Bizimle iletişime geçin

Editoryal

MAYOLARIN ÖYKÜSÜ – NO18: FASSA BORTOLO

2000’lerin başında “Gümüş Takım” sıklıkla UCI sıralamasının zirvesinde oturdu, ancak beraberinde tartışmaları da getirdi

Yazı GILES BELBIN  Fotoğraf DANNY BIRD

2003 Lombardi Turu’nun sona ermesine 20km’den az vardı. Michele Bartoli 20 kişilik lider grup içinden atağını gerçekleştirdi. Bartoli Mapei ile olan kontratının feshedilmesinin ardından 2001 yılının sonlarına doğru Fassa Bortolo’yla anlaşmıştı. Mapei ile Bartoli arasındaki ilişki, hedefi olan birkaç yarışın kadrosunda kendine yer bulamaması üzerine dönülmez bir yola girmişti.

Bartoli’nin Fassa Bortolo’ya geçişi, onu 1990’larda MG Maglificio takımında beraber çalıştığı eski sportif direktörü Giancarlo Ferretti’yle tekrardan bir araya getirdi. Ferretti’nin kanatları altında Bartoli Flanders Turu’nu ve Liege-Bastogne-Liege’i kazanmıştı. 

“Fassa Bortolo’yla bulduğumuz çözüm 
yolu bana hatırı sayılır bir meblağa mal oldu. Buna karşılık birkaç gün içerisinde farklı bir takımla hedef yarışımda yer alma şansı tanıdı” diyor Bartoli.

İtalyan bisikletçi, Fassa Bortolo renkleri altında beklentileri kısa sürede karşıladı. Takip eden yılda Bartoli önce Méditerranéen Turu’nda ve ardından Amstel Gold Race’de zafere ulaştı. Milan-Torino ve Lombardi Turu dahil, üç haftada dört galibiyet alan Bartoli, sezon sonuna taşıdığı yüksek formunun tadını çıkarıyordu.

2002 yılında Lombardi Turu şampiyonluğu 15 bisikletçiden oluşan sprint finişi sonucunda gelmişti. Takım arkadaşları Francesco Casagrande ve Ivan Basso’nun özverili çalışmaları sayesinde Bartoli bitiş çizgisinden zorlanmadan ilk sırada geçti.

12 ay sonra Bartoli unvanını korumaya karar verdi ve kaderini elleriyle çizmek üzere grup içerisinden atağını gerçekleştirdi. Bu hamle ayrıca yarışa can suyu oldu.

Bergamo’ya varıldığında kaçışını gerçekleştiren Bartoli’ye kısa süre sonra Cofidis yarışçısı Angelo Lopeboselli katıldı. İkili beraber çalıştı ve grupla zaman farkı 91 saniyeye kadar yükseldi. Bu arada Bartoli son bir hamle daha yaparak, bitime 100m kala Cofidisli rakibini kolayca geçti ve bitiş çizgisinde iki elini art arda ikinci Lombardi Turu zaferi için havaya kaldırdı. Merckx’den 30 yıl sonra (1971 ve 1972) ilk defa bir bisikletçi sezonun son anıtsal klasiğinde arka arkaya galibiyet elde etmişti. 

“Büyük yarışları kazanmak için gereken özelliklere sahip olduğumu ispatladım” diyordu yarışın ardından Bartoli. Bu, 2004 sezonu için CSC ile anlaşmaya varan Bartoli’nin Fassa Bortolo renkleriyle son zaferi olacaktı.

“Yarışı sponsorlarım için kazanmış olmaktan dolayı çok mutluyum. Fassa’da gerçekten çok mutluydum çünkü benim için geniş bir aile gibiydi…” diyor Bartoli, o günlerle ilgili düşünceleri sorulduğunda.

Ale-jet yüksekten uçar

Geçmişi 1710’lara kadar uzanan Fassa Bortolo bir İtalyan yapı tedarik şirketidir. Firmanın bisiklet dünyasına ilk girişi, 1990’larda genç yetenekleri geliştirmeye odaklanan bir kadın takımına sponsor olmasıyla oldu. Takımdan çıkan bazı kadın bisikletçiler bugün bile aktif spor yaşantılarına devam ediyor – Giorgia Bronzini, Tatiana Guderzo ve Elisa Longo Borghini gibi isimlerin tamamı Fassa Bortolo tedrisatından geçti.

