Yeni nesil elektrikli bisikletlerde de bu kaideye sadık kalınmış. Elektriksiz bisikletlerde olduğu gibi yeni e-bike’lar da artık kompakt, hafif ve bataryaları kadro içerisinde olacak şekilde geliyor. Üstelik doğru modlar kullanıldığında (Shimano’nun “Komple Sistem Mühendisliği” adını verdiği yapı sayesinde doğru modlar tercih edildiği taktirde e-bike’lar %20 oranında enerji tasarrufu sağlıyor) şehir versiyonları bir şarj ile 185km menzil yol alabiliyor.

Söz konusu e-bike’lar olduğunda pil ömrünün önemi listenin başlarında geliyor. Shimano’nun verilerine göre, altı yıl boyunca Shimano Steps’in pilini şarj ettikten sonra dahi pil ömrü yalnızca %70’e iniyor. Anlaşılacağı üzere e-bike’ların artık normal bisikletlerden farkı yok.

Ayrıca Shimano Steps’ler gelişen teknolojiyi yakından takip ediyor. Shimano’nun geliştirmiş olduğu E-Tube Ride yazılımı ile beraber bisikletinizi telefonunuz üzerinden takip etmek mümkün hale geliyor. E-Tube Ride yazılımı için özetle; bisikletinizi telefonunuzdan gözleyebilecek, şarjını ve ayarlamalarını yapabileceğiniz, onu kişiselleştirebileceğiniz bir aplikasyon diyebiliriz. Bunun yanı sıra E-Tube Ride direkt olarak ikazlarda bulunuyor. Örneğin; bisikletinizin yağ değişim zamanı geldiğinde sizi bir uyarıyla ikaz ediyor (Maintance Alert).

E-bike denince belki de akla ilk gelen soru batarya ve şarj aletleridir. Bu konuda bisikletseverlere kullanım kolaylığı sunmayı amaçlayan Shimano, Steps donanımlı e-bike’larında – dahili batarya kullanılan bisikletlerde – uzaktan sistemi kapatıp açma imkanı sunuyor. Otomobillerde  olduğu gibi start-stop buton sistemini kullanan Shimano, tuşuna basıp açabileceğiniz bir kumanda butonuna ek olarak, bataryayı yerinden çıkartmaya gerek kalmaksızın erişebileceğiniz bir noktadan şarj edebilme olanağı veren yeni üniteler tasarlamış.

Yeni e-bike’ların bir diğer özelliği de kompakt ve hafif şarj cihazlarıyla gelmesi. Evet, ilk nesil şarj cihazları oldukça büyüktü. Sonraki cihazlar iki amper gücünde olduğundan küçüktü ama geç şarj oluyordu. Şimdi ise hem küçük hem kompakt hem de hızlı şarj oluyorlar. Üstelik su geçirmez.

Batarya ömrü ortalama olarak bataryaların tamamında aynı: 1.000 kez şarj edildikten sonra %70‘e, 500 kez şarj edildikten sonra %80’e düşüyor. Kabaca baktığımızda altı yıllık bir süreçte bataryadan hala %70 verim alabiliyorsunuz. Tüm ürünlerde ortak olan son bir özellikten bahsetmek gerekirse yürüme desteğinden bahsetmek gerekli. Yokuş çıkacaksınız ya da yürümeniz gereken bir yerdesiniz; destek butonuna bastığınızda e-bike’ınız yürüme hızınıza uygun şekilde motor takviyesi sağlıyor.

Motorlar çalışıyor

Ülkemizdeki kıymetli üreticilerin çoğunun bir arada olduğu bu toplantı esnasında görüyorum ki herkesin e-bike’lara kaşı duyduğu merak artıyor. Bilgilendirici sunumlar bittiğinde geriye Çeşme yollarında elektrikli bisikletlerin tadını çıkarmak kalıyor. Açıkçası e-bike’lar hakkında edindiğim bilgilerden sonra test sürüşüne çıkacak olmanın verdiği heyecanımı gizleyemiyorum.

Nasıl gizleyebilirim ki, otelin önünde sıra sıra dizilmiş elektrikli bisikletler denememiz için bizleri bekliyor. İniş ve çıkışlarla dolu 20km’lik test parkurunda tüm bisikletleri denemek istesem de mecbur bir seçim yapmam gerekiyor. İlk bisiklet tercihimi Nexus 8’den yana kullanıyorum. Bu seçimimin özel bir sebebi var. O da otomatik vites olması. Peki nedir bu otomatik vites dediğinizi duyar gibiyim. En basit şekilde anlatmak gerekirse; hızımı, kadansımı aynı zamanda da yolun durumunu hesaplayarak motor gücünü otomatik olarak belirlemesi ve doğru vitese kendisinin geçmesi diyebiliriz. Ama pedal çevirmeye devam tabii ki.

