Altı farklı donanım seçeneğiyle sunulan yeni Specialized Aethos en hafif bisiklet olmak özelliğini yeni jenerasyona taşıyor.
Ayrıca modelde tek parça Alpinist Cockpit II gidon ve 1.131g ağırlığındaki Roval Alpinist III jant seti var. Nitekim bu parçalar en üst seviye modellerde zaten standart. Ek olarak isterseniz ayrı da satın alınabiliyor.
Yeni Aethos ama daha az agresif sürüş pozisyonu

İlk nesil Aethos, aero profil kadro borularını bir kenara bıraktı. Dolayısıyla yuvarlak boru şekilleri ve geleneksel çift üçgen tasarımıyla, modern yol bisikleti anlayışına yorum getiriyor. Ancak disk fren kimi gelenekçileri hayal kırıklığına uğrattı. Yine de modern çizgileriyle hem kullanıcılar hem de basın tarafından beğeni toplamıştı. Ancak mükemmel denemezdi.
Yeni modelde Specialized mühendisleri, özellikle kadro geometrisi ve sürücü uyumu açısından platformu geliştirdi. Bunun nedeni Tarmac SL7’den ilham alan açıların bazı kullanıcılar tarafından fazla agresif bulunmasıydı.
Bu doğrultuda Specialized, yeni Aethos’un geometrisini, karbon katman yapısını ve lastik açıklığını yeniden ele aldı. Tüm bu değişikliklere rağmen kadro ağırlığı 56cm’de 595g. Bu da onu, UCI onaylı disk frenli kadrolar arasında en hafif model yapıyor. 640g ağırlığındaki Scott Addict RC’den bile hafif.
“Form, işlevi takip eder” yaklaşımı

Yeni Aethos, ilk bakışta selefine çok benziyor. Ancak alın borusu ve boru profilleri tamamıyla yeni bir tasarıma sahip. Specialized’a göre, ilk Aethos markanın bisiklet üretim anlayışını değiştirmişti. Yeni model ise bu anlayışı bir adım öteye taşıyor.
Specialized’ın yol ve gravel kategorisi lideri Alex Jerone süreci şöyle anlatıyor:
“İki aşamalı bir süreçle başladık. Uzmanlarımızdan gelen verileri, saha testlerinden oluşan devasa mekanik veri tabanımızla birlikte süper bilgisayarımıza yükledik. Özellikle ağırlık için en iyi karbon katman dizilimi üzerine binlerce simülasyon yaptık. Ardından son seçimimizi Finite Element Analysis (Sonlu Elemanlar Analizi) üzerinden yaptık.”

Sonuçta, klasik yuvarlak borular görsel olarak çok değişmedi. Buna karşın enerji akışını optimize eden ince biçimsel farklarla yeniden şekil aldı.
Specialized, daha geniş lastik açıklığı ve farklı geometri hedeflerine rağmen, ağırlık için karbon katman stratejisini revize etti. Bunun için mühendisler, Asya’daki üretim tesislerini ziyaret etmiş. Her karbon katmanının sertlik ve yapısal bütünlüğünü optimize edilmiş. Gereksiz katmanlar kalktı. Boru şekilleri yeniden tasarıma uğradı. Birleşim noktaları incelerek hem ağırlık hem sürüş kalitesi açısından dengeye kavuştu.
Sonuç olarak daha büyük bir alın borusu. Ayrıca daha ince bir üst boru (daha fazla stabilite için) ve yeniden tasarlanmış alt boru birleşimi.
İç kablo geçişi ve daha geniş lastik alanı

Yeni Aethos’taki en belirgin yeniliklerden biri, entegre kablo güzergâhı ve artırılmış lastik açıklığı. Artık 32mm’den 35 mm’ye çıkarılmış durumda.
Önceki model sürüş konforuyla övgü topladı. İlk nesil Alpinist CLX jantlar sadece iç lastik uyumluydu; bu da konforu bir nebze sınırlıyordu.
Yeni Alpinist III jantlar, yeni karbon dizilimi ve Arris tarafından üretilen termoplastik teller sayesinde sadece daha hafif (valf ve bant dahil 1.131g) değil. Aynı zamanda tubeless uyumlu yapısıyla konfor ve performansı artırıyor.
Yenilenen geometri, aynı hafif bisiklet
Yeni Aethos, selefi gibi altı boyda (49–61 cm) sunuluyor. Ancak Specialized kadro boylarına özgü karbon dizilimini yeniden düzenledi. Marka, Rider-First Engineered felsefesini bu modelde de sürdürüyor. Her kadro boyuna özel karbon katman yapısı kullandığını vurguluyor.
Ayrıca Specialized, 100.000’den fazla Body Geometry uyum analizinden elde ettiği verilerle kadro açılarını ve ergonomiyi daha da rafine hale getirdiğini söylüyor.
Geometrik ince ayarlar

