Bizimle iletişime geçin
Cyclist Türkiye Tüm D&R Mağazalarında!

Profiller

PHIL WHITE

Cervelo’nun kurucu ortağı bisiklet dünyasını bekleyen müthiş inovasyon, Çin’in yükselişi ve şirketin satışından sonraki süreç hakkında konuştuk

Röportaj Peter Stuart

Cyclist: Siz ve kurucu ortağınız Gerard Vroomen, Cervélo Soloist [2002’de piyasaya sürüldü] ile modern yol bisikletlerine aerodinamik tasarımı getirdiniz. Sizce aero konusunda sınırlara ulaşıldı mı?

Phil White: Genel kanı zirveye ulaştığımız yönünde, ancak tamamen yeni bir aero seviyesi daha var. Bu çok farklı bir seviye. Yalnız o noktaya çıkmak daha fazla mühendislik gerektiriyor.

Şu anda sonuçlarının bir kısmını olimpiyatlarda görebileceğiniz yenilikler üzerine giden küçük bir
ekiple çalışıyorum. Artık birçok firma “Hadi, aero karbon kadro profilleri yapalım” diyor. Ancak eğer kadroyu daha aero yapmak istiyorsan, içerisine biraz da mühendislik eklemelisin. Bu anlayışla bisikletler daha çok uçak kanadı gibi görünecek.

Cyc: Kitabınızda Cervélo’yu satma hikayesini oldukça samimi bir şekilde anlatıyorsunuz – şirketi satmanıza ne sebep oldu?

PW: 12. bölümü okumalısınız! Talihsizlikti. Özel finansörümüz işlerin yürüme şeklinden memnun değildi. 

Cervélo Test Team’i 10 yılların en büyük küresel durgunluk döneminde başlattık ve çok fazla para suyunu çekti. Bu domino etkisi yarattı, bu nedenle bir alıcı aramak zorunda kaldık. Bizim için eşsiz bir iş ortağı olabileceğini düşündüğümüz Pon’u [Raleigh’in
sahibi Hollandalı bisiklet firması]
bulduk. Şahsen satıştan milyonlarca dolar kazanmadık, böyle bir şey yok.

Cyc: Cervélo’yu gerinizde bırakmak ve siz olmaksızın firmanın gelişimini izlemek nasıl hissettiriyor?

PW: Pekala, markayı hayata geçirmek çocuk sahibi olmak gibiydi. Evlatlarımızın evi terk etmesini ve başarılı olmasını görmek istedik. Ayrılığımızın ardından geçen üç yılda çok fazla üstüne koyamadı. Bu süre zarfında Pon’daki diğer markaların inovasyonundan sorumluydum. Fakat Cervélo’dan uzak kalmayı tercih ettim çünkü insanların, “Niye hala burada ki?” demelerini istemedim.

Keşke daha hızlı üzerine koyabilseydi, buna karşın artık bazı iyi bisikletlerle tekrardan dönüş yapıyorlar. Markanın değerlerini benimsemiş birçok insanla birlikte çalışıyorlar ve bence zirveye geri dönecekler; çünkü buna sahip DNA’ları var.

Cyc: Bisiklet sporunun geldiği inovasyon seviyesini nerede görüyorsunuz?

PW: Pinarello’nun bu yıl çıkardığı işi beğendim. Roubaix modellerinde öne ve arkaya şok emici yerleştiren Pinarello mühendisiyle tanıştım. Gerçekten zeki insanların tasarladığı iyi bir sistem.

Parlak geleceğe sahip bir sistem, özellikle de şehir bisikletleri için. Elektrikli bisiklet teknolojisinin geldiği noktayı da yakından takip ediyorum. Kanımca insanlar elektrikli bisikletleri benimseme konusunda ağır kaldılar. Buna sebep olarak bisikletin insanlarda özgürlük hissi uyandırmasını görüyorum. Bence neden, bu denli basit ve sezgisel olabilir.

Aynı mühendis İtalya’da ABS fren sistemini geliştirdi. Alt boruya takılıyor ve gayet efektif çalışıyor. Bu sayede, ön tekerleği kilitlenmeden önce ne kadar öne itebileceğinizi tam olarak öğrenebiliyorsunuz. Bunun anlamı sürüşü sınırlara ulaşarak yapabilmenizdir. 

Cyc: Üretim uzmanlığının son zamanlarda Çin’de gerçekten ustalaştığını görüyoruz. Bunun tasarım ve AR-GE’ye yansıdığını düşünüyor musunuz?

PW: Bunun önemli bir konu olduğunu düşünüyorum. Batı’da kaç bisiklet mühendisinin kalıplar hakkında bilgi sahibi olduğunu gerçekten biliyor musunuz? Çoğu Şangay’da yaşıyor ve Çin vatandaşı. Teknoloji ve bilgi alanında ABD’den Tayvan ve Çin’e bir kayma oldu. Ve artık bu bilgiden faydalanmaya başladılar.