E-bike’lar altımızda Çeşme’yi keşfe çıkıyoruz. Elektrikli bisiklete binmenin verdiği hazza fazla kapılmadan bisikletin modunu ilk önce düşük seviyede tutuyorum. Pedala güç uygular uygulamaz hissettiğim motor desteği hızıma hız katıyor. Açıkçası elektrikli bisiklet denince çoğumuzun algısı hala pedallamaya gerek kalmadan bisikletin gideceği yönünde. Ama bu Shimano Steps için büyük bir yanılgı. Bisiklete binmenin keyfini e-steps destekli ürünlerde sonuna kadar yaşıyoruz. Dürüst olmak gerekirse eğer elektrikli bisiklet olmasaydı bu sürüşü grupla beraber yapmaya cesaret edemeyebilirdim.

Nexus 8 ilk otomatik vites bisiklet deneyimim. Yavaşlamam gereken yerlerde yahut yeniden hızlanmak istediğim zamanlarda otomatik vitesin kendi kendine en uygun dişliye geçmesi büyük kolaylık. Sürüş esnasında kilometreler eksildikçe gruptaki herkes e-bike’ının modunu düşükten yükseğe doğru alıyor. Elektrikli bisikletimle gidemeyeceğim mesafe çıkamayacağım yokuş olmadığını bilmek gerçekten büyük mutluluk. Çeşme Kalesi’ne doğru ilerlerken gruptaki herkesin yüzünde ayrı bir mutluluk görebiliyorum.

Shimano’nun öncülüğünde tüm halkın davetli olduğu ve ülkemizde çok daha sık görmek istediğimiz bir etkinlik olarak kamu tarafından da desteklenen; İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Tunç Soyer’ in, Çeşme Belediye Başkanı Sayın Ekrem Oran’ın  ve Çeşme Belediye Meclis üyesi Sayın Aybars Yıldırım’ın katılımları ile ülkemizde yok olmakla karşı karşıya olan Sakız Ağaçları için pedalladık. Shimano Korusu’nda 100 adet Sakız ağacı diktik

Bu ufak mola sırasında, Bisan Satış Temsilcisi Furkan Karataş, e-bike’ların doğamız için gelecek ulaşım aracı olması gerektiğini söylüyor ve ekliyor, “Teknoloji bize hayatımızın her alanında kolaylık sağlamakta. Doğaya olumsuz etkileri olan karbon yakıtlı taşıtlar inanıyorum ki yerini zararsız ve yenilenebilir enerjili taşıtlara bırakacaktır. Bu teknolojik gelişmelerin bisiklet sektörüne de olumlu birçok etkisi olmakta. Bisan olarak gelişmeleri yakından takip ediyor ve geleceğin yaygın taşıtı olacağını düşündüğümüz e- bike’Lara her kategoride destek oluyoruz.”

Bisikletimi Nexus 5 ile değiştiriyorum. Amacım Nexus 8 ile geldiğim yolu bir de Nexus 5 ile deneyimleyebilmek. Nexus 5’i Çiftlikköy üzerinden hem yokuşları bol hem hızlanmak için müsait dönüş yolunda test ediyorum. Hızlandıkça dikkatimi vites geçişleri çekiyor. Nexus 8’de vites geçiş süresi oldukça kısa olsa da kendini hissettiriyordu ancak Nexus 5’te vites geçişleri arasındaki zaman kayıpları yok denecek kadar az. High modda bisikletimin bana sunduğu menzil ise dönüş yolunda olmamıza rağmen hala 50km’lerde, pilim ise yarıdan fazla gösteriyor.

Çiftlikköy’e doğru ilerlerken gündelik hayatta beni cidden zorlayacak olan belki de dinlenmeden çıkamayacağım bir yokuşla karşılaşıyorum. Grup halinde yokuşun başına geldiğimizde karşımızdan gelen rüzgara aldırış etmeden arkamızda kalan mavinin tüm tonlarını bir arada barındıran Ege Denizi manzarası eşliğinde hiç durmadan yolumuza devam ediyoruz. Grubun en önünde olmak ise ayrı bir mutluluk. Neredeyse parkurun çoğunu tamamladım ama hala yorgun hissetmiyorum.

