En iyi yol bisikleti jant seti bir yol bisikleti için sürüş şeklinde fark yaratır. Genellikle bir bisikletçi yeni bir bisiklet satın aldığında güncelleme listesinin üst sıralarında jantlar yer alır. Bunun nedeni genellikle bir bisikletin donanımındaki en zayıf halka olmalarıdır. Değiştirildiklerinde performans ve sürüş keyfi üzerinde en büyük farkı yaratabilmeleridir.
Peki, ihtiyaçlarınıza uygun en iyi yol bisikleti jant setini nasıl seçersiniz? Sayfanın aşağısında bazı satın alma tavsiyelerimizi bulabilirsiniz. Fakat önce derin profilli aero karbon, hafif veya fren pabuçlu bisikletler için jant arıyor olun. Karar vermenize yardımcı olacak jant seti incelemelerimiz karşınızda.
En iyi aero yol bisikleti jantları
Bontrager Aeolus Pro 37V

121.000₺ | Satıcı
Ağırlık: 1.470g (Ön 650g, Arka 820g)
Derinlik: 37mm
Jant genişliği: İç 25mm
Bontrager, Aeolus Pro 37V’yi çok amaçlı bir yol jant seti olarak pazarlıyor. Bu nedenle planlanan sürüşe göre doğru lastiklerle ayarlandığında çeşitli jantların yerini alabilir. Bontrager’ın göbeklerinde 108 kavrama noktası var. Bu da çok hızlı dönmesini sağlar. Jant 25mm iç genişliğe sahip. Geleneksel reçinelere göre daha az kırılgan olduğu ve darbelere karşı daha fazla koruma ile daha pürüzsüz bir sürüş sunduğu iddia edilen geri dönüştürülebilir karbon fiber kompozitten yapılmıştır.
Ekstra geniş jantlar, daha geniş lastiklerle iyi uyum sağlıyor. Jantları hem yol hem de arazi sürüşü için denedik. Hızlı kavrama, özellikle arazide sürerken faydalı oldu. 37mm derinlikle, jantlar yan rüzgarlarda dengesiz hissettirecek kadar derin değil. Fakat daha fazla aerodinamik avantaj arıyorsanız 49mm derinlik seçeneği de mevcut.
Campagnolo Shamal Dual Profile C23

102.900₺ | Satıcı
Ağırlık: 1.484 g
Derinlik: 40/45mm
Jant genişliği: İç 23mm, Dış 27mm
Campagnolo, değişken jant derinliğinin yeni nesil Shamal’da aerodinamik kazanımları, yan rüzgar ve yüksek hız stabilitesiyle birleştirdiğini söylüyor. Bu aynı zamanda jant sertliğini artırdığı iddia edilen daha kısa tellere de olanak tanıyor. Jant seti, Campagnolo’nun G3 küme telli sistemi ve jant bandı ihtiyacını ortadan kaldıran MoMag gibi kendine özgü teknolojiler içeriyor. Ek olarak kupa ve konik rulmanlara sahip. 28-30mm lastik genişliği için aerodinamik olarak optimize jantlar, yol veya gravel lastiklerlerle kullanıma uygun.
Shamal jantlar hem sert hem de esnek hissettirdi. 100 g’lık hafifleme onları rekabetçi hale getiriyor. Yan rüzgarlarda dengeliydi ve düz yolda hızlıydı. Parlak karbon yüzeydeki italik yazı da görünüm açısından bir harika.
Enve SES 6.7

3.750£ | Satıcı
Ağırlık: 1.475g
Derinlik: Ön 60mm / Arka 67mm
Jant genişliği: İç 23mm, Dış 30mm
Enve’nin dört modelden oluşan SES jant setinin en derini olan SES 6.7, düzde hıza uygun. Fakat ister amatör ister pro olsun, 28mm lastikler için aerodinamik olarak optimize edilmiş. Jantlar geniş ve çentiksiz. Ön ve arka jantlarda farklı derinlik ve profillerde. İncelediğimiz set, J-bend tellerle Chris King göbeklerine bağlıydı. Ancak Enve artık kendi Innerdrive düz çekişli göbeklerini kullanıyor.
Jantları sadece düz yolda değil, yokuşlarda da hızlı. Dalgalı yollarda mükemmeldi. Daha sığ ön jant derinliği sayesinde dengeyi korurken manevra kabiliyetinden ödün vermedi. Fiyatı yüksek ama paranızın herbir kuruşu bu jantlara değer.
Hunt 60 Limitless Aero Disc

