Yazı Charlotte Head Fotoğraf Tapestry
Geride bıraktığımız yılda, yol bisikletine iki ana akım trend hakimdi. İlki kusursuz çok yönlü bisiklet arayışıydı – mükemmel bir yol yarış makinesi yaratma umuduyla aerodinamiği, sertliği ve ağırlığı dengeleyen bisikletler. İkincisi, sürüklenmeyi her şeyin üstünde tutan aerodinamik odaklı bisikletler. Ancak Orbea Orca bu iki eğilimi de alt ediyor.
Orca, 53cm bedende yalnızca 6,7kg ağırlığıyla her tırmanışçının hayali. Kısacası her şeyden önce hafiflik diyor. Cesur bir hareket olduğu aşikar, lakin Orbea hem profesyoneller hem de amatörler arasında güçlü bir pazara hitap ettiğine inanıyor.
Ağırlığı düşürmek
Asıl amaç hafiflik olduğundan Orbea’nın Orca’daki fazla yağı kırdırmak için ekstra çaba sarf etti. Yeni kadronun önceki modele göre daha az parçadan oluştuğu ve karmaşık tasarıma olanak sağlamak için lazerle kesildiği belirtiliyor. Orbea, her karbon örneği arasında 5mm’lik küçük bir örtüşme olduğunu ve epoksi miktarının da minimuma indirildiğini söylüyor.
Orbea yol ürünleri müdürü Joseba Arizaga, “Boya ve donanıma odaklandık” diyor. Şeffaf kaplama, 53cm’lik bir kadro için yalnızca 15 gram demek. Renk ne kadar açık olursa o kadar fazla katmana ihtiyaç duyuluyor, bu da her kat için yaklaşık ek 15-20 gram anlamına geliyor.”

Kadronun donanımı, paslanmaz çelik gizli sele borusu kelepçesi eklenmesiyle toplam 20grama kadar düşürüldü.. Gizli sele borusu kelepçesi düşük tork gerektiriyor ve birkaç gram daha tıraş etmemize olanak tanıdı” diyor Arizaga.
Kadro tasarımına gelince, üst boru yeniden şekillendirildi; bu tasarımsal değişiklik daha önce üst boru inceliğini 25mm ile sınırlandıran UCI kararının esnetilmesiyle mümkün oldu.
“Üst borunun yeni şeklinin asıl işlevi burulma sertliğini sağlamak. Bu anlamda önemli olan tek şey genişlik, bu yüzden performanstan ödün vermeden ağırlıktan tasarruf etmek için onu daha dar bir hale getirebildik” diyor Arizaga.
Geri kalandan farklı
Yalnızca normlardan kaçmakla yetinmeyen Orbea, konu estetik olduğunda da farklı bir yola sapmayı denediğini söylüyor.
Arizaga, “Önceki yılların ‘zamansız’ tasarımlarına geri dönmek istedik” diyor. “Teknoloji geliştikçe aero tasarımların modası hızla değişiyor. Bu yüzden zamana direnecek bir bisiklet dizaynı hayal ettik.”

Orca OMX, düşük arka maşa boruları yerine, doğrudan sele borusu bağlantı noktasına bağlanan standart arka maşayı tercih ediyor. Her ne kadar artan sertlik bir avantaj olarak lanse edilse de Orbea bunun aynı zamanda farklılık getirme arzusuna dayalı bir karar olduğunu kabul ediyor.
Arizaga, “Pelotondaki bisikletlerin çoğu birbirinden zor ayırt edebiliyor, bu yüzden fark yaratmak istedik” diyor. “Bu, performans ve görünüm arasında 50/50 oranında bölünmüş bir karardı.”
Arizaga, sele borusu kelepçesi bağlantısının azaltılmış yüzey alanı ve dahili kablo yönlendirmesi gibi gelişmiş aerodinamiğe yönelik birkaç değişiklik olmasına rağmen, daha hafif ağırlığa odaklanmanın watt tasarrufu sağladığını söylüyor. Orca OMX’in yetkin bisikletçiler için %5’lik bir eğimde üç watt tasarruf sağladığı söyleniyor. Bu, 500 gramlık bir ağırlık azalmasına atfedilirken %10’da altı watt ile doğrudan korelasyonla artıyor. Daha güzel olanı ise verilerin yavaş hızda çıkılan bir tırmanışı baz alarak elde edilmiş oluşu.
Arizaga, “Ne kadar yavaş sürerseniz hafif bisikletin performansınız üzerindeki etkisi o kadar büyük olur” diyor. “Bu, amatör kullanıcıların Orca OMX’ten çok daha hızlı sürüş yapan profesyonellere göre daha fazla fayda sağlayabileceği bir alan.”
Yeni başlayanlara göre değil

Bununla birlikte bu, yol bisikletinde çok fazla tecrübesi bulunmayanlara göre bir bisiklet olmayabilir. Zira her tırmanışın bir de inişi vardır ve yer çekimine karşı hafiflik harika olsa da, sizi asfaltta tutan ağırlık aslen hafifliğe kıyasla inişlerde daha hızlı ve kontrollü bir sürüş sağlayabilir. Orbea, istikrarlı iniş için ağırlık dağıtım formülünü Orca’nın gizli sosunun bir parçası olduğunu açıklarken, üretici her zaman bir orta yol bulmak gerektiğini kabul ediyor.
Arizaga, “Kendinden emin sürüş için beceri gerektiren bir bisiklet” diyor. “Zahmetli ama nasıl başa çıkacağını bilenler için ödüllendirici.”
Orbea herkes için bir bisiklet yapmamış olabilir, ancak bunu yaparak bazılarının işine yarayacak nadir bir uzmanlık seviyesine ulaşmayı tercih etmiş.