Yazı Buğra Altundal Fotoğraf Tarık Gül
Eğer bisikletin İsviçre çakısını arıyorsanız kesinlikle doğru yerdesiniz. Specialized Diverge E5 Sport; gravel, bikepacking, yol yarışlarından ev-iş arası ulaşım sürüşlerine kadar geniş bir yelpazede kullanıma elverişli bir bisiklet. Üstelik markanın Diverge serisinde Gravel’i odağına aldığı ilk modeli sayılır.
Yazımıza konu olan bisiklet Diverge E5, serinin alüminyum ile üretilen ikinci nesil modeli. Bu anlamda eski kadroya kıyasla arazi kabiliyeti yukarıya çekilirken her türlü yol koşuluna uygun dayanıklı ekipmanlarla tamamlanıyor.
Diverge serisinin ilk nesli daha yol odaklıyken bu kez E5 Sport modeli ile güzel bir denge yakalanmış ve tamamen yeniden tasarlanan kadrosu ile oldukça yetenekli. Tasarım anlayışlarını ‘Open Road Geometry’ olarak adlandıran marka, böylelikle her bedende çevik ve isteklere cevap veren kadrolar üretmeyi başarıyor. “Geleneksel ‘çapraz geometriden uzaklaştık, daha önce görülmemiş bir şeyi tercih ettik; ‘Açık Yol Geometrisi’. Ne düşündüğünüzü biliyoruz, “sadece bir başka pazarlama terimi”, ancak Diverge için tamamen yeni bir geometri geliştirdik. Daha az hiperbol ile modern trail bisiklet geometrisinin yol versiyonu olarak düşünebilirsiniz” diyor marka, yeni geliştirdikleri tasarım anlayışını anlatırken ve yeni geliştirilen geometrinin, dönüşlerde ve tozlu kuru zeminlerde daha iyi kontrol ve istikrarlı bir gidon hakimiyeti sunduğunun altını çiziyor.
Kadroda kullanılan E5 alüminyum, gerekli olan rijitliği sağlarken aşağıya alınmış seat stay ve eğimli üst borusu konforu arttıran faktörler olarak öne çıkıyor. Teker mesafesi ise bu tarz bir bisikleti düz yolda stabil tutmak ve atiklik kazandırmak arasında ince bir çizgide duracak şekilde ayarlanmış. 85 mm BB dropla ağırlık merkezi aşağıya alınırken viraj kabiliyeti gravel bir bisiklete göre muazzam. Alt boruya açılan üçüncü matara kafesi delikleri forma ceplerini hafifletiyor ya da uzun süre su kaynağına ulaşamayacağınız rotalarda fazladan matara taşıma imkânı sunuyor. Çamurluk deliği ve arka bagaj için bağlantı noktalarının da mevcut olması bisikleti, en başında saydığımız farklı pek çok amaç için kullanılabilir hale getiriyor.
Öne baktığımızda ise karbon modellerde kullanılan maşanın aynısına rastlıyoruz. Bu noktada maşa ve şaft borusu tamamen karbondan oluşuyor. Maşa üzerinde bagaj bağlamak için vida deliği de mevcut. Bu sayede hem bikepacking’e hem turculuğa oldukça elverişli. Üstelik böylesine çeşitli yol ve sürüş koşulları için tasarlanan bir bisiklet için olmazsa olmaz bir özellik olarak içeriden kablolama ile şık bir görüntü elde edilmesinin yanında hava şartları ve yol koşullarından da çok daha az etkilenilecek bir sistem elde edilmiş.
Bisiklet, Shimano Sora R3000 grupseti ile geliyor. Aynakolda ise Praxis markasının 48/32 oranlı Alba 2d modeli tercih edilmiş. Rublenin 32 olmasıyla elde edilen 1’e 1 oran hem arazide hem asfaltta tatmin edici bir performans sunuyor. R3000, uzun bacak aktarıcı ve kadro kulağı uzatıcılarla kolayca 40T’ye kadar çalıştırılabiliyor.
Fren kısmında ise Tektro Mira flat mount mekanik disk frenler önde ve arkada 160mm’lik rotorlarla kombinlenmiş. Büyük rotorlar mekanik disk fren performansını bir nebze de olsa arttırıyor fakat asfaltta sorunsuz kullanılırken arazide zaman zaman yetersiz kaldığını söylemek mümkün. Specialized’in verdiği bilgiye göre ön diski 180 mm’lik rotorla değiştirirseniz sorunsuz bir şekilde ve düşük maliyetle frenleme kuvvetini arttırabilirsiniz.
Bisikletin İsviçre çakısını arıyorsanız Diverge E5 Sport doğru tercih
Diverge E5 Sport modelinde ön 24 arka 28 delikli Axis Sport Disc jant seti kullanılıyor. Çok da hafif bir jant seti olmamalarına rağmen giriş seviyesi bir janttan beklenmeyecek derece akıcılar. Uzun süreli kullanımda akortlarda ve göbeklerde herhangi bir sorun da yaşanmadığını söyleyebiliriz. Bu noktada gravel odaklı kaliteli bir jant seti ile 500 gram civarında hafiflik kazanabilir, ek olarak bisikletin akıcılığını daha da artırabilirsiniz. Ancak bu haliyle de bisikletin oldukça kullanışlı, rijit ve akıcı olduğunun altını çizmek gerek.
Jantlar thrue axle ile kadroya bağlanıyor. Yolla temas eden yerde Specialized Espoir Sport lastikler mevcut jant setine eşlik ediyor. Lastikler, üst düzey kullanım için yetersiz kalsalar da istekleri anlamak ve genel kullanım için güzel bir başlangıç noktası sunuyor. Diverge Sport E5’e, fabrika verisine göre 700x38mm’ye kadar lastik takılabiliyor fakat karbon ön maşa 700×42’ye kadar olanları destekliyor. Lastiği büyütüp basınçları düşürerek arazide konfor kazanabilir ya da küçülterek daha yol odaklı hale getirebilirsiniz.
Ek olarak bisikletin, çakıl ve toprak yollarda sürülürken konfor sağlaması için lastik basınçlarının düşürülmesinden fazlasına ihtiyaç vardır. Bunun farkında olan Specialized da Diverge E5 Sport modelinde, Future Shock sisteminin yeni tasarımını kullanıyor. Specialized’in yoldan gelen darbeleri emmesi için tasarladığı Future Shock, bozuk yol koşullarında konfor sağladığı gibi gevşek yol tutuşu ve hakimiyet kaybıyla karşılaşılması ihtimalini de ortadan kaldırıyor.
Üzerindeki tamamlayıcı donanımlar alüminyum ve yine Specialized’in kendi ürün gamından. Safkan yol bisikletlerine göre kısa Specialized marka gidon boğazına markanın kendi gidonu eşlik ediyor. Boğaz seçimi ile biraz daha dik ve geride oturuş kontrolü kolaylaştırırken konforu da artırıyor. Bunun yanı sıra alüminyum sele borusunu, karbon bir boru ile değiştirmek uygun fiyatlı ve basit yükseltmelerden biri olacaktır. Selede ise marka, Specialized Toupe Sport’u tercih ediyor. Orta seviyede desteklemesi olan sele oldukça rahat hissettiriyor. Tüm bu ekipmanlar ile bisikletin pedalsız 10 kilogram civarında ağırlığa sahip olduğunu da belirtmek gerek.
Specialized Diverge E5 Sport, bisikletçiliğin N+1 kuralını yıkıp tek bisiklet olabilecek kadar kabiliyetli. Üzerinde en üst seviye donanımlar yerine sağlam, güvenilir ve bütçe dostu olanlar seçilmiş fakat donanımlarını yükseltmeye değecek bir kadroya sahip. Eğer sizde asfalttan başladığım sürüşüme gördüğüm patikaya girip araziden devam edeyim, bozuk köy yollarından geçen hafta sonu uzunlarında konforlu süreyim, bikepacking turlarına çıkayım, hafta içi ev ve iş arası kullanayım diyorsanız sonraki bisikletinizin incelemesini okuyor olabilirsiniz.
E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!