Geometriye yapılan değişiklikler arasında, konforu artırmak ve ellere binen baskıyı azaltmak için 15mm daha yüksek bir “stack” değeri (yani sele ile gidon arasındaki dikey yükseklik) bulunuyor. Daha küçük kadrolarda bu fark biraz daha az. 49cm kadroda 8mm, 52cm kadroda ise 11mm’lik bir artış var.
Bu sayede sürücüler artık gidon boğazını tamamen aşağıya indirerek (stem’i “slam” ederek) sürüş pozisyonunu kişisel tercihlerine göre ayarlayabiliyor. Bu, önceki modelde bazı kullanıcılar için rahat olmayan bir durumdu.
Kafa açısı da 0,5° gevşetilmiş – artık 56 cm kadroda 73° olarak ayarlanmış durumda. Specialized’a göre, bu değişiklik, 7 mm daha uzun aks aralığı (wheelbase) ve 3 mm daha düşük orta göbek yüksekliğiyle birleştiğinde, bisikletin kontrol ve stabilitesini artırıyor.
Zincir kalma uzunluğu (chainstay) ise tüm kadro boylarında aynı kalmış: 410 mm.
Bu değişiklikler oldukça kayda değer olsa da, Specialized bu yeniliklerin Aethos 2’nin tırmanış performansını olumsuz etkilemediğini söylüyor.
Specialized ile hafif bisiklet silahı

Hidrolik disk frenlere rağmen ilk Aethos, dikkat çekici şekilde hafif bir bisikletti.
Specialized ekibi, UDH aktarıcı kulağı, entegre kablo geçişleri ve daha yüksek stack gibi modern donanımlar eklenmesine rağmen, bu “tüy gibi hafif” karakteri korumak istemiş.
Tüm bu eklemeler sonucunda yeni model, önceki Aethos’a göre sadece 44 g daha ağır hale gelmiş.
Ağırlıktaki bu artışı dengelemek için Specialized mühendisleri, altı aşamalı bir karbon katman (layup) sürecigeliştirdi.
Bu süreçte Tarmac SL8’in karbon dizilimi, Aethos 1’e uyarlanarak Aethos 2’nin platformuna optimize edildi.
Bu “katman katman” (ply-by-ply) çalışma, SL8’den öğrenilen ek sertlik sayesinde 34 g’lık bir ağırlık tasarrufu sağladı ve kadro ağırlığı yeniden 600 g’nin altına indirildi.
Sonuçta ortaya çıkan S-Works FACT 12r kalite kadro 595 g ağırlığında – yani Aethos 1’in 585 g’lık kadrosundan yalnızca 10 g daha ağır.
FACT 10r kadro seti ise 705 g ağırlığında.
Specialized Aethos ağırlığı daha da düşürüyor
- Sele borusu kelepçesi: –9 g
- Özel fren bağlantı noktaları: –2 g
- Orta göbek kasası: –6 g
- Özel tasarım UDH aktarıcı kulağı: –2 g
Böylece, tubeless lastik ve sızdırmaz sıvı dâhil, 56cm boyutundaki bisikletlerde toplam sistem ağırlığı oldukça düşük kalmış.
Serideki en hafif iki model:
- S-Works Aethos 2 SRAM Red AXS → 5,98 kg
- S-Works Aethos 2 Shimano Dura-Ace Di2 → 6,05 kg
Bunları, 7 kg altı iki model izliyor:
- Aethos 2 Pro SRAM Force AXS → 6,71 kg
- Aethos 2 Pro Shimano Ultegra Di2 → 6,73 kg
Ayrıca, 7 kg sınırının hemen üzerinde olan modeller:
- Aethos 2 Expert SRAM Force AXS → 7,05 kg
- Aethos 2 Expert Shimano Ultegra Di2 → 7,12 kg
Specialized Aethos 2 model yelpazesi ve fiyatlar
Yeni Specialized Aethos 2 serisi, S-Works, Pro ve Expert modellerinden oluşan altı farklı bisiklet ile iki ayrı kadro seti seçeneğini kapsıyor. Kadro setleri S-Works (FACT 12r karbon) ve Pro/Expert (FACT 10r karbon) seçenekleriyle sunuluyor.
Serinin tepe noktasında, £11.499 fiyatla satılan
- Aethos S-Works 2 SRAM Red AXS
- Aethos S-Works 2 Shimano Dura-Ace Di2
modelleri yer alıyor.
Bu modellerde tamamen yeni Roval Alpinist CLX III jantlar ve Roval Alpinist Cockpit II gidon kullanılmış.
S-Works’ün altında yer alan modeller ise:
- Aethos Pro (£7.249)
- Aethos Expert (£5.499)
Bu iki model hem SRAM Force AXS hem de Shimano Ultegra Di2 grupset seçenekleriyle sunuluyor.
Pro versiyonunda Roval Alpinist CL II jantlar ve S-Works ile aynı entegre Roval Alpinist Cockpit II var. Expert versiyonu Roval Rapide C38 jantlar ve iki parçalı Roval Alpinist Carbon gidon ile geliyor.
Kadro seti fiyatları ise şöyle:
- S-Works kadro seti: £4.999
- Pro/Expert kadro seti: £3.499
Ayrıca, Roval Alpinist III jant seti ayrı olarak satın alınabiliyor:
- Ön teker: £1.149
- Arka teker: £1.599
- Roval Alpinist Cockpit II: £575
İlk jenerasyon Aethos için tıklayınız.