Nexus otomatik vites sisteminin tam performansından faydalanabilmeniz için pedal devrinin her daim yüksek olmasında fayda var. Yine de otomatik moddan manuel moda geçerek vites değişimini kendiniz kontrol edebilirsiniz. Amacım hem çok fazla yol kat etmek hem de spor yapmak diyenler için gerçekten ideal olan bu bisikletle baharın ilk günü Çeşme sokaklarında olduğum için kendimi şanslı hissediyorum.

Otele vardığımızda keyifli bir günün sonuna geldiğimizi düşünüyorum ama Shimano Genel Müdürü Sayın Metin Cengiz ve Accell Bisiklet Genel Müdür Yardımcısı Sayın Selim Ataz ile otelin önünde karşılaşıyorum. Kendileri bu güzel sürüş esnasında bir toplantıda oldukları için bize katılamamışlardı. Yorgun olmadığımı ve bu keyfin biraz daha uzun sürmesini istediğim için kendilerine birlikte bir tur atma teklifinde bulunuyorum.

20km’lik bir turdan geldiğimiz için bu teklifime açıkçası şaşırarak baksalar da beni kırmıyorlar ve bisikletlerimize bindiğimiz gibi bu sefer üç kişilik temponun biraz daha yüksek olduğu bir sürüşe koyuluyoruz. Bu sefer rotamız Altınkum. Otelden ayrılıp Altınkum’a geldiğimizde bisikletimin üzerinde yazan km’ye ben de inanamıyorum. 20km’lik bir sürüş devamında 30km‘lik bir tur daha… Normal şartlarda bu kadar km’yi peş peşe bu kadar kısa sürede tamamlayabilmem pek mümkün değil.

Selim Bey; Türkiye’de elektrikli bisiklete yönelen, onunla ilişkili olan algı, bu adla piyasaya sürülen ama uzaktan yakından elektrikli bisikletle alakası olmayan, bazılarında pedal bile bulunmayan, gaza yüklenince giden, gerçekte elektrik motorlu motosiklet olan ürünler yüzünden farklılaştığının altını çiziyor. Kendilerinin de içinde olduğu sektör temsilcilerinin ve paydaşlarının yapması gereken ilk işin bu algıyı değiştirmeye çalışmak ve elektrik gücü destekli bisikletlerin gerçekte ne olduğunu tüketicilere doğru şekilde anlatmalarının önemini vurguluyor.

Ancak bu yolla gerçek elektrikli bisikletlerin kaynağının insan gücü olan yaşam tarzımızdan mahrum etmek için değil de, aslında onu zenginleştirmek için geliştirildiğinin kavranabileceğini söylüyor. Verdiği örnek ise çarpıcı: “Bisiklet kültürüne sahip ve bisikletli yaşam tarzının benimsendiği en önemli ülkelerden biri düzayak Hollanda’da geçen yıl, e-bisiklet satışlarının geleneksel bisiklet satışlarını aştı.”

İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer

Accell Grup ve Shimano’nun e-bisikletler hakkında ne kadar yakın çalıştıklarının bir kere daha şahit olduktan sonra bu keyifli sohbete dönüş yolunda devam ediyoruz. Bu sefer arkamızdan esen rüzgar ile Çeşme yollarında e-bisikletlerimizin verdiği gücü arkamıza alıp pedallıyoruz. Selim Bey;  e-bisiklet gibi katma değeri yüksek bir ürünün kullanıcılar tarafından basitçe kavranacak şekilde bilgilendirme yapılmadan ve her şeyden önce test sürüşü fırsatı vermeden, niçin bir e-bisiklet almaları gerektiğini anlamayacaklarının özellikle belirtiyor.

Bu keyifli gün sonunda tekrar otelimize geri dönüyoruz. Günümüzü keyifli hale getiren ise e-bike’ların bizlere verdiği sürüş hissiyatı. İnanın desteksiz bir bisikletten aşağı kalır değildi, üstelik e-bike’ların parlak istikbali düşünüldüğünde yakın zamanda onlardan daha çok göreceğimiz bir gerçek. Bu keyifli gün için bana en çok destek olan yardımcıma bir kez daha teşekkür ediyorum ve onu Shimano’nun deneyimli ellerine teslim ediyorum.

E – BIKE’LARIN YÜKSELİŞİ

2015’te anlık e – bisiklet satış rakamları

ÇİN – 32,000,000

ALMANYA – 535.000

HOLLANDA – 276.000

AMERİKA – 193.000

FRANSA – 102.000

BÜYÜK BRİTANYA – 40.000

İSVEÇ – 30.000

İSPANYA – 25.000

OTOMATİK VİTES SİSTEMLERİ

Otomatik vites geçişleriyle e-bike’lar konfor ve sürüş kolaylığını
bir sonraki seviyeye taşıyor.

Yeni Nexus 5 ve Nexus 8 modelleri ile beraber otomatik vites e-bike’lar hayatımıza giriyor. Otomatik vitesli Steps e-bike’da sistem kadansınızı, motora uyguladığınız gücü ve hangi dişli viteste olduğunuzu algılayarak yol durumuna göre (iniş- çıkış – yokuş) vitesi otomatik olarak kendisi seçiyor. Sizin tek yapmanız gereken daha hızlı ya da daha yavaş gitme isteğinize göre pedala güç uygulamak. Geri kalan her şeyi sistem hallediyor.

Otomatik vites aslında Nexus 8‘in ve Alfine 8’in diğer tür versiyonunda geçen sene de vardı. Nexus 5‘te ise bu yıl biraz daha geliştirildi. Nexus 5 e-bike’lar için üretilmiş ilk göbekten vites sistemini kullanıyor. Peki Nexus 8 ve daha yeni bir teknoloji olan Nexus 5’i karşılaştıracak olursak? İlk odaklanmamız gereken vitesin bir dişliden diğer bir dişliye geçmesindeki zaman. Ufak farklar olsa da Nexus 5’te daha hızlı vites geçişleri olduğunu söyleyebilirim.

Güç altında vites değiştirmekten bahsetmiştik. Bir dişliden diğer dişliye geçerken meydana gelen güç kayıplarını göz önünde bulundurmalıyız. Yeni çıkan Nexus 5‘te neredeyse güç kaybı yok gibi. Yazımızın başında 185km doğru ekipmanı kullanarak menzil alabileceğimizden bahsetmiştik. Bu doğru ekipmanlardan bir tanesi Nexus 5. Vites geçişleri esnasında zaman ve güç kaybı minimuma indirildiğinden kullanıcının menzilinin uzamasına yardımcı oluyor. Tabii ki her şey sadece menzil değil.

Shimano Pil Nasıl Depolanır?

Pilleri -20 derece ile +70 derece arasında depolanabilir. Kullanım esnasında hava durumu ister yağmurlu ister karlı isterse de güneşli olsun; rahatlıkla her hava şartında tercih edebilirsiniz.

Tüm ürünler için geçerli üç adet destek modu mevcut:

BOOST Güçlü destek istendiğinde

TRAIL Konforlu ve süratli bir sürüş istendiğinde

ECO Uzun mesafeli sürüşlerde

MENZİL

Şehir bisikletlerinde: High Mood‘da 100km. – Normal Mood‘da 125km. – Eco Mood’da doğru ekipmanlar ile 185km.

Menzil olarak Dağ bisikletlerinde: High Mood‘da 60km. – Normal Mood‘da 85km. – Eco Mood’da doğru ekipmanlar ile 100km.

UZMAN GÖRÜŞÜ

Peki sektör e-bike’ların geleceğini nasıl görüyor?

MEHMET DURMUŞOĞLU – KRON

Öncelikle buna benzer etkinliklerin daha çok olması ve son kullanıcıların katılabileceği şekilde daha kapsamlı olmasını temenni ederek Shimano’ya teşekkürlerimizi iletiriz. Elektrikli Bisiklet, global bisiklet pazarında payını her geçen sene daha da genişletmeye devam ediyor. Özellikle distribitörü olduğumuz Scott ve Tern bisikletin raporları yükselen ivmelenmeyi açıkca ortaya koyuyor. Ülkemiz dışında oturmuş olan elektrikli bisiklet pazarı ülkemiz için ise yeni sayılmakta. Ülkemizin çoğrafik zorlu şartları sebebi ile pazar için umutlarımız yüksek.  İlk çıktığında yol bisikletinde disk frenlerin kullanımına nasıl karşı çıkıp uzak durulduysa elektrikli bisiklet için de aynı süreci yaşamaktayız. Bisiklet kullanıcıların yaş ortalamasının artmasıyla çevremizde daha çok elektrikli bisiklet kullanıcısı göreceğimize eminiz.

MİHRAÇ BAYINDIR – SHIMANO

E-bike e-mobility trendinin bir parçası ve kanımca en güçlü parçası. Diğer e-mobility ürünlerinin tümüyle kabaca kıyaslarsak E-bike’lar en ekonomik, en kolay satın alınabilir, en kolay ikame edilebilir, en sağlıklı, en çevreci, en kişiselleştirilebilir, en az masraflı, en uzun ömürlüsü. Birçok sebepten ötürü geleceğin en popüler ulaşım araçları olma yolunda ilerliyorlar ve tabii ki buna ilave olarak hızlıca bisikletle ilgili spor alanlarına da giriş yapacaklardır.

