Bizimle iletişime geçin

Editoryal

KRALİÇE YARIŞ: GRAN FONDO ÇEŞME

Geçtiğimiz ay Çeşme sokaklarında bir kez daha jant vızıltılarının sesleri yankılandı. Cyclist Türkiye, Veloturk Gran Fondo Çeşme’nin ardında yatan istikrara, bu yılın panoramasına ve Çeşme esnafına göz atıyor

Yazı  ERMAN ÖNER  Fotoğraf GO SHOTS/MESUT ŞEN, TARIK GÜL

Ülkemizin amatör bisikletçilere yönelik düzenlenen en yoğun katılıma sahip yarışı Veloturk Gran Fondo Çeşme, bir kez daha İzmir’in güzide ilçesi Çeşme’yi bisiklete boyadı. Her yıl üzerine koyarak gelenekselleşme yolunda emin adımlarla ilerleyen yarış, üç gün boyunca gerek bisiklet kültürüne gerek sektöre ve gerekse ilçeye bıraktığı izle, bu sene de farkını hissettirdi.

Su götürmez bir gerçek var ki Veloturk Gran Fondo Çeşme’yi farklı kılan bazı özellikler mevcut. Bunlardan en dikkat çekenleri amatör bisikletseverler tarafından yarışa gösterilen yoğun ilgi ve organizasyon istikrarı. Kapadokya gibi geçmişi çok daha eskilere dayanan farklı Gran Fondo yarışları olmasına rağmen; Veloturk Gran Fondo Çeşme dört yıldır kesintisiz organize edilen ülkemizdeki tek Gran Fondo yarışı. 

Gösterilen yoğun ilgi ve istikrar ise bir neden değil yalnızca sonuç. Zira yarış ilk yılından itibaren rüştünü, çıtayı daha da yukarı koyarak yeniden ispatlıyor. Veloturk Gran Fondo Çeşme’yi deyim yerindeyse bisikletçilerin vazgeçilmezi kılan başlıca nedenler arasında, ilçenin doğasından tutun da organizasyon kalitesine, etkinliğin sosyal sorumluluk misyonundan, her sene ilklere imza atılan yenilikçi anlayışa kadar birçok farklı faktör sayılabilir.

İlerleyen satırlarda bu yılın sürprizlerine, katılımcı markalarla daha da genişleyen EXPO alanına, yarışın kazananlarına ve diğer şehirlere örnek teşkil edebilecek organizasyonun Çeşme’ye turizm anlamında getirilerine değineceğiz. Öncesindeyse yavaş yavaş kadansımızı yükseltip, Veloturk Gran Fondo’yu bisikletseverler arasında dört yıldır iple çekilen bir yarış haline getiren etmenleri, Veloturk ekibinin değerli üyesi Sarper
Günsal’a soruyoruz.

Sosyal sorumluluk projesi

Sezonun kapanış yarışı hüviyetindeki Veloturk Gran Fondo Çeşme, Türkiye’nin açık ara başlangıç çizgisine en fazla bisikletçinin sıralandığı Gran Fondo yarışı. İstanbul Maratonu ve Antalya Ironman 70.3 gibi iki büyük sportif organizasyonla aynı hafta sonuna denk gelmesine rağmen, gelenek bu yıl da bozulmadı. Öyle ki Lapierre Uzun Parkur’a 12 ülkeden 591, Toyota Hybrid Kısa Parkur’a ise 7 ülkeden 991 olmak üzere toplam 1582 yarışçı kaydını tamamladı. 

Bu noktada, hem Veloturk’e hem de organizasyon anlamında Argeus’a duyulan güvenin etkisine vurgu yapan Sarper Günsal, önemli bir noktanın da altını çiziyor. “Katılım ücreti ödeyen herkes, o parayla bisiklet alındığını ve çocuklara hediye edildiğini biliyor. Nitekim bugün de 50 tane hediye edeceğiz. Niyetimiz çocukların yüzündeki o mutluluğu katılımcıların da görmelerini sağlamak.”