1.449£ | Satıcı
Ağırlık: 1.698 g (Ön 766g, Arka 932g)
Derinlik: 60mm
Jant genişliği: İç 21mm, Dış 34mm
Hunt’ın aerodinamik testleri, jantın 34mm’e kadar genişlemesine yol açtı. 21mm iç genişlik, ekstra lastik hacmini ve lastikten janta daha pürüzsüz geçişi destekliyor. Ek ücret karşılığında CeramicSpeed seçeneği de mevcut.
Derin jantlarda genellikle görülen yan rüzgar dengesizliğini yaşamadık. Daha kısa teller sayesinde jantlar duyarlı ve gergin hissettirdi. İç lastikle veya tubeless olarak kullanıma uygun. Ancak, ultra geniş jantlar için kadro boşluğunuzun yeterli olduğundan emin olun.
Hunt Sub50 Limitless Aero Disc

£1.849 | Satıcı
Ağırlık: 1.428 g (iddia edilen)
Derinlik: 49,5 mm
Jant genişliği: İç 23 mm, Dış 34/30 mm
Hunt’ın aero/hafiflik arayışı, Limitless teknolojisine dayanan ancak hafif ve biraz daha az derinlikli Sub50’ye hayat verdi. Sub50 jantlar, çelik tellerle 1.428g ağırlığında. Ancak isteğe bağlı karbon teller bu ağırlığı 1.380g’a düşürüyor. Yeni, daha hafif bir göbek seti de var. Aynı zamanda CeramicSpeed rulmanlarını da tercih edebilirsiniz.
Sürüş hissi, kısmen düşük lastik basıncı sayesinde akıcı. Aynı zamanda düşük ağırlık ve sert karbon tellerin etkisiyle “yüzer” gibi hissettiriyor. Karbon teller, düşük ağırlığa katkıda bulunmanın yanı sıra, yol gürültüsünü emiyor. Geleneksel nipelleri sayesinde teller değişiyor. Jantlara ise kolayca ayar yapılıyor.
Shimano Ultegra R8170 C50

64.989₺ | Satıcı
Ağırlık: 1.607 g
Derinlik: 50 mm
Jant genişliği: İç 21 mm
Shimano Dura-Ace jantlar profesyonellerin tercihiyken, Ultegra daha sık amatörlerin tercihi. Önemli ölçüde daha düşük bir fiyata Dura-Ace’e benzer özellikler ve aynı jant profili sunuyor. Buna karşın, yaklaşık 109g daha ağır. Arka jant, tel gerilimlerini dengelemeye yardımcı olmak için 2:1 oranında örülmüş. Yalnızca Shimano 11/12 vites uyumlu olan serbest göbekte 18 kavrama noktası var.
Sürüş sırasında, Ultegra jantlar belirtilen 1.600g ağırlıktan daha hafif hissettirdi. Bunun nedeninin Shimano’nun ortalamadan daha büyük rulmanlar kullandığı göbeklerdeki ağırlık yoğunlaşması olduğunu tahmin ediyorum. Yapı hem sert hem de düzgündü. Yan rüzgarlarda biraz savrulma yaşadım. Eğer bu sizi endişelendiriyorsa 35mm derinlikte, endişelendirmiyorsa 60mm derinlikte bir seçenek mevcut.
Zipp 303 S

65.520₺ | Satıcı
Ağırlık: 1.530g
Derinlik: 45mm
Jant genişliği: İç 23mm, Dış 27mm
Zipp, 303 S modelini 28mm lastikler etrafında tasarladı. 23mm genişliğindeki çentiksiz jant, lastik genişliğini 30mm’nin üzerine çıkarıyor. Zipp, yol kullanımında yaklaşık 55 psi basınç öneriyor. İddia edilen 1.530g ağırlıkla, 43mm derinliğe göre ise oldukça hafifler.
Bu kurulum genel kabullere aykırı. Yine de jant hızlı ve aynı zamanda rahat Diğer iyi haber, tubeless kurulum gerçekten kolay. Fakat çentiksiz jantlar lastik seçimini bir nebze sınırlıyor.
Zipp 858 NSW

57.850₺ | Satıcı
Ağırlık: 1.563 g
Derinlik: 82/85 mm
Jant genişliği: İç 23 mm, Dış 27 mm
Zipp, balina çıkıntılarından (tubercles) ilham alan biyomimetik jant tasarımlarına sahip NSW jant setlerini piyasaya sürdüğünde büyük yankı uyandırmıştı. 858, NSW serisinin en derin jantı. Bunun stabiliteyi artırdığı ve aynı zamanda derin kesitli jantların avantajlarını sunduğu iddia edilen dalgalı jant profilinde. Jantlar, derinliklerine göre oldukça hafif.
Derinlikleri ve düşük ağırlıkları sayesinde, 858 NSW jantlar sürüş sırasında hızlı ve inişlerde dengeli hissettiriyor. Rüzgar estiğinde, benzer derinlikteki rakiplerinden daha az dengesizdirler. Satın almak için elinizin bol olması gerekse de, zamana karşı yarışçılar ve triatletler için iyi bir seçenek.
Aynı teknolojiye sahip ancak daha sığ bir jant seti arıyorsanız, 353 NSW modeline göz atabilirsiniz.
En iyi hafif yol bisikleti tekerlekleri
Cadex 36 Disc

2.500£ | Satıcı
Ağırlık: 1.302g
Derinlik: 36mm
Jant genişliği: İç 22,4mm, Dış 26mm
Cadex’in en sığ jant seti, düşük ağırlıkla aerodinamik kazançlar sunmayı hedefliyor. Cadex, çentiksiz jant, mandallı serbest göbek ve seramik rulmanlar dahil olmak üzere jantlara birçok teknoloji ekliyor. Ayrıca, ön taraftaki teller ile arkadaki tellerin farklı gerilimlerde olduğu DBL karbon tellerini kullanıyor. Bu sayede, sürüş sırasında gerilimi dengeleyerek daha iyi performans ve güç aktarımı sağladığı söyleniyor.
Cadex lastikler tubeless olarak kolayca monte ediliyor. İstenirse, Cadex sistemin 100 psi’nin üzerindeki basınçları kaldırabileceğini iddia ediyor. Yan rüzgar stabilitesi, güç aktarımı ve jant sertliği ile düşük ağırlığı beğendim. Bu, hızlı hızlanma ve duyarlı tırmanış anlamına geliyor. Cadex 36, disk frenlerin yanı sıra pabuçlu frenler için de mevcut.
Syncros Capital SL 40

4.000£ | Satıcı
Ağırlık: 1.170g
Derinlik: 40mm
Jant genişliği: İç 25mm
Scott’un Syncros bileşen markası, bu jantları tek parça olarak kalıplıyor. Karbon teller her iki uçta janta ve ortada göbek gövdesine kaynaştırılmış durumda. Bu, etkileyici derecede düşük bir ağırlıkla (iddia edilen 1.170g) sonuçlanıyor. Aero avantajları toplamak için 25mm iç genişliğe sahip jantlara uygun olarak birlikte geliştirilen Schwalbe Pro One Aero lastik de mevcut.
Capital SL jantlar hızlı hissettiriyor. Syncros bunun aero kazanımlardan kaynaklandığını iddia ediyor. Lakin ben bunun düşük ağırlık ve sertliğin birleşiminden kaynaklandığını düşünüyorum; 28mm genişliğindeki Schwalbe lastikler sertliği önlüyor. Ancak Capital jantlar, yan rüzgarlarda rakiplerine göre daha dengesiz hissettirdi. Bu kadar pahalı bir jant setinde seramik rulmanların bulunmaması ise hayal kırıklığı yarattı.
En iyi fren pabuçlu karbon jantlar
Parcours Passista

949£ | Satıcı
Ağırlık: 1.525g
Derinlik: 56mm
Jant genişliği: İç 19,0mm, Dış 27,5mm
Passista, fren pabuçlu bisikletler için orta derinlikte bir aero jant sunuyor. Jantlar Çin’de üretiliyor, ancak Parcours sevkiyattan önce İngiltere’de montajı kontrol ediyor. Seramik rulman yükseltmesi seçeneği mevcut.
Jantların derinliğine rağmen, 25mm tubeless lastiklerle sürüş pürüzsüz. Tırmanışlarda duyarlı hissettirdiler ve sert yan rüzgarlardan etkilenmediler. Dokulu fren yüzeyi, ıslak yollarda sürerken de faydalı.
En iyi bütçe dostu yol bisikleti jantları
Hunt Race Aero Wide

499£ | Satıcı
Ağırlık: 1.496g
Derinlik: 31mm
Jant genişliği: İç 19mm, Dış 24mm
31mm derinliğe sahip Hunt’ın alüminyum jantları, birçok stok alüminyum jant setinden daha derin. Dolayısıyla alüminyum jantlar için rekabetçi bir ağırlığa sahip. Jant genişliği mevcut standartlara göre oldukça muhafazakâr. Lakin 28mm lastikleri takmanın kolay olduğunu gördük. Hunt, istenirse lastik genişliğinin 34mm’e kadar çıkabileceğini belirtiyor.
Doğru yol bisikleti jantını nasıl seçerim?

İhtiyaçlarınıza ve bütçenize en uygun yol bisikleti jantını seçerken dikkate almanız gereken birkaç önemli nokta var. Bunları aşağıda açıklıyoruz.
Ağırlık
Ağırlık her şey değil. Fakat genel olarak daha hafif bir jant seti sürüşte daha duyarlı hissettirecektir
Ağırlığın nasıl dağıldığı da fark yaratır. Daha ağır bir jant, ağırlığın göbeğe daha yakın yoğunlaşmasına göre daha fazla eylemsizlik yaratır. Bu nedenle dönmeye başlarken daha yavaş hissedilir. Bu, karbon jantların bir bisikleti alüminyuma göre daha canlı hissettirmesinin nedenlerinden biridir.
Aerodinamik
Karbon jantların bir diğer avantajı aerodinamiktir. Alüminyum bir jantın da aerodinamik olamaması için neden yoktur. Lakin karbon jantta aerodinamik bir şekil oluşturmak çok daha kolaydır. Çünkü ağırlığı fazla artırmadan çok daha derin üretilebilir.
Jant markaları, jantlarının rakiplerinden ne kadar daha aerodinamik olduğunu vurgulamayı sever, ancak pratikte benzer derinlikteki jantların aerodinamik özellikleri oldukça benzerdir. Performansta farkı fark etmeniz zordur. Benzer derinlikteki farklı aero jant setlerinden daha fazla aerodinamik kazanç, sürüş pozisyonunuzu optimize ederek elde edilebilir.
Derinlik
Jant derinliği, aerodinamik performansın önemli bir belirleyicisidir. Bu yüzden zamana karşı yarışçılar genellikle derin jantlar ve hatta tam disk arka jant kullanır. Öte yandan, daha derin bir jant, yan rüzgarlar veya sert esintilerde kontrolü zorlaştırabilir. Bu da aslında daha sığ bir janttan daha yavaş sürmenize neden olabilir
Aerodinamik ve kontrol arasında tatlı nokta genellikle 40mm ila 50mm derinlik aralığındadır. Markalar, jantın yalnızca doğrudan hava akımına karşı değil, çeşitli rüzgar açılarında da aerodinamiğini ve kontrolünü optimize etmek için çok zaman harcar.
Jant şekli de kontrol ve aerodinamik açısından önemlidir. Bu nedenle daha önceki aero jant setlerindeki sivri profillerin yerini artık daha yuvarlak (bombeli) jantlar almıştır.
Genişlik
Jantın iç genişliği – dolayısıyla dış genişliği de – son birkaç yılda önemli ölçüde arttı. Birkaç yıl önce 19mm iç genişlik “geniş” kabul edilirdi. Artık neredeyse tüm performans jant setleri 20mm’nin oldukça üzerinde.
Bu büyük ölçüde, boşluğu sınırlayan fren pabuçlarından disk frenlere geçişle mümkün oldu. Bu sayede kadro boşluğu da arttı.
Daha geniş bir jant, lastiğin daha az “ampul” şeklinde bir kesite sahip olmasını sağlar. Bu da hem lastik hacmini artırır hem de jant-lastik aerodinamiğini iyileştirir. Artan hacim, kullanıcıların lastik basıncını düşürmesine olanak tanır. Bu nedenle artık 60 psi altındaki basınçlar yaygındır. Bu sayede sürüş konforu artarken, yüksek basınçlı dar lastiklere göre hızlı bir sürüş elde edilir.
Çentiksiz jantlar (Hookless rims)
Birçok performans jantı artık çentiksiz jant tasarımını kullanmakta. Bunun başlıca avantajları, daha hafif üretilebilmeleri, yapımının daha kolay olması ve lastik duvarı ile jant kenarı arasındaki geçişi daha düzgün hale getirerek aerodinamiği iyileştirmeleridir.
Ana dezavantaj, özellikle daha yüksek lastik basınçları kullanmak istiyorsanız, lastik uyumluluğudur. Zipp gibi bazı markalar tamamen çentiksiz tasarıma geçmişken, örneğin DT Swiss, tüm yol bisikleti jantlarında hâlâ çentikli (hooked) tasarımı sürdürmektedir.
Göbekler (Hubs)
Göbek tasarımı, bir jantın nasıl sürüleceği üzerinde önemli etkiye sahiptir. Daha geniş aralıklı rulmanlar ve tel bağlantı noktaları, daha dar olanlara kıyasla jantın daha rijit hissettirmesini sağlayabilir.
Ayrıca bisikletinizin hangi göbek tipine ihtiyacı olduğunu da göz önünde bulundurmanız gerekir. Neredeyse tüm disk frenli yol bisikletleri 12x100mm ön ve 12x142mm arka geçişli akslar (thru-axle) için tasarlanmıştır. Ancak hâlâ bazı istisnalar vardır. Pabuçlu frenli bisikletler genellikle 9x100mm ön ve 10x130mm arka hızlı serbest bırakma (quick release) göbeklere uygun şekilde tasarlanır.
Birçok göbek, bilye rulmanlarının ve yatak yollarının tek bir ünite oluşturduğu kapalı rulmanlar kullanır. Bazı markalar, gevşek bilyeli kupa ve konik rulman tasarımı kullanır. Shimano buna dikkate değer bir örnektir. Bu tasarım rulmanların bakımını mümkün kılar, ancak tek parça kapalı rulmanlara göre daha fazla bakım gerektirebilir.
Seramik rulmanlar, standart çelik rulmanlara popüler bir yükseltmedir. Yuvarlanma direncini azaltabilirler, ancak en iyi performanslarını sürdürmeleri ve ömürlerini uzatmaları için yine de düzenli bakım gerektirirler.
Serbest göbek (Freehub)
Serbest göbek, kaseti tutar ve pedalı bıraktığınızda serbest dönmeyi sağlar. Üç ana serbest göbek standardı vardır. Serbest göbeğiniz kasetinizle uyumlu olmalıdır: Shimano HG11, SRAM XDR ve Campagnolo N3W. Birçok jant seti bu üç seçenekle de gelir, ancak bazıları N3W seçeneğini sunmaz.
Serbest dönen mekanizma, tırnaklar (pawls) veya bir mandal halkası (ratchet ring) kullanabilir. Birçok marka, tırnaklara göre daha fazla temas noktası sunan mandallı serbest göbeklere geçmektedir. Ancak tırnaklı sistemler de uzun yıllar boyunca iyi hizmet vermiştir ve genellikle güvenilirdir.