2000 yılında ise firma sponsorluk faaliyetlerini erkek bisikletinin en üst basamağına taşımaya karar verdi. 
Takımın erken dönem kadrosundaki isimler arasında, altyapı takımı Navigare-Gaerne’den A takımına yükselen 26 yaşındaki Alessandro Petacchi vardı. Petacchi, takımın kapanmasına kadar geçen altı sezonda da takımda kaldı ve bu süre zarfı boyunca hanesine 90’dan fazla yarış galibiyeti yazdırdı.

Bu zaferlerin büyük bölümü “Ale-Jet”in Büyük Turların sprint etaplarına ambargo koyduğu 2003 ve 2005 yılları arasında geldi. Yalnızca 2003’te altısı Giro’da, dördü Tour’da ve beşi de Vuelta’da olmak üzere toplam 15 etap galibiyeti kazandı. Bu başarı onu bir yılda üç farklı Büyük Tur’da etap kazanan üçüncü bisikletçi, her bir Büyük Tur’da birden fazla etap kazanma başarısı gösteren ilk bisikletçi yaptı.

Bir sonraki yıl Fassa Bortolo’yla rekor sayıda, dokuz Giro etabı kazandı – 1936 Guiseppe Olmo’dan bu yana en iyi performanstı. 

Karanlık günler    

Hiç şüphesiz başarılı olsa da – Fassa Bortolo, iki kez UCI’ın sezon sonu takım sıralamasının birinci sırasındaydı – takımın geçmişi şüphelerden uzak değildi. Takım adına Paris-Nice’i kazanan Dario Frigo, 2001 Giro’nun Dolomitler etabında pembe mayoyu kaybetmeden önceki dokuz günde liderlik koltuğunda oturdu. Bitime altı etap kala liderin 15 saniye gerisindeyken ise 200 kadar polis memuru San Remo’da takım otellerini bastı ve bazı yasaklı maddeler ele geçirildi. Bu olay ertesi gün Giro pelotonunun yarışmayı reddetmeye kadar gidecek protestolarına yol açtı. 

Odasında ilaçlar bulunan Frigo’nun bisikletinden inmekten başka seçeneği yoktu. Nitekim olaydan 24 saat sonra yarıştan çekildiğini açıkladı. 

Frigo altı aylık bir ceza alsa da 2003 senesinde takıma geri döndü. Ta ki iki yıl sonra Fransa Turu sırasında polis memuru tarafından durdurulan eşinin aracında yüklü sayıda EPO bulunana kadar. Sonrasında Frigo tutuklandı ve bir yıllık hapis cezası aldı.

2001 Giro baskınındaki soruşturmada ismi geçen Denis Zanette (o dönem Liquigas’la olan Zanette, Fassa Bortolo’ya 2002’de dahil oldu) 2003’te dişçi ziyareti sırasında geçirdiği kalp krizi sonucu hayatını kaybetti. Ölümü dopingle ilişkilendirilmese de gazeteciler bisikletçilerin rekabetçi kalabilmek için sağlık riskleri aldığını yazıyordu. Ferretti ise Zanette’in ölümünü “korkutucu bir şok” olarak nitelendirdi.

Amerika Birleşik Devletleri Anti-Doping Ajansı’na sunulan 2012 tarihli bir açıklamada, eski Fassa Bortolo bisikletçisi Tom Danielson, takımda olduğu süre zarfında, ‘ekip içinde dopingin yaygın olduğunu fark etmeye ve doping yöntemleri hakkında sorular sormaya’ başladığını itiraf etti.

Fassa Bortolo 2005 sezonunun ardından kapılarını kapadı. Aynı yılın başlarında takım Petacchi’yle son büyük galibiyetini Milan-San Remo’da elde etmişti. 

“Amacımız disiplinli ve başarılı bir takıma sahip olmaktı” diyordu, 2005 sezonunun başında Fassa Bortolo şirketinin sahibi Paolo Fassa. “Ve bunu başardık.”

Fassa Bortolo mayosunu taşıyan diğer önemli isimler arasında Filippo Pozzato, Ivan Basso ve Fabian Cancellara vardı. 2016’da Cancellara bisiklet sporunun ne denli zor olduğunu bu takım sayesinde idrak ettiğini ifade etti. “Ferretti sıkı biriydi” diyordu bir röportajında. “Feretti, ‘bisikletini sür ve ağlamayı bırak’ mentalitesindeydi.”

Bu mayo, Paul Van Bommel’in Belçika’daki Boom Deneyim Merkezi’nde sergilenen hatıra koleksiyonunun bir parçasıdır. Fazlası için deschorre.be/develodroom.html adresini ziyaret edebilirsiniz.

E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!

Yorumlar için tıklayın

Cevapla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Öne Çıkanlar

Bağlan
E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!