Şüphesiz baştaki sorunun bir diğer muhatabı da katılımcılar. Hal böyleyken biz de görüşlerini öğrenmek üzere mikrofonu bu sefer Lapierre Uzun Parkur’da yarışan ve kadınlar genel klasmanda yarışı ikinci sırada tamamlayan Esin Yılmaz’a uzatıyoruz. Veloturk Gran Fondo Çeşme’ye dördüncü yılında da katılan Yılmaz da yarışın sosyal sorumluluk tarafına dikkat çekiyor. 

“Bir çocuk güler, dünya değişir” mottosuyla yola çıkan Veloturk ekibi, Çeşme’de 50 çocuğu daha bisiklet hayalleriyle buluşturdu 

“Öncelikle geliriyle çocuklara bisiklet alınıyor olması Çeşme Gran Fondo’yu diğerlerinden ayırıyor. Ayrıca sezonun son yarışı olması, düzenlendiği tarihte Çeşme’nin iklim ve güzellikleri de eklendiğinde, bisikletseverlerin bir nevi sezon finali buluşması olarak görüyorum.”

Ortak memnuniyete karşın, Eurosport’un bisiklet yayınlarından da tanıdığımız ismi Günsal, istikrar anlamında bir ironinin altını çiziyor. “Bu yarışlar her daim yerel yönetimler istedikçe olur. Çünkü yolların kapatılması gibi izinler yerel yönetimlerin elinde. Bu da hep bir handikap ve bilinmezlik doğuruyor. Örneğin; bir sene kaymakam değişse ve yeni göreve gelen ‘Gerek yok’ derse, iş bitiyor.“

İroni diyorum zira istikrarın anahtarı, aslen değişmezliğin en düşük seviyede mümkün olduğu devlet kurumlarından geçiyor. Veloturk Gran Fondo Çeşme’nin art arda dördüncü kez düzenleniyor oluşu aslında bu açıdan çok daha değerli. Nitekim dört yıl içerisinde yarış paydaşları birçok vali, kaymakam, emniyet müdürü ve belediye başkanı ile çalıştı. 

Yarış dördüncü yılını kutladı ve Çeşme Belediye Başkanı Ekrem Oran’dan beşinci yılın sözünü de aldı. Ancak yerel yönetimlerde meydana gelen değişim işleri yine de şüphesiz zorlaştırıyor. Önlerinde motivasyonlarını derinden etkileyen, son anda iptal edilen Adana örneği olduğunu belirten Günsal, işe Veloturk Gran Fondo Çeşme’nin şehre getirilerini anlatmakla başladıklarını ekliyor. Peki nedir bu getiriler?

Kazan-kazan

Çok değil, daha birkaç ay önce kameraların karşısına geçen Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, hedefleri arasında 44 milyar Euro’luk pazar payına sahip bisiklet turizmini Türkiye’ye kazandırmak olduğunu açıkladı. Kuşku yok ki böylesi büyük bir atılım uzun soluk ve süreklilik gerektiriyor. Kısa vadede ise bisiklet turizminden en azından yerelde faydalanmak mümkün. Bunun için Veloturk Gran Fondo Çeşme modelini incelemek yeterli. Sözü bir kez daha Sarper Günsal’a bırakıyoruz.

Çeşme’ye gelen bisikletseverler yalnızca konaklamıyor, ilçenin yerel lezzetlerini de tadıyor

“Turizm sezonunun yoğun olduğu bir tarihte bu yarışı yapmak mümkün olmayabilir, ama ölü sezonda şehre hareket getirmesi açısından Kasım ayında düzenlenmesi önemli. Düşünün, 1300 kişi yarışmak için Çeşme’ye geliyor; tanıdığı, ailesi, eşi dostu derken neredeyse 4 bin kişi seyahat etmiş oluyor. 4 bin kişi de nereden bakarsanız 2 bin oda demek. Zaten kazan-kazan durumu da buradan geliyor. Nitekim esnaf da halk da yarıştan ve yarışın getirilerinden hoşnut.”

