2025 Tour de France’ın kaçırmamanız gereken 7 etabı

2025 Tour de France’ın kaçırmamanız gereken 7 etabı

Tour de France heyecanı hissedilmeye başladı mı? Yarışın başlamasına sadece birkaç gün kaldı; diğer bir deyişle, üç hafta boyunca heyecan verici yarışlar bizi bekliyor.

Bu yılki parkur, sprinterlere özel olarak oluşturulan bir gün ile Lille’den başlıyor. Yarış sonraki bir hafta boyunca zorlu profiller ve sprint finişleriyle dolu. 10. etapta dağlarla kısa bir karşılaşmanın ardından, Pireneler 12., 13. ve 14. etaplarda üç zirve finişiyle kendini gösteriyor. Mont Ventoux, 18. ve 19. etaplarda Alpler’de iki zirve finişinden önce genel klasman yarışmacıları için bir sonraki buluşma noktası olarak karşımıza çıkıyor. Oradan geriye kalan tek şey, 27 Temmuz Pazar günü Paris’te yapılacak geçit töreni.

Bu yılki Tour de France’ın yol kitabını inceledik ve sayısız etabı yedi önemli yarış gününe indirgedik. Tüm planlarınızı iptal edin, çünkü bunlar baştan sona izlemeye değer yedi Tour etabı.

1. Etap: Lille’den Lille’e (5 Temmuz Cumartesi)

Sprinterler Lille’de ilk maillot jaune için mücadele etme şansı yakalayacaklar.

Yine de, 80km kala gelen Mont Cassel’in 4. kategori tırmanışına dikkat etmek gerek. Cassel kasabası, yıllar boyunca 4 Jours de Dunkerque’nin birkaç etabına ve Fransız Ulusal Yol Şampiyonalarına ev sahipliği yapmış olması nedeniyle bisiklet yarışlarıyla güçlü bir bağı var. Ayrıca, kasaba halk oylamasıyla kasaba ve köyleri birbiriyle yarıştıran TV dizisi Le Village Préféré des Français kapsamında 2018 yılında Fransa’nın en güzel kasabası seçildi.

Oradan, etap güneye doğru dönerek Belçika sınırını geçecek. Yarışın bu aşamasında, bisikletçiler Birinci Dünya Savaşı’ndan kalma mezarlıkları ve savaşın ardından inşa edilen Fransa’nın Maginot Hattı’nın beton takviyelerini geçecekler. Mont Noir’daki son kategorize tırmanış da geride kaldığında, sprint trenleri Lille’e hızlı bir varış için ipleri ele alacak.

Son üç kilometrede dikkat edilmesi gereken birkaç viraj var, ancak Boulevard Vauban’dan finiş çizgisine yaklaşırken, safkan sprinterler sarı mayoyu giyme şansını yakalayacaklar. Eğer grup sprintine gidilirse bu, 2020’de Alexander Kristoff’un Promenade des Anglais’de kazandığı zaferden beş yıl sonra ilk kez bir sprinterin mayoyu giyeceği anlamına gelecek.

Dikkatli olun, düz açılış etaplarında nadiren planlar tutar ve kazalar günü zorlaştırabilir. Bu, Lille’de sürpriz bir galibiyete kapı açabilir, tıpkı 2019’da Mike Teunissen’in Brüksel’de şok bir galibiyet elde ettiği gibi. Bu nedenle, en dikkatli sprinterler avantajı ellerinde bulunduracaktır.

2. Etap: Lauwin-Planque’dan Boulogne-sur-Mer’e (6 Temmuz Pazar)

1. günü sprinterlerin günü olarak geçirdikten sonra, ikinci gün Boulogne-sur-Mer’e uzanan klasik yarışlara benzeyen profilinde. Odak nokta ise puncheur’lara kayacak. Bu etap birçok kişiye bahar klasiklerini hatırlatacak.

