Kışın dışarıda bisiklet sürmek için 20 önemli ipucu

Kışın dışarıda bisiklet sürmek için 20 önemli ipucu

Bu yazıda, kışın bisiklet sürmek için 20 önemli ipucu sizlere yardımcı olacak. Zira kış geliyor. Dışarıda bisiklet sürmeye devam etmenin en zorlu ayları. Peki kötü hava koşullarına hazırlıklı mısınız? Maceracı Tom Allen, Arktik Dairesi’ni geçerek bisiklet sürüyor. Haliyle en soğuk havalarda ne yapılması gerektiğini çok iyi biliyor. Şanslıyız ki kışın en zor koşullarında nasıl hayatta kalınacağına dair bazı ipuçlarını bizle paylaştı.

Allen’ın deneyimleri, çoğumuzun karşılaşacağı koşullardan çok daha sert şartlar. Lakin tavsiyelerinin ve tecrübelerinin büyük bölümü günlük sürüşe de uygun

Birçok kişi kışın kapalı alanda antrenmana yöneliyor. Yine de bu herkes için uygun değil. Bu nedenle dışarı çıkıp uzun, yavaş kilometreler biriktirebileceğiniz kışın bisiklet sürmek için tam 20 ipucu burada.

Kışın dışarıda bisiklet sürmeye devam etmek nasıl mümkün olur

Sir Ranulph Fiennes bir keresinde şöyle demişti. “Kötü hava diye bir şey yoktur, sadece uygunsuz kıyafet vardır.” Bu fikri kış bisikletinden aldığını sanmıyorum. uygun şekilde giyindiğiniz ve birkaç temel noktayı aklınızda tuttuğunuz sürece günlerin karardığı ve sıcaklıkların sıfırın altına düştüğü zamanlarda pedallamaya devam etmenizi durduracak hiçbir şey yok.

Tüm bunları, Norveç ve İsveç üzerinden Lapland’a, Arktik Dairesi’nin derinliklerine doğru 1.000 km’lik bir yolculuğu tüm eşyamı yanıma alarak Şubat ayında yaptığım unutulmaz bir sürüşte zor yoldan öğrendim.

İlk başta rahatsız edici olsa da kısa sürede büyülü bir deneyime dönüştü. Başkalarını kışın bisiklete binmeye teşvik ederken sürekli bu tecrübeye atıfta bulunuyorum.

O hâlde sevinin, çünkü bu kış iki tekerlek üzerinde keyif almak için benim yaptığım kadar aşırı şeyler yapmanıza gerek yok. Eğer özellikle sert bir kış gelirse, işte sezonu atlatmanın ve kışın bisiklet sürmek için size yardımcuı olacak 20 ipucu…

1. Katmanlı giyinin

Uygunsuz kıyafet sizi titreten ya da terleten – ya da her ikisini birden yapan – şeydir. Sonbaharda ısınmak için sadece tempo yeter. Ancak kış farklı bir yaklaşım demektir.

Ter emici, uzun kollu – tercihen merinos – içlikleri nefes alabilen mikrofleece ara katmanlarla, rüzgâr geçirmez kabuk montlarla – şişme tarzı bisiklet montları şu sıralar moda – ve yalıtımlı kış taytlarıyla birleştirin. Esneklik anahtardır.

2. Nemi dışarı atın

Ter alt sıfır sıcaklıklarda kıyafetlerinizde birikirse, kelimenin tam anlamıyla sele üzerinde donabilirsiniz.

Kaliteli nefes alabilen ve ter emici kıyafetler giymek sadece belirli bir noktaya kadar işe yarar, bu yüzden rüzgâr geçirmez dış katmanınızın tam boy ön fermuar, koltuk altı fermuarları ve ayarlanabilir manşetler gibi havalandırma seçenekleri olduğundan emin olun.

3. Temponuzu düşürün

Ter birikimini azaltmanın başka bir yolu daha var – yavaşlamak. Kışı dayanıklılık üzerinde çalışmak için bir bahane olarak kullanın.

4. Eforu kontrol edin

Efor ve nem sadece tempoyla ilgili değildir – diğer faktörler, dengenin daha hassas olduğu kış aylarında daha da büyür. Eğimlere; hız ve rüzgâr üşümesine; güneş ışığı ve gölgeye; vadilerin tabanındaki soğuk hava birikimine; ve günün saatine dikkat edin.

Bunların hepsi vücut sıcaklığınızı etkiler, bu yüzden eforunuzu ve katmanlamanızı buna göre öngörüp ayarlayın.