Maalesef e-bike’ların tam olarak ne olduğunun ve bizlere nasıl bir deneyim yaşatabileceğinin anlaşılması konusunda zorluklar yaşıyor, bazı ön yargılarla karşılaşıyoruz. Bu yüzden doğru ürünü test etmek çok önemli. E-Bike sektörü ülkemizde emekleme aşamasında bir bebek. Ancak unutulmamalı ki bebekler çok hızlı büyür ve biz bu bebeği hızlı olduğu kadar doğru da büyütmek istiyoruz.

FARUK CENGİZ – SHIMANO

Ülkemizde e-bisiklet segmenti şu an gelişim aşamasında. Dünyadaki trendlere baktığımızda yakın zaman içerisinde e-bisikletlerin ülkemizde katlanarak artacağını düşünüyorum. Bu bağlamda hem bayi hem de en önemlisi servis yapımızı buna göre hazırlıyoruz. En son düzenlediğimiz Shimano elektrikli bisiklet test kampı etkinliği ile bu farkındalığı daha da arttırdığımızı düşünüyorum. Özellikle İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Tunç Soyer ve Çeşme Belediye Başkanımız Sayın Ekrem Oran’ın katılımları, bu işin kamu tarafından ne kadar önemsediğinin bir göstergesi. İlerleyen dönemlerde şehir içi ulaşıma bisiklet yollarının entegre edilmesi ve bisiklet parklarının oluşturulmasıyla e-bisikletlerin şehir içi ulaşımda daha fazla tercih edileceğini düşünüyorum.’

Yeni nesil e-bike’lar hem sürücü taleplerini hem de bisiklet sektörünün en yeni trendlerini içeriyor

E-MTB

Shimano’nun ilk çıkan E8000 modeli, markanın hala en üst segment e-bike’ı olma özelliğini koruyor. E8000’i tanımlamak için “safkan bir dağ bisikleti” demek yeterli. E7000 modeli ise E8000’in bir alt modeli. Buna karşın, her iki model fazlaca ortak noktaya sahip; özellikle sürüş hissiyatı anlamında. Shimano markası, XT- XTR’lı bir dağ bisikletinden aldığınız sürüş keyfi ve hissiyatını, her iki model bisiklette tecrübe etmeyi garanti ediyor.

Ürünler yine kompakt ve hafif. Her ne kadar arazi kullanımında sağlamlık ön plana çıksa da ağırlıklar arasında büyük farklar yok. Her iki e-MTB’de çok güçlü bisikletler, ayrıca Shimano E8000 ve E7000’in 100km’de dahi sizi yarı yolda bırakmıyor. Üstelik E-MTB versiyonları akıllı telefonlarla ilave cihaza gerek duymaksızın telefonunuz ile eşleştirilebiliyor.

E-GRAVEL

Sektörün yeni trendi gravel bisikletlerin elektronik sistemle uyumlu hale gelmesi gerektiğini belirten Shimano markası, bir bisikletin Steps donanımlı e-gravel olabilmesi için SDI kolların Steps ile uyumlu çalışıyor olması gerektiğini şart koşuyor. Bunun yanı sıra düz montaj hidrolik disk frenler ve bunlar ile uyumlu hız sensör okuyucuları geliştirmiş. Ayrıca Shimano, Steps için gravel dişlilere özel dişli sayılarına sahip.

Söz konusu yenilikler ışığında e-gravel bike’lar hem elektronik hem de mekanik vites geçiş sistemli olarak üretiliyor. İster elektronik ister mekanik olsun E8000, E7000, E6100 ve diğer Shimano komponentleri bir araya getirilerek Steps donanımlı gravel bisikletler üretiliyor.

E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!

Yorum yapmak için tıklayın

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Öne Çıkanlar

SÜSLÜ KADINLAR BİSİKLET TURU 120 ŞEHİRDE EŞZAMANLI OLARAK YAPILACAK

Haberler

DUMOULIN’İN BU SEZON YARIŞLARA DÖNME OLASILIĞI DÜŞÜK

Haberler

FESTA2200 BİSİKLET FESTİVALİ

Editoryal

BURSA’DAN YOLA ÇIKAN BİSİKLETÇİLER DOĞA İÇİN PEDALLIYOR

Haberler

Bağlan
E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!