Yazı ESİN YILMAZ Fotoğraf TARIK GÜL
Specialized Tarmac yalnızca bir bisiklet modeli değil, aynı zamanda o, bir hanedanlık. Tarmac hanedanlığı ilk olarak 2003 yılında görücüye çıktı. Profesyonel bisiklete adım attığı ilk yıldan itibaren ise WorldTour seviyesindeki bisikletçiler Tarmac ile Büyük Turlar’dan tek günlük klasiklere kadar birçok zafer elde etti. Modelin son versiyonu karşımıza çok daha iddialı bir bisiklet olarak çıkıyor.
Dış görünüm itibariyle SL6, önceki haleflerine benzer bir görünüşe sahip ama yeni Tarmac’ın her bir kadro borusu yeniden tasarlandı. Amerikan menşeili firmanın mühendisleri Tarmac SL6’da, Venge Vias ve Roubaix’ten esinleniyor. Sonuç olarak ortaya daha ince boru profilleri çıkıyor. Eski tasarımın oldukça oval olan kadro görüntüsü ise yerini daha köşeli ve keskin hatlı bir dizayna bırakıyor.
Tarmac’ın yeni tasarımında belki de en dikkat çekici özellik, üst çeki boru uzunluğunun kısalması. Tarmac’ın arka bölümü bu değişimle birlikte Venge’e benzer bir geometriye kavuşuyor. Aerodinamik anlamda yapılan tasarımsal değişikliklerden biri de daha aero bir sele borusunun tercih edilmesi.
Specialized bu sayede sürtünme direncinin minimize edildiğini söylüyor. “Yeni D biçimindeki sele borusu ve üst çeki borusu, aerodinamik anlamında en fazla zaman kazancı sağlayabileceğimizi düşündüğümüz iki ana bölümdü” diyor Specialized’dan Chris Yu.
Yapılan tüm bu yeni dizaynlar sonucunda Specialized, rüzgar tüneli testlerinden elde ettiği verilere dayandırdığı iddiasında yeni Tarmac’ın aerodinamik anlamda bir önceki jenerasyon Venge ile eşit verilere sahip olduğunu söylüyor. Bir önceki model Venge kadar aero bir tırmanış bisikleti fikri büyük bir yenilik.
“Aerodinamik kazançlar Tarmac’ı hem profesyoneller hem de amatörler için çok yönlü bir bisiklet haline getiriyor“
Kaliforniya merkezli firmanın teknoloji entegre müdürü Chris Yu, “Testlerden elde ettiğimiz sonuçlar, yeni Tarmac’ın bir önceki nesil Trek Emonda ve Cannondale SuperSix’ten 40 kilometrede 45 saniye daha hızlı olduğunu gösteriyor” diyor.
Aerodinamik kazançlar Tarmac’ı hem profesyoneller hem de amatörler için çok yönlü bir bisiklet haline getiriyor. “Pro yarışların dinamikleri yıllar içerisinde değişti” diyor Yu ve ekliyor, “Bu yüzden, tüm farklı yol ve etaplara uygun bir bisiklet yaratma kararı aldık.”
Yine de Tarmac köklerine bağlı bir bisiklet. İncelen kadro borularına karşın SL6’nın orta göbek bölgesi rijitliğinden hiç ödün vermiyor. Bu da kendini pedala aktarılan gücün minimum düzeyde israf olmasına olanak tanıyor.
SL6’nın yeni kadrosu, bir önceki versiyon SL5’ten 200 gram daha hafif. Kadronun genel ağırlığı ise 733 gram (Pinarello’nun F10 X-Light’ından 30 gram daha hafif). Tarmac ile Specialized gönül rahatlığıyla “Aerodinamik izler taşıyan en hafif bisikletlerden birini ürettik” diyor.
Tırmanışçıdan fazlası
SL6 kadroda dikkatimi en çok markanın çerçeveyi tek bir kadro boyunda tasarlayıp, ardından matematiksel hesaplamalarla diğer beden kadrolara uyarlamıyor olması. Bunun yerine Amerikalı firma her bir kadro boyu için yeniden tasarım yapmış. Böylece eskiden beri duyduğumuz küçük kadrolar daha “rijit” savı, en azından yeni Tarmac’ta tüm anlamını yitiriyor. Her kadro boyunda yeni Tarmac SL6, aynı rijitliği kullanıcıya sağlıyor.
Tarmac SL6’nın hafifleyen kadrosuna rağmen değişen tasarımı ile düz yoldaki performansından hiçbir şey kaybetmediğini hatta aero tasarımı ile avantaj elde ettiğini söyleyebiliriz. Bunun yanı sıra, hafifleyen kadro esas alametifarikasını tırmanışlarda gösteriyor.
Tarmac SL6 ile ilk tırmanışımda performans anlamında bisikletin hakkını veremediğimi hissettim. Benim için güzel bir meydan okuma oldu diyebiliriz. Ayrıca yeni Tarmac ile tercih edilen Campagnolo Chrous’un 52-36 ön ve 12-29 arka dişli oranları sert eğimlerde kadansınızı çok düşürmeden devam etmenize imkan veriyor.
Tarmac SL6’nın belki de en belirgin özelliği bu kadar hızlı bir bisiklet için oldukça konforlu olması. Kadronun dizaynı ile birlikte sele borusunun yeni D şeklindeki aero tasarımı yoldan gelen titreşimin sönümlenmesinde olağanüstü bir iş çıkarıyor. Specialized Power sele ise 180km uzunluğundaki yarışlarda bile sorun yaratmayan bir konfora ulaşıyor.
Yol bisikleti yarışlarında genel profilinin inişli çıkışlı rotalar olması sebebiyle bu tarz yarış güzergahlarında kullanışlı bir bisiklet olması için Tarmac SL6’da 35mm profilli Campagnolo Bora One karbon jantları kullanmayı tercih ettik. Bu jantlar hem düz yolda aerodimanizmimi korumayı hem de 1215 gramlık ağırlıkları ile tırmanışlarda büyük avantaj elde etmeme olanak sağlıyor.
Bisiklette kullanılan S-Works Turbo Cotton 26mm’lik lastiklerin ise ıslak zemin ve yarış performansı görülmeye değer. Türkiye yollarında patlak riski yüksek, bu nedenle değişim açısından belki de tubeless lastiklerin tek eksisi olarak bunu not düşebiliriz. Keza ben üç farklı yarışta üç lastik patlattım.
Mat siyah boyası ve pembe – nar çiçeği tonları arasında değişen S-Works Tarmac SL6 kadro boyası, grafikleri ile görsel açıdan da kullanıcıyı etkilediği kesin.
Yeni Tarmac hafifliği, hızı ve sert tepkileri ile etkileyici ve konforlu bir bisiklet deneyimini aynı anda sunuyor. Specialized’ın Tarmac SL6’yı piyasaya sürerken söylediği gibi hızlı bir bisiklet arıyorsanız yeni Tarmac tam size göre. Aynı zamanda yarışların zorlu dağ tırmanışlarında rakipleriniz atak yaptığında, onlara en hızlı cevabı vermek istiyorsanız SL6 yine ihtiyacınız olan özelliklere sahip. Profesyoneller yanılıyor olamaz değil mi?
E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!