5. Uç noktaları koruyun

Parmaklara ve ayak parmaklarına kan akışı azdır ve soğuğa karşı savunmasızdır. “Istakoz” tipi iki parmaklı eldivenler, neopren ayakkabı kılıfları ve yün çoraplar giyin.

İnce çoraplarla kalın çoraplar arasına plastik torba koyun (cidden) ve gidonlarınız için “pogies” (kılıf eldivenler) düşünün. Kulaklarınız ve boynunuz ısıyı çok hızlı iletir, bu yüzden bere ve boyunluk takın.

6. Bisikletinizi kışa hazır hâle getirin

Özellikle tuzlama araçlarının çıktığı günlerde sürüyorsanız, sürüşten sonra aktarma organlarınızı (zincir, aynakol, ruble ve ön-arka aktarıcılar) temizleyip yağlayın; çünkü tuzlu yol suyu bisiklet parçalarını bir çırpıda mahveder.

Sentetik kışlık yağlayıcı kullanın. Açıkta kalan çelik parçaları pas önleyici sprey ile koruyun. Kabloların iyi yalıtıldığından ve kirlenmediğinden emin olun – buzlu yollarda fren kablolarınızın donmasını istemezsiniz.

7. Kış aksesuarlarını çıkarın

Çamurluklar, sulu ya da tuzlu yollarda sürerken aktarma organlarınızı ve kıçınızı temiz tutar. Gerçek bir kış bisikletçisinin işaretidir.

Matara için termal kılıfları değerlendirin – veya izolasyonlu mataralara sıcak içecek koyun – ya da gerçekten aptalca derecede soğuksa dış katmanın altına bir Camelbak takın. Birkaç sıfır altı sürüşten sonra sıcak bir sele kılıfı kulağa hoş gelir.

8. Kaymayın (ve batmayın)

Sulu ya da ıslak yollarda daha iyi çekiş ve tutuş için lastik basıncınızı biraz düşürün. İnce lastikler genellikle karı kalın lastiklerden daha iyi yarar. Zemin gerçekten buz tutmuşsa, çivili lastikler takın; İsveç’te donmuş bir göl üzerinde sürerken keşfettiğim gibi şaşırtıcı derecede iyi çalışırlar.

Öte yandan, pencerenizin dışında derin kar varsa – pek olası değil ama – daha yüksek hacimli lastikler daha iyidir (zaten fat bike’lar bu yüzden icat edildi).

9. Durmayın (uzun süre)

Hava sıcaklığı ne kadar düşükse, zorlukla kazandığınız vücut ısısı da o kadar hızlı çekilir.

Mola sürelerini kısa tutun ve asla uzun, gölgeli bir inişin tepesinde durmayın. Bisikletten inerken buzlu bölgeler konusunda dikkatli olun – çivili lastikleriniz kaymayabilir ama dikkatli olmazsanız siz kendinizi uzuv yığınından oluşan dağınık bir halde bulabilirsiniz.

10. Akciğerlerinizi koruyun

Ciddi derecede soğuk koşullarda bir boyunluk, soğuk ve kuru havayı filtreleyerek nefes almanızı sağlayan ve hazırlıksız olanlarda solunum problemlerine ve hatta burun kanamalarına yol açabilecek havaya karşı akciğerlerinizi koruyan bir zar görevi görerek ikili bir işleve sahiptir.

11. Gözlerinizi koruyun

Doğrudan güneş ışığı altındaki beyaz, karlı bir manzara, en parlak yaz günlerinden bile çok daha fazla UV ışınını gözlerinize yansıtır.

Gözlerinizi UVA/UVB filtreli lenslere sahip saran güneş gözlükleriyle uygun şekilde koruyun. Bazıları, karlı ortamlarda kontrasta yardımcı olması için turuncu tonlu lensleri tercih eder. Aşırı soğuk, gözlüklerin üzerine takılan bir kayak gözlüğünü bile gerektirebilir. Merak etmeyin – gayet iyi görüneceksiniz!

12. Güneş ışığını anlayın

Özellikle daha kuzeyde, Dünya’nın eğik ekseni nedeniyle güneşin gökyüzünde daha aşağıda durduğunu fark edeceksiniz.

Bir sürüş planlarken günün farklı saatlerinde güneşin nerede olacağını göz önünde bulundurun. Örneğin, hem sizin hem de diğer sürücülerin ileriyi görme yetisinin ciddi şekilde zayıfladığı bir saatte, trafiğin yoğunlaştığı gün batımında güneşe karşı pedal çevirmek istemezsiniz.