Yarışın yerele getirilerinden, üç günlük Çeşme serüvenimiz boyunca sohbet etme şansı yakaladığımız Çeşme eşrafı da memnun. Çeşme’nin hemen merkezinde yer alan Faik Otel’de resepsiyonist olarak görev yapan Zeynel Kızılkaya, yarışla birlikte oda doluluk oranlarının önemli ölçüde arttığını söylüyor. Elbette yarış yalnız otel işletmelerinin değil, Çeşme esnafının da yüzünü güldürmüş. Zira, Çeşme’ye diğer illerden gelen bisikletseverler yalnızca konaklamayla kalmıyor, aynı zamanda ilçenin yerel lezzetlerini de tadıyor. 

“Kumrusu, bombası, boyozu ve her şeyiyle sezon boyu diyet yapan biz sporculara ödül gibi geliyor İzmir” diyor 2018 ve 2019 Türkiye ulusal zamana karşı şampiyonu Esin Yılmaz. Sözü şimdi, Çeşme’nin meşhur unlu mamulleri üreticisi Acarlar’da çalışan Esat Kara’ya bırakıyoruz. “Özellikle bu hafta sonu bomba satışları arttı. Biz de bu hafta sonu üretim adetlerimizi yükselttik. Bisiklet yarışının bizlere böyle olumlu bir etkisi oldu doğrusu. Sezonun kapalı olduğu bu dönemde normale oranla satışlarımız yükseldi diyebilirim. Bu da sevindirici.”

Son olarak sokağın nabzını tutuyor ve Çeşme sakini Ayhan Dirlik’e yarışla ilgili düşüncelerini soruyoruz. “Normalde de hafta sonları Çeşme, çevre ilçelerden gelenlerle kalabalık olur ama yarışın etkisiyle artı bir yoğunluktan söz edebiliriz. Bu da esnaf açısından olumlu bir gelişme. Neticede buraya diğer illerden gelen konuklar para harcıyor. Üstelik çarşıda, sokaklarda, meydanlarda bisikletler görmek, bu heyecana ortak olmak bizleri de sevindiriyor. Üç gün boyunca şehrin
havası değişti diyebilirim.”

Yarışın Çeşme’ye getirilerini sıralarken, Veloturk Gran Fondo Çeşme’nin aynı zamanda en fazla yabancı katılımcıya sahip yarış olduğunu da eklemeliyiz. Bu bakımdan Çeşme yalnız yerli yarışçıları değil, sırf yarış için gelen Belçika, Yunanistan, Britanya, İspanya, Avustralya ve Amerika gibi daha birçok yabancı bisikletseverleri de Kasım ayında kente çekiyor.

İlklerin yarışı

Basında yer alan haberler ve hatta sosyal medya paylaşımlarıyla şehrin tanıtımına yapılan katkılardan bahsetmiyoruz bile. Yine de Veloturk Gran Fondo Çeşme bu alanda bir ilke imza atarak, bu yıl çıtayı farklı bir seviyeye taşıdı. Yeniliğin altında yatan fikir ise canlı yayın. Evet, yanlış duymadınız, Veloturk Gran Fondo Çeşme bu yıl dronelar dahil toplam dokuz kamera ile tam altı saati aşan canlı yayın süresiyle Youtube üzerinden izleyicilerle buluştu. Anlatım koltuğunda ise Sarper Günsal ve Berkem Ceylan vardı. Canlı yayın fikrinin nasıl hayat bulduğunu Eurosport spikeri Ceylan anlatıyor.

“Veloturk Gran Fondo Çeşme için canlı yayın fikri Argeus ile yaptığımız organizasyon toplantılarından birinde doğdu. Bırakın bir Gran Fondo’yu, herhangi bir UCI veya Federasyon yarışı için bile en büyük zorluklardan biri canlı yayın. Ama son yıllarda bağlantı teknolojisinin gelişmesi, dronların hayatımızda büyük bir rol oynamaya başlaması ve youtube’un artık hayatımızın bir parçası olmasıyla işler bir parça kolaylaştı. Ülkemizde birçok anlamında gran fondo yarışlarına iyi kötü yol göstermiş Veloturk Gran Fondo Çeşme’ye canlı yayın işi yakıştı diye düşünüyorum. 

Kuşkusuz çok farklı bir deneyimdi. Ama işin ucunda kendi yarışınız olunca, en değerli yayınlardan biri oldu diyebilirim. Çeşme’de her sene yarışan dostlarla az çok bir muhabbetimiz oldu; onları yarışta anlatmak büyük keyifti. Katılımcı okuyucularımızın akıllarında olsun; enteresan bilgileriniz varsa önümüzdeki yıllar için bizimle paylaşsınlar. Anlatım daha da renklenir diye düşünüyorum.”

Yarışçı tarafındaysa canlı yayının anlamı ekstra bir motivasyon kaynağı demek. Lappiere uzun parkurda mücadele eden son şampiyon Gökhan Uzuntaş’ı bitiş çizgisini bir kez daha ilk sırada göğüsledikten kısa bir süre sonra yakalıyor ve canlı yayınla ilgili görüşlerini soruyoruz. “Senelerdir yarışıyorum ilk defa canlı yayında böylesi bir tecrübe yaşadım. Muazzam bir deneyim. Heyecanla şu an eve gidip videoyu baştan
sona izlemek istiyorum.”

Geçen yıllara oranla rüzgarın belirleyici olmadığı uzun ve kısa parkurda kıyasıya rekabet vardı

Bu yılın yenilikleri arasında öne çıkan bir diğer gelişme de genişleyen EXPO alanıydı. Bisikletseverlerin üç gün boyunca keyifli zaman geçirebildiği, markaların ise ürünlerini tanıttığı bu alan adeta bisikletseverlerin birbirleriyle hasret giderdiği buluşma noktasına dönüştü. Cyclist Türkiye standının da yoğun ilgi gördüğü alanın sevindirici bir diğer yanı ise ana sponsor Carraro harici Bisan, Kron ve Willier gibi farklı bisiklet markalarının ilk defa alandaki yerlerini almalarıydı. Bunun anlamı, yarışın kalbi diyebileceğimiz Veloturk Gran Fondo Çeşme EXPO alanının, sektörün farklı bisiklet üretici ve distribütörlerinin de giderek ilgisini cezbetmeye başladığıdır. 

EXPO alanında bulunan ve izleyicilerin yarışları anlık takip edebildiği dev canlı yayın ekranı ise bisikletseverler için yarışı bir eğlenceye dönüştürdü. 

Dilerseniz son olarak yarışta yaşananlara göz atalım.

Yarışın cereyanı

Organizasyon kalitesi kadar her geçen yıl yarışın rekabet düzeyi de artırıyor. Nitekim, sabah 8’de start alacak günün ilk yarışı, Lapierre Uzun Parkur için amatör yarışçılar, günün ilk ışığıyla birlikte başlangıç çizgisindeki yerlerini almaya başladı. Benzer görüntüler Toyota Hybrid Kısa Parkur’da da yaşandı. 100 kilometrelik uzun parkur yarışçıları bitişi çizgisini henüz terk etmişti ki 47 kilometrelik kısa parkurda mücadele edecek bisikletçiler başlangıç çizgisindeki yerlerini almaya başlamışlardı.

Geçen yıllara oranla rüzgarın belirleyici bir faktör olmadığı uzun ve kısa parkur yarışları kıyasıya rekabete sahne oldu. Özellikle yurt dışından ve Kıbrıs’tan gelen bisikletçiler tempoyu bir hayli yükseltirken, zaman anlamında hem uzunda hem de kısada yeni parkur rekorları kırıldı. 

Toyota Hybrid Kısa Parkur’da birincilik 1:13:10 saniyelik derecesiyle Carraro ekibinden Kaan Soylu Özkalbim’in olurken, ikincilik basamağında Trakya Bisiklet Kulübü’nden Mustafa Yıldız ve kürsünün son basamağında 1:13:11’lik derecesiyle Smyrina Train’den Süleyman Çelikkaya yer aldı. Kısa parkurun kadınlar klasmanında zafer AG Training’den 1:20:50’lik zaman derecesiyle Özge Uzun’un olurken, Uzun’un ardından genel klasman Carraro’dan Rafiye Başat ve Yapı Kredi Spor Kulübü’nden Görkem Fidan şeklinde sıralandı.

Uzun parkurun kadınlar klasmanına ise ulusal şampiyonlar damga vurdu. Yol şampiyonu Keziban Koyun (Bisan Spor Kulübü) 100 kilometreyi 3 saat 2 dakika ve 29 saniyede tamamlarken, zamana karşı şampiyonu Esin Yılmaz ikinci oldu. Kürsünün son basamağında ise yine milli bir sporcu, Arzu Sağnak (Peloton İstanbul Bisiklet ve Spor Kulübü) yer aldı.

Erkekler uzun parkurda ise gelenek bu yıl da değişmedi. Oyak Renault’dan Gökhan Uzuntaş (02:42:39) çizgiyi ilk sırada geçerken, Porto Leone’nin Yunan sporcusu Martinos Moutsios (02:42:43) ikinci ve İZGEM’den
Turgay Germen (02:42:46) üçüncü olarak keyifli geçen bir hafta sonu kürsüyle taçlandırmayı başardı.  

Son olarak yarış bitiminde bir araya geldiğimiz Uzuntaş’tan bu yılki yarışın cereyanını dinliyoruz. “Yarış hızlı başladı. Rakipler bayağı güçlüydü. Takımlar da iyi çalıştı. 10’uncu kilometredeki rampada 10 kişilik bir grup oluşturduk. İlerleyen rampalardan birinde atak denemesinde bulundum. Böylece grup 7-8 kişiye indi. Ondan sonra makara yaparak son 5-6 kilometreye kadar beraber geldik. Son 5-6 km’de tempoyu yavaşlattık çünkü herkes kendini sona saklıyordu. Arka taraftan bu sefer 3-4 kişilik bir grup daha dahil oldu. Onlar da gelince iş iyice tehlikeye bindi.”

“Son rampada atak yapmak zorundaydım çünkü kaçış grubu içerisinde iyi sprinterler vardı. Onlarla finişe girmek benim için bir riskti. Tekrar bir atak denedim ve kimse atağıma karşılık vermeyince ben de kapanarak zamana karşı modunda finişe kadar geldim. Üst üste üçüncü zaferimi elde ettim. Ama bu sefer gerçekten zordu. İki saat 40 dakika civarında bitti yarış.

İlk seneyi hatırlıyorum, dört sene önce ikinci olmuştum. O yarış 3 saat civarında bitmişti. Sonraki sene 2.50, geçen sene 2.45 derken 2:42’lere kadar düşürdük. Her geçen sene daha da zorlaşıyor. Rakipler de güçleniyor ve daha da hızlanıyor yarış. Bu da ciddi anlamda beni zorluyor. Son dört seneye bakarsak en zorlu yarıştı. Gran Fondo Çeşme benim için Gran Fondo yarışlarının kraliçesi.”

E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!

Yorumlar için tıklayın

Cevapla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Öne Çıkanlar

HATAY’A KESİNTİSİZ 25 KM BİSİKLET YOLU

Haberler

ÜÇ İSİM DAHA COVID-19 NEDENİYLE BURGOS TURU’NDAN ÇEKİLDİ

Haberler

ANTİK KENTLER BİSİKLET ROTASI İLE ÜÇ MİLYON TURİST HEDEFLENİYOR

Haberler

ELEKTROLİT DENGESİ

Editoryal

Bağlan
E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!