Yazı Erman Öner
“Dağları Fethedin” mottosuyla elektrikli yol bisikletleri kısa sürede çekim merkezi haline geldi. Birçok marka son teknoloji yeni modellerini piyasaya sürerken, gelinen noktada görünüm itibariyle artık elektrikli yol bisikletlerini geleneksel yol bisikletlerinden ayırt etmek oldukça güç. Özellikle de yan profilden. İşte Aria elektrikli yol bisikleti tam olarak o modellerden biri.
Aria, dünyanın en eski bisiklet üreticisi Bianchi’nin tanıttığı ikinci elektrikli yol bisikleti. İtalyan markaya göre Aria, ilk model Impulso’dan edinilen tecrübenin üzerine inşa edilmiş. Başlangıç seviye yarış modeli Aria aslen geçtiğimiz yıl geleneksel bir yol bisikleti olarak görücüye çıktı. Aero kadrosu ve sprint odaklı tasarımıyla kısa sürede beğeni toplayan model, 2019’da karşımıza bu sefer elektrikli yol bisikleti konfigürasyonlarıyla çıkıyor.
Söz konusu elektrikli yol bisikletleri olduğunda ağırlık konusu kullanıcıların aklında koca bir soru işareti yaratıyor. Özellikle de verilen ücret göz önüne alındığında. Bizim incelemesini yaptığımız 50 kadro Aria e-yol tartıda 11,5 kilogram geliyor. Elektrikli yol bisikleti olduğu göz önüne alındığında Aria e-yol ile normal Aria arasındaki kilo farkı oldukça minimal düzeyde. Nitekim bu rakamdan daha ağır dağ bisikletleri olduğu unutulmamalı.
Aria e-yolun hafifliğinde aslan payı motorda. Kaset ve disk fren rotoru arasına konumlanan MAHLE ebikemotion X35 hub motor tüm sistem dahil [Arka göbek motoru, 250W akü, iWOC buton ve tüm kablolar] 3,5kg geliyor. Bu ağırlık X35’i, bugüne kadar tasarlanan en ufak ve hafif full pedal destekli motor yapıyor. Fakat motor desteğini hissetmek istiyorsanız pedal basmanız elzem. X35’in alt borunun içine yerleştirilen bataryası [250 amper gücünde] tam dolu halde yaklaşık 90 kilometreye kadar mesafe kat edebiliyor. Batarya orta göbeğin hemen üstünde bulunan porttan şarj ediliyor. Şarj süresi ise dört saat.
Aria’nın aero kadro tasarımında en dikkat çekici özellik rijit orta göbeği. Bu sayede kadro her pedala çevik yanıtlar veriyor
Diğer tüm elektrikli bisikletlerde olduğu gibi Aria e-yol da saatte 25km/h’a kadar destek sunuyor. Motor gücünün sizi nasıl asiste edeceğini ise üst boru üzerindeki akıllı kontrol butonundan belirleyebiliyorsunuz. ECO, Medium ve Full Gas olmak üzere Aira e-yol üç farklı destek modu barındırıyor. Bu üç farklı modda motor 50 ila 120 arasında watt gücü sağlayabiliyor.
Aria e-road full Ultegra R8000 grup setiyle geliyor. R8000’in fren kaliperleri aero kadro profillerine temiz şekilde entegre edilmiş. Visioan Trimax alüminyum jant seti ise 700x28C Vittoria Rubino Pro IV lastikler ile kombinlenmiş. Ayrıca Aria e-yolun lastik genişliği standart Aria modelinden daha büyük. Vittoria Rubino Pro IV model lastikleri 29mm genişliğinde gelmesine karşın, maşa aralığı maksimum 30mm’e kadar lastik mesafesine olanak tanıyor. Bu da bozuk yol yüzeylerinde dahi konforlu bir sürüş anlamına geliyor.
Bianchi imzalı elektrikli bisikletlerin genelinde olduğu gibi Aria e-yol da ebikemotion aplikasyon uygulamasıyla uyumlu. Bu uygulama sayesinde batarya şarj seviyesini (batarya azaldığında uyarı veriyor), gidilen mesafeyi, rakımı, ortalama hızı, kadansı ve mevcut hızı cep telefonunuzdan görebiliyorsunuz. Bluetooth ile cep telefonunuza bağlanan uygulama, aynı zamanda Aria e-yol bisikletiniz hareket ettiği anda otomatik devreye giriyor.
Sürüş deneyimi
Merkezine aerodinamiği alan bisikletlerin tümünden bekleyeceğiniz gibi Bianchi Aria e-yol da rüzgar tüneli testleri ve profesyonellerden alınan geri bildirimlerle geliştirilmiş. İtalyan firma Bianchi, Aria’yı başlangıç seviye aero yarış bisikleti olarak piyasaya tanıtsa da elektrikli yol bisikletinde, geleneksel Aria’nın kadro profillerine tamamıyla sadık kalmış.
Aria’nın aero kadro tasarımında en dikkat çeken özellik rijit orta göbeği. Bu sayede bisiklet her pedal darbesine hızlı ve çevik yanıtlar veriyor. Konfor anlamında Aria, Oltre XR4’ü hatırlatıyor. Yüksek frekanslı titreşimler güzel bir şekilde sönümleniyor. Buna karşın yoldan yeteri düzeyde geri bildirim veriyor.
Aria’nın agresif bir aero bisiklet olduğundan bahsetmiştik. Yokuş yukarı giderken uzun gidon boğazı ayağa kalktığınızda biraz garip hissettiriyor. Fakat oturarak çıkılan tırmanışlarda, Aria e-yol, motor gücü
desteği sayesinde verimli ve yetenekli bir tırmanışçıya dönüşüyor.
3,5 kilogram ağırlık X35’i, bugüne kadar tasarlanan en ufak ve hafif motor yapıyor
Peki kimler, neden elektrikli yol bisikleti kullanmalı? Farz edin ki bu hafta sonu sürüşü öncesi biraz rahatsızsınız. Kendinizi çok iyi hissetmemenize rağmen sürüşten geri kalmak istemiyorsunuz. Rutin sürüşünüzün 60 kilometre civarında olduğunu varsayalım. Muhtemelen 40 kilometreden sonra grubun gerisinde kalacaksınız. İşte böyle bir durumda Aria e-yol size nefes almanız için süre ve gruba tutunmanız için şans tanıyor.
Örnekleri çoğaltmak mümkün. Genel anlamda Aria e-yol performans, sağlık yahut yaş ile ilgili limitleri ortadan kaldırıyor. Bu arada, dilerseniz Aria e-yolun arka jantını değiştirip, pili sökerek elektrikli bisikletinizi geleneksel Aria modeline çevirebilirsiniz. Sürüş profilinize göre bu da bir seçenek olabilir.
Sonuç olarak Aria e-yol gerçek bir geleneksel Bianchi. Bisiklet özellikle düz ve rüzgarlı sürüşlere uygun karakteristikte. Düz yollarda hızlı gitmeyi seviyorsanız, modern özelliklere sahip klasik bir İtalyan bisikleti olan Aria e-yol e-bisiklet marketinde güçlü bir seçenek. X35 motor sağ olsun ki tırmanışları zaten dert etmenize bile gerek yok.
E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!