Trek Émonda SLR 9 2020’nin Ekim ayında sayfalarımıza konuk oldu.
Geçmişten günümüze bisiklet endüstrisinin mesajları oldukça netti. Eğer süper hızlı gitmek istiyorsanız, bizim aero bisikletimizi seçin. Eğer daha bağışlayıcı bir bisiklet tercihinizse baylar ve bayanlar mukavemet bisikletimiz de var.
Ağaca tırmanan bir sincap gibi tepelere tırmanmak istiyorsanız, hafif bisikletimize ihtiyacınız var. Ancak işler değişiyor. Modeller arasındaki çizgiler, kadro boruları benzer noktalarda birleştikçe bulanıklaşıyor ve Émonda’nın üçüncü nesli olan Trek Émonda SLR 9 tam olarak böyle bir bisiklet.
Trek, Émonda modelini 2014’te piyasaya sürdüğünde tek odak noktası ağırlıktı, daha doğrusu hafiflikti. Kadro yalnızca 690 gramdı. Serinin son modeli SLR 10, inanılmaz bir ağırlıkla geliyor: 4.6kg.
Yani, Émonda haklı olarak dünyadaki en hafif bisiklet olduğunu iddia edebilir. Disk frenlerin etrafına inşa edilen ikinci nesil, birkaç yıl sonra piyasaya sürüldüğünde, Trek kadro ağırlığını 665 grama düşürmeyi başardı.
Her iki modeli de inceledim ve her ikisinden de etkilendim. Sadece düşük ağırlıktan değil; yol tutuşu, sertlik anlamında hoş ve dengeli sürüş hissi, hatta bir dereceye kadar konfor… Émonda çok yönlü bir bisikletti ancak Trek hala bir şeylerin eksik olduğunu hissetti.
“Temelde bu yeni Émonda, Trek-Segafredo ekibinin bir talebiydi” diyor, Trek yol ürünleri endüstriyel tasarım sorumlusu Hans Eckhom. “Yarışçılar elbette en hafif olanı istiyor. Fakat Émonda’nın aerodinamik konusunda çok geride kaldığını hissettiler. Dolayısıyla, yeni model için en büyük itici güç, ağırlığı düşük tutmak, Émonda’nın bilindik sürüş özelliklerini korumak, ancak Madone’dan öğrendiğimiz aero kazanımları eklemekti.”
Sonuç? Yeni aero-özel Émonda SLR 9 kadro 698g (orta boy) ağırlığında. Bu nedenle selefinden sadece 38g daha ağır; ancak Trek yeni modelin 180g daha az aerodinamik sürtünmeyle geldiğini iddia ediyor. Trek bu verilerin gerçek dünya koşullarıyla, 18watt’lık bir güç tasarrufu veya düz yollarda saatte 60 saniye, Alpe d’Huez’de ise saatte 18 saniye daha hızlı olduğu anlamına geldiğini söylüyor.
Biraz sürüklenme
New Forest’taki evimin yakınındaki tepeler oldukça kısa, dik eğimler ama kesinlikle Alplere benzemiyorlar. Yine de yeni Émonda’yı ilk test sürüşüne çıkardığımda, yerçekimine karşı yeteneğini kaybetmediğini hemen anlayabildim. %20-25 eğimlerde bisiklet yanal olarak çok sert hissettiriyor.
Yeni Bontrager Aeolus jantlar, set başına yalnızca 1,350g ki kadro için mükemmel bir tamamlayıcı ve yalnızca 6,82kg ağırlığında. Sanki kusursuz bisikleti yaratmak için bir araya gelmişler. Tepelerde, verilerin sunduğundan kendimi çok daha iyi bir formda hissettiğimi söylemeliyim.
Peki düzde hızlı mı? 180gr daha az sürüklenme, benim sürüşlerimde kesinlikle kendini hissettirmedi. Émonda, normal antrenman sürüşlerimde bazı göz alıcı zamanlar vermeme yardımcı oldu kabul, ancak “bir saatte 60 saniye daha hızlı” savını doğrulayamadım. Ve bu, önemli bir noktayı vurguluyor: Markaların övündüğü kazanımların çoğu o kadar da fark edilmeyebilir.
Hızlı sürüş hissiyatı hoşuma gitti ancak yarışmıyordum. Şu soruyu sormam gerekiyor: Émonda’nın aero kadro boruları benim için kayda değer bir özellik mi? Ve vardığım sonuç: Çok emin değilim.
Önceki Émonda’yı gerçekten sevdiğimi belirtmeliyim, bu yüzden bu bisikletin doldurması gereken büyük ayakkabıları var ve genel olarak, şu anda ağırlıklı olarak yaptığım sürüş türü için aslında hala eski modeli tercih edeceğimi düşünmekten kendimi alamıyorum.
Son sürümün sahip olduğu aero özellikler belirli ölçülerde etkilemiş. Eski Émonda bu bakımdan tek kelimeyle muhteşemdi. Muhtemelen bunu zamanla aşabilirim, ancak daha da önemlisi, yeni modelde fark edilir bir konfordan vazgeçilmiş gibi görünüyor. Yeni sürüm, selefinin daha zorlu yollarda daha yumuşak doğasına biraz aykırı.
En ufak bir performans kazanımı için dışarıdaysanız – bu bisikletin geliştirildiği WorldTour profesyonelleri gibi – o zaman bu kısmi avantajlar çok önemlidir. Ancak ben bir WorldTour’da yarışan bir profesyonel değilim.
Herhangi bir Büyük Tur’da yarışmadım ve muhtemelen piyasanın hedeflediği alıcıların %99.5’i de yarışmadı. Elbette, yarışçılara yeni yarış bisikletlerini verin, ama eski Émonda’yı geri kalanımız için bırakın. Zira hala en sevdiğim bisikletlerden biri olmaya devam ediyor.
Özellikler
Model Trek Émonda SLR 9 eTap
Ağırlık 6,82kg
Groupset Sram Red eTap AXS
Jant seti Bontrager Aeolus RSL 37
Tamamlayıcı kit Bontrager Aeolus RSL karbon gidon/gidon boğazı, Bontrager Aeolus Pro sele, Bontrager R4 25mm lastikler
İletişim alatin.com.tr
Alternatif
Kusursuz sürüş
Konfor sizin için ağırlıktan daha önemliyse, Trek Domané, önde ve arkada yenilikçi IsoSpeed teknolojileri sayesinde selede uzun saatler için bir hayli uygun.
Hızlı sürüş
Madone, Trek’in en aerodinamik yol modelidir, ancak yine de IsoSpeed teknolojisinin eklenmesi sayesinde böyle bir aero canavarın içinden beklediğinizden daha bağışlayıcı bir sürüş hissi doğuyor.
Öne çıkanlar Aeolus entegre gidon/ gidon boğazı, kabloları ve yönlendirme kapsüllerini görünmez, ancak çok önemli bir şekilde dışarıdan yönlendirerek görünümü sadeleştiriyor Trek, kadro ağırlığını azaltmak için arka çatal borularının geleneksel tasarımına sadık kalıyor Aeolus RSL 37mm jantlar, düşük ağırlık ve aerodinamik arasında iyi bir denge sağlıyor
Bu inceleme Cyclist Türkiye Ekim 2020 sayısında yayınlandı.