13. Ay ışığını anlayın

Gece vakti karla kaplı bir manzaranın üzerinde parlayan dolunay gerçekten görülmeye değer bir şeydir ve yaydığı ışık aslında yol almanız için fazlasıyla yeterlidir.

Bu, kışın gece sürüşü gibi hafifçe çılgın bir fikrin en büyük cazibelerinden biridir: tanıdık manzaraları kelimenin tam anlamıyla yepyeni bir ışıkta, oldukça büyülü bir halde görürsünüz. Tabii görünürlüğünüz için ışıkları unutmayın. Hazır konusu açılmışken…

14. Işıkları açın

Kış günleri, ister güneş ışığının zayıf olması, ister kısa gün ışığı saatlerini yanlış hesaplayıp karanlığa kalma ihtimali olsun, görmeniz ve görünmeniz için ışıklara ihtiyaç duyma olasılığınızın daha yüksek olduğu anlamına gelir.

Işık seçerken, lityum pillerin soğuk havayı sevmediğini unutmayın. Uygun fiyatlı bir yedek ışık seti almayı düşünün. Yola çıkmadan önce her şeyin tamamen şarj edildiğinden emin olun.

15. Yakıt alın

Vücudunuz çekirdeğinizi sıcak tutmak ve bacaklarınızı döndürmeye devam etmek için daha fazla kalori yakacaktır. Bu da, elbette, mola sırasında daha büyük dilimlerde kek yemek anlamına gelir.

Yanınıza atıştırmalık alıyorsanız, sertleşmemeleri veya donmamaları için bunları iç cebinizde saklayın. Son olarak, susuz kalmayın. Soğuk su içmek en son isteyeceğiniz şey olsa bile, yine de buna ihtiyacınız var.

16. Yol kenarından uzak durun

Kışın su olukları çamur, kar sulu çamur ve döküntüyle dolu bir felakete dönüşür; bu da alışkın olduğunuzdan daha fazla yolun merkezine doğru sürmenizin daha iyi olacağı anlamına gelir.

Sürücüleri size geniş bir mesafe bırakmaya zorlamak, kendinizi tehlikeli bir konuma sokmaktan daha iyidir; bu yüzden şeridi ortalamaktan çekinmeyin – zaten birçok sürücü kışın bunu yapmanızı bekleyecektir.

17. Eski rotaları yeniden keşfedin

Kışın kar örtüsü ve uzun gölgeleri en tanıdık manzarayı bile büyülü bir örtüyle kaplar. Bundan en iyi şekilde yararlanmak için iyi bir sürüş gibisi yoktur.

Üstelik hava iyi olduğunda bisiklet sürenlerin turbo antrenörlerine çekilmeleri nedeniyle yollar normalden çok daha sakin olur. Kışın gerçekten değer kazanan yeni durak noktaları keşfedersiniz.

18. Yeni rotalar keşfedin

Elbette, duyuları yeniden canlandırmanın en iyi yolu yeni bir yer keşfetmektir. Yine doğru hazırlıkla bisikletiniz sizi, kışın en soğuk ve en karlı günlerinde kimsenin sürmeyi ya da araba kullanmayı düşünmeyeceği yerlere götürebilir – özellikle buzlu yollarda çivili lastiklerle.

19. Kamp yapın!

Bunun çok az kişiyi ikna edeceğinin farkındayım, ancak bence bisiklet turculuğu, yol sürüşünün olduğu gibi, iyi havalarla sınırlı değildir.

Açık ve güzel bir geceyi bekleyin; heybenize ekstra kalın bir uyku tulumu, birkaç yün bere ve bir şişe tek malt viski atın; sonra o mükemmel manzara noktasına bisikletle çıkın ve yıldızların altında bivak kurun – elbette bir arkadaşla daha iyidir.

20. Soğuğa katlanın, sıcaklığın keyfini çıkarın

Her şeyden önce, pedallayın ve bilin ki su mataralarınız tamamen buz tutsa, ayak parmaklarınız uyuşsa ve inişlerin çoğunu selede değil de poponuzun üzerinde yapsanız bile, sıcak bir duş, bir fincan çay ve dev bir dilim kekten asla çok uzakta olmayacaksınız. Tüm bunlar yaşadığınız sıkıntılardan sonra çok daha tatmin edici gelecektir.


İlgili Yazılar

Benzer Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir