Yazı Jack Elton-Walters
Eğer ürettiğiniz bisikletin adını “hızlı” koyuyorsanız, bunu ispatlayabiliyor olmanız gerekir. Ridley’in şansına yeni Noah Fast Disk adını layığıyla taşıyacak kadar hızlı bir bisiklet.
Bu bisikletle ilgili her şey hız için tasarlandı. Ridley kadro profillerini şekillendirmek için kendi rüzgar tünelinde çalıştı ve Belçika WorldTour takımı Lotto Soudal’ın profesyonel yarışçılarından bisikletle ilgili geri bildirimler aldı.
“Gelişim anlamında rüzgar tünellerine sıkça başvurduk. Bu konuda Ridley büyük bir lükse sahip, çünkü Belçika’da fabrika kapısından dışarı adım attığınız andan itibaren test başlıyor” diyor Ridley’den Stu King. “Rüzgar testleri tasarımdan en iyi katkıyı almak için paha biçilmezdi.”
Sonuç ise kesinlikle şık bir görünüm. Bisikletin önü Ridley’nin tescilli tek parça gidon ve gidon boğazı özelliklerini barındırıyor. Aero bir kadro profili olsa da agresif bir pozisyon vermek ve bisikletin yarış için kullanım amacına işaret etmek için gidon boğazı hafifçe negatif bir açıda. Tüm bunların ötesinde, kablolar gidonun içerisinden geçiyor ve kadro boyunca uzanıyor. Bu da bisikletin ön yüzünü inanılmaz derece temiz ve derli toplu yapıyor.
Aerodinamik profilli borular, alın borusunun her iki tarafından başlayan ve maşa, alt boru, sele borusundan aşağıya doğru uzanan hava kanallarına sahip. Bu hava kanalları spacer üzerinden de devam ediyor. Kanalların amacı kadronun maruz kaldığı havayı bisiklet boyunca yönlendirmek. Bu yöntem sürtünmeyi azaltıyor. Ridley, yeni Noah Fast’ın rüzgar tüneli testlerinde bir önceki versiyonuna oranla %10 daha hızlı olduğunu belirtiyor.
Ayrıca Ridley yeni versiyonun bir önceki modelden 250 gram daha hafif olduğunu belirtiyor. Kendi ölçümümde Noah Fast Disk’in ağırlığını 7.43kg olarak buldum, firma ise kumpas fren versiyonun 7kg’nin altında geldiğini söylüyor.
“Belki de Ridley, sertlikten biraz taviz vererek bir miktar daha konfora yönelebilir“
Pek çok marka satışını disk frenlere yönlendirirken ve potansiyel olarak kumpas frenleri en üst seviye yarış bisikletlerinde artık kullanmazken, Ridley’nin bisikletin kumpas fren versiyonunu üretmesi biraz ilginç.
“Ridley, Noah Fast’in kumpas fren versiyonunu sunmaktan son derece mutlu çünkü en üst seviye grupset ve jantlarla en yeni kadroların avantajından yararlanmak isteyen benim gibi pek çok insan var” diyor King.
“Zamanla diske doğru bir geçiş olacaktır ancak şimdiki zaman dilimi içerisinde her iki seçeneğe de sahip olmak en iyisi.”
Hız arayışı
Yol üzerinde Noah Fast Disk adı gibi tam olarak hızlı. Yani, düzde yolu ağlatıyor, inişlerde kontrollü ama tırmanışı işaret ettiğinizde bazı zaaflar ortaya çıkıyor.
Tartıda 7.5kg’nin altında geldiği düşünüldüğünde disk frenli bisikletler arasında ağır sayılmaz – ancak UCI’nin minimum ağırlık limiti olan 6.8kg ile kıyaslandığında, Noah’nın ekstra kilosu kendini tırmanışlarda bariz şekilde belli ediyor. Yine de, tüm Ridley kadroların tutarlı bir özelliği olan sertlik sayesinde tırmanışlarda esneme nedeniyle çok az güç israfı gerçekleşiyor.
Eski Lotto-Soudal sprinteri André Greipel sprint esnasında 1,800W güç üretmesiyle ünlü. Bu nedenle, Ridley’nin kadro esnemezliği konusunda iyi olduğu su götürmez bir gerçek. Aerodinamik kadro boru şekilleri ve agresif pozisyonla kombinlendiğinde Noah Fast gerçekten düz yolda çok hızlı.
Bisikletin ön tarafındaki dinamik sürüş pozisyonuna kendi adıma alışmam biraz zaman aldı. Ancak birkaç sürüşün ardından agresif geometri dikkat çekiciydi.
Bu pozisyon şekli muhtemelen rahat bir sürüş arayan ya da düşük pozisyonda sürmekte zorlanan bisikletçiler için iyi bir tercih olmaz. Yine de Ridley, konfor için bazı tavizler vermiş – gidon boğazını çıkartmadan çıkarılabilen yahut takılabilen akıllı ‘puzzle’ spacerlar ve ekstra esnekliklere olanak tanıyan inceltişmiş sele borusu – ancak Noah Fast nihayetinde konfor bisikleti değil, aksine hıza ve sertliğe değer veren bir yarış makinesi.
Testin ardından proların neden yıldırım hızındaki bu yarış makinasını cephaneliğinde bulundurmak isteyeceğini anlayabiliyorum
King’e göre, “Genel olarak bu bisiklet sadece bir aero, hafif veya dayanıklılık bisikleti değil, aynı zamanda bisiklet, tüm yönlerin mükemmel bir kombinasyonunun sihirli formülüne ulaşmaya çalışıyor.”
Ve bence bunu neredeyse başarmış. Ancak Noah Fast’ten en büyük keyfi alacak bisikletçi tipi, bisiklet üzerinde konforlu seyahat arayanlardan ziyade, bir yerden bir yere en kısa sürede nasıl gideceği hakkında endişe duyan bir bisikletçi.
Proların tercihi
Bütün bu hızlar emirlerindeyken Lotto Soudal’daki yarışçılar gelecek sezon Ridley Noah Fast Disk’i kullanacaklar mı? “Lotto-Soudal takımı bisikletçilerinin kendi bisikletlerini seçme özgürlüğü var” diyor King. “Ve birçoğu her zaman en hafif olan kadroyu seçme yaklaşımına devam edecek kadar gelenekçi.”
Bunun anlamı, Ridley’nin Helium bisikleti sporcuların hala en popüler tercihi, ancak King ekliyor; “Yine de, iki ya da üç bisikletçinin yarış kadrosu olarak Noah Fast’i tercih edeceğini düşünüyoruz.”
Testin ardından proların neden yıldırım hızındaki bu yarış makinasını cephaneliğinde bulundurmak isteyeceğini anlayabiliyorum. Ancak konfor ve hız arasındaki denge düşünüldüğünde, gelecekte marka açısından daha fazla iyileştirme için atılacak adımlar mevcut.
En fazla güç üreten bisikletçilerden biri olan André Greipel, Lotto-Soudal’dan ayrıldı. Belki de Ridley sertlikten biraz taviz vererek bir miktar daha konfora yönelebilir. Bizim gibi 1,800W üretemeyenler için bu değişiklik performansımız üzerinde az da olsa katkı sağlayacaktır.