Artık herkesin e-bisiklet istediğini biliyorlar ve diyorlar ki, “Bu e-bisikletleri kim yapabilir?” “Elbette biz.” Böylece fiyatlar artmaya başladı.

Cervélo için çalışırken iki yıl boyunca Çin’de bir apartman dairesinde kaldım ve her gün onlarla işe gittim. Şimdilerde mühendisliği Batı’ya, Avrupa’ya ve Amerika’ya geri getirmek için gerçek bir ihtiyaç olduğunu düşünüyorum. O zaman üretimi altı ila sekiz hafta önceden planlamanız gerekiyordu, Bisikletler dört ila altı hafta boyunca üretimde olacaktı ve sonra boyama için ABD’ye geri getirilmesi altı ila sekiz hafta sürerdi. Hepsini alt alta toplayınca yılın yarısı eder. Sonra bakıyorsunuz ki aniden pazar mavi değil de pembe boya istiyor. Eliniz kolunuz bağlanıyor. Tüketiciler daha hızlı reaksiyon bekliyorlar. Artık her şey çok daha hızlı.

Cyc: Cervélo bisikletlerini bugün de tasarlıyor olsanız, yol bisikletlerinde disk freni tercih eder miydiniz?

PW: Kesinlikle. Disk frenlere karşı çıkan herkes fasulyeden sayılır. Çok daha iyiler. Artı, bir gerçek var ki tek bir jant seti ihtiyacınızı karşılıyor – 40 yahut 60mm profil jantları tüm yıl kullanabilirsiniz. Yağmurlu havada fren konusunda endişelenmenize gerek yoktur çünkü
işe yaramaz olan karbon fren pabuçlarının aksine disk frenler güven verir.

Cyc: Siz ve Gerard, çağın ruhunu yakalamakta oldukça başarılısınız. Trendleri tespit etmenin sırrı nedir?

PW: Cervélo’yu kurduğumuzda,
 insanlar  bizim eski bisikletçi olduğumuzu düşündü. Çünkü sporcu olmadığımızın farkında olduğumuzdan onlara kulak vermemiz gerektiğinin bilincindeydik. Bu yüzden, bize verilen geri bildirimlerin mühendislik açısından ne anlama geldiği üzerine düşündük.

Cyc: Pedal destekli e-yol bisikletlerinde gelecek görüyor musunuz?

PW: Görüyorum ve görmüyorum. Görüşüm, bazılarının aşırı devasa göründüğü yönünde – drop bar takılmış dağ bisikleti gibiler. Bu tarzda olanların ilgi göreceğini düşünmüyorum. Yolda insanlar hala, iyi tırmanabilen hafif ve cezbedici görünüm arıyorlar. 

Ancak bazıları da var ki oldukça ilgi çekici. Bir tanesi Vivax-Assist’e [sele borusuna gizlenmeyi temel alan bir motor] benzer, ancak hem daha iyi hem de daha kuvvetli çalışıyor. Bana kalırsa, bu gidişatı değiştirecek. Normal şartlarda asla ona tutunamayacağım eski bir pro ile dört saatlik sürüş yaptım ve motor desteği benim için dengeleyici oldu. Bence bu yenilik sürüşleri daha keyifli hale getirecek ve daha fazla insanı grup halinde sürüş yapmaya teşvik edecektir. Motor desteği olsa da iyi bir antrenman sunduğu da unutulmamalı.

Cyc: Performanstan ziyade, ulaşım alışkanlıklarını yahut çevreyi değiştirecek bir bisiklet yaratma fikriniz oldu mu? 

PW: Bu görüşe sahip olmamak güç. Bir araba karşısında bisikletin sokaklarda kapladığı yere bakın veya bisiklet yoluna karşılık bir kilometre araç yolu yapmanın maliyetine. Bunun akıl almaz olduğunu biliyorsunuz. Her şey sadece fosil yakıtlar ve iklim değişikliği değil, bu bir sıkışıklık aynı zamanda. Bisiklet ise verimlilik demek. Bir şehri bisikletle dolaşmak daha hızlıdır. 

Cervélo’dayken şehir içi ulaşımını dönüştürecek bir bisiklet hakkında konuşmalar yapıyorduk. Bugün de
aynı konuda görüşler ortaya atıyoruz. Neler yapabiliriz, ileride göreceğiz.

Anna Dopica’nın kaleme aldığı, Cervélo’nun öyküsünü anlatan To Make Riders Faster’a, sigmasports.com’dan ulaşabilirsiniz.

E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!

Yorumlar için tıklayın

Cevapla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Öne Çıkanlar

DECEUNINCK – QUICKSTEP’İN TÜKETİM RAPORU

Haberler

ANILARA ÖVGÜ

Editoryal

OSLO’DA 2019’DA HİÇ BİSİKLETLİ VE YAYA ÖLÜMÜ YAŞANMADI

Haberler

JULIANA BUHRING, İSTANBUL’DA BİSİKLETSEVERLERLE BULUŞTU

Haberler

Bağlan
E-Posta Bülteni

E-Posta bültenimize abone olun, en son haber ve röpörtajlardan ilk sizin haberiniz olsun!