Zorlu tırmanışlara ulaşmadan önce, bisikletçiler 1.600 nüfuslu küçük bir köy olan Lauwin-Planque’i gerilerinde bırakacaklar. Nötr bölüm, yarış başlamadan önce Douai’den geçecek. Birinci Dünya Savaşı’nın merkez üssü Arras, KM0’dan kısa bir süre sonra geliyor. 2. Etabın ilk yarısında başka savaş alanları da geçilecek.

Son 10km’de üç önemli tırmanış yer alacak. Bunlardan ilki, zirveye doğru düzleşmeden önce %13 eğimli 500 metrelik bir bölüm sunan Côte de Saint-Étienne-au-Mont olacak. Bu yetmezmiş gibi, hemen ardından 800 metre uzunluğundaki Côte d’Outreau geliyor. Bu zorlu kategori 4 tırmanış, parçalanmış pelotonu en zorlu noktası %12 eğime ulaşan dik bir tırmanışa götürecek.

Côte d’Outreau zirvesine ulaştıktan sonra bisikletçiler şehre girecek ve Boulevard Auguste-Mariette’deki son rampaya çıkacaklar. Yol, flamme rouge’dan hemen dikleşmeye başlıyor. Bisikletçileri ortalama %3,8 eğimli 1,3km uzunluğunda bir yokuş bekliyor. Bu son testin en zor kısmı, %5’in üzerinde eğimlerle ilk aşamada geliyor. Öte yandan, son 300 metre daha düz ancak o noktaya kadar çoktan darbe alınmış olabilir.

Tour’da Boulogne’u son ziyaret ettiğimizde, Peter Sagan maillot vert ile ilk etap zaferini elde ederek, puan klasmanında hanedanlığının başlangıcını ilan etmişti. Bu sefer yeni bir dönemin başlangıcına tanık olabilir miyiz? Genç Lidl-Trek puncheur Thibau Nys de benzer bir kaderi umut ediyor.

İkinci etap klasikçilere daha uygun olacak gibi görünüyor. Mathieu van der Poel ve Wout van Aert gibi… Aksi takdirde, Tadej Pogačar bunu zafer için ilk fırsatı olarak görebilir ve 5. etap zamana karşı öncesinde genel klasmanda erken bir liderlik elde edebilir.

10. Etap: Ennezat’tan Le Mont Dore’ye (14 Temmuz Pazartesi)

Normalden daha uzun geçen ilk haftanın sonunda, 10. etap bisikletçileri 2025 Tour de France’ın ilk dağ etabı için Massif Central’a götürüyor. Bu etap aynı zamanda Fransa’nın ulusal bayramı Bastille Günü ile çakışıyor. Herkesin işten ve okuldan izinli olduğu bu günde, yarışa daha fazla ilgi gösterileceği kesin.

Bu bölgenin karakteristik özelliği olarak, profil baştan sona engebeli ve Ennezat ile Le Mont-Dore arasında çok az düzlük var. Menüde Pireneler veya Alpler gibi zorlu tırmanışlar olmasa da, yükseklik farkı 4.500 metreye ulaşıyor, bu da daha ünlü dağ sıralarında geçirilen herhangi bir güzel güne eşdeğer.

Engebeli profil nedeniyle, kaçış grubu için mücadele şiddetli olacak. Fransız bisikletçiler için Bastille Günü, kaçış grubuna girmek için ekstra bir motivasyon kaynağı olacak. Yarış, Clermont-Ferrand’ın batısındaki Massif Central’ın kalbine yaklaşırken, kaçış grubu ilk 50km’nin çoğunu kapsayabilir. Oradan itibaren bisikletçiler, Côte de la Baraque, Côte de Charade ve Côte de Berzet olmak üzere üç adet kategori üç tırmanışla mücadele edecekler.

50km kala, bisikletçiler Massif Central’ın 1.000m yüksekliğindeki zirvelerini aşarken, yarışta hareketlilik artmaya başlayacak. Bu son aşamadaki kategorize edilmiş tırmanışların herhangi biri, favori grubun dengesini bozabilir, ancak Col de la Croix Saint-Robert (5,1km, %6,4) ve Puy de Sancy (3,3km, %8) tırmanışları, kesin olarak sıralamayı belirleyecektir.

Sarı mayo, 10. etabın sonunda el değiştirebilir. Ancak soru, kimin eline geçeceği. Pogačar ve Vingegaard gibi isimler kesinlikle sarı mayo için mücadele edeceklerdir, ancak özellikle genel klasman farklarının oldukça küçük olması beklenen bir haftanın ardından, kaçış grubunun yarışın liderliğini ele geçirme şansı oldukça yüksek. Julian Alaphilippe sarı mayoyu giyecek mi?

Le Mont-Dore daha önce Tour’a ev sahipliği yapmamış olsa da, 2023 Tour de France’ın benzer şekilde engebeli bir etabında ziyaret edildi ve bu etabı Pello Bilbao kazandı. Ancak Massif Central, son yıllarda birçok Tour etabına ev sahipliği yaptı, bunlara geçen yılki yarışın 11. etabında Pogačar ve Vingegaard arasında Le Lioran’da yaşanan heyecan verici mücadele de dahil.

12. Etap: Auch’tan Hautacam’a (17 Temmuz Perşembe)

Uzun bir ön gösterimin ardından, gerçek Pireneler 12. etapta Auch’tan Hautacam’a uzanan 180km’lik etapla geri dönüyor.

Yarış, kategori 1 Col de Soulor’da ilk Pireneler’e ulaşmadan önce, kaçış grubu oluşumu için yoğun bir mücadele bekleniyor. Ferrières’den itibaren yollar ortalama %7,3 eğimle yükselmeye başlıyor ve 12. etapta ilk önemli eleme gerçekleşiyor. 50km kala ulaşılan zirveden sonra, Col de Bordères’de (3,1km, %7,7) bir başka tırmanış daha var, ardından son testin ayağına uzun bir iniş bisikletçileri bekliyor.

Günün sonunda bisikletçiler 2025 yarışının ilk saf zirve finişi olan Hautacam’a ulaşacaklar. Hors-catégorie tırmanış, Pogačar ve Vinegaard’a ortalama %7,8 eğimli 13km uzunluğundaki tırmanışta mücadele etme şansı verecek. Tırmanış boyunca eğim zorluk derecesi değişiyor ve en zor bölüm, Saint André dağ köyünden ayrıldıklarında yarı yol noktasında %11 eğimli 2km’lik kısım ile geliyor. Zorlu çift haneli rampalardan sonra, bitiş 5km içinde olacak.

Hautacam’da kazanmak ile Tour’u genel klasmanda kazanmak arasında güçlü bir korelasyon var. Bu zirvede etap galibi olanların %50’si Paris’te genel klasman şampiyonluğunu kazandı. Bu isimlere son 20 yıl içinde Vincenzo Nibali ve Jonas Vingegaard da dahil. Danimarkalı bisikletçi, 2022’de Wout van Aert’in Tadej Pogačar’ı yokuşta geride bırakmasına yardımcı olduktan sonra Hautacam’da etap galibiyeti elde eden son bisikletçi.

Bu yılki rotada etap, genel klasmanda hayati bir turnusol testi olacak. Kuzeyde 11 etapın ardından Hautacam, UAE Team Emirates ve Visma-Lease a Bike takımlarının dağ trenleri için ilk gerçek testi sunabilir. Ertesi gün zamana karşı olduğu için geri çekilmenin de bir mazereti yok, bisikletçiler 13. etapta yapılacak gerçek yarıştan önce sıralamada yükselmeyi umacaklar.

13. Etap: Loudenvielle’den Peyregudes’e (18 Temmuz Cuma)

Tırmanış zamana karşılar her zaman heyecan vericidir. 2020’deki Planche des Belles Filles’i veya 2023 Giro d’Italia’nın Monte Lussari’deki sondan bir önceki etabını hatırlayın. Hiçbir şey, zorlu bir dağı tek başına tırmanmak kadar heyecan verici olamaz.

TT bisikletleri, çoğu yokuş yukarı olan 10,9km uzunluğundaki kısa profiliyle 13. etabın başlangıç çizgisinde tercih edilmeyebilir. 2020’de Nans Peters’ın solo etap zaferine sahne olan Loudenvielle’den yola çıkan bisikletçiler, 3km’lik kısa bir düzlükte keyifli bir sürüş yaşayacaklar. Ancak Estarvielle’yi geçtikten sonra, bitiş çizgisine kadar yol tamamen yokuş yukarı olacak. Peyregudes tırmanışı 8km uzunluğunda ve ortalama eğimi %7,9.

Loudervielle’de tırmanışın yarısında önemli bir zaman kontrolü olacak. Oradan itibaren en zorlu eğimler başlıyor ve La Sapinière sığınağı civarında eğimler çift haneli rakamlara ulaşıyor. Bisikletçiler bitiş çizgisine ulaşmadan önce son bir duvarla karşı karşıya kalacaklar. Bu duvar, 2017 ve 2022’de Tour finallerine ev sahipliği yapan 007 Altiport’un cehennem gibi tırmanışında karşımıza çıkıyor.

Tırmanış zamana karşılar genellikle genel klasmanda büyük farklar yaratır, çünkü bisikletçiler takım arkadaşları veya rakipleri olmadan kendi başlarına mücadele etmek zorundadırlar. Bu nedenle, 13. etap bu yılki yarışın en belirleyici etaplarından biri olacak ve sarı mayonun durumunu kökünden değiştirebilir. Başka bir deyişle, burada kötü bir gün geçirmek pahalıya mal olabilir.

18. Etap: Vif’ten Col de la Loze’ye (24 Temmuz Perşembe)

5.500 metrelik tırmanışla 18. etap, modern Tour de France tarihinin en zorlu dağ etaplarından biri olarak kabul edilebilir. Evet, genel klasmanda belirleyici olacak, ama zavallı sprinterlere de acıyalım. Bu günü zaman sınırının içinde tamamlamak zorundalar.

Her ne olursa olsun, sondan bir önceki dağ etabı Vif’ten başlıyor ve bu profilde sadece 10km’lik nadir bir düzlük var. Günün ilk kategorize edilmiş tırmanışına ve efsanevi Alp geçitlerinden ilki olan Col du Glandon’a ulaşmadan önce kaçış grubunun oluşması için çok az zaman var. Allemond’dan itibaren tırmanış merdiven gibi sıralanmış, birkaç dik bölüm kısa inişlerle dengeleniyor. Ancak genel olarak 21km uzunluğundaki tırmanışın ortalama eğimi %5,1 olup, hors-catégorie statüsünü sonuna kadar hak ediyor.

Yolun yarısında, yol bir kez daha tırmanmaya başlıyor, bu kez Col de la Madeleine’e ulaşmak için, ki bu geçit önümüzdeki ay Tour de France Femmes’in etap finişine ev sahipliği yapacak. Bu tırmanış, Tour’da 25’ten fazla kez yer aldı, en sonuncusu 2020’deydi. Madeleine, %8’in biraz altında olan eğimiyle acımasız. Yaklaşık 20km’lik tırmanışın ardından, bisikletçiler 2.000m rakım sınırını kısa bir süre geçtikten sonra Three Valleys’e girecekler.

Yaklaşık 3.000 metrelik tırmanışın ardından, Col de la Loze’ye yapılacak son tırmanış, sarı mayoyu kazanma mücadelesinde çok önemli bir an olacak. Ancak önceki iki seferden farklı olarak, bisikletçiler Courchevel üzerinden, yani doğu tarafından tırmanışa başlayacaklar. Tırmanış, Loze’nin eteğinden 2.304 metre yüksekliğindeki zirvesine kadar 26km’lik mesafesiyle yine çok zorlu olacak.

Tırmanış boyunca eğim %5 ile %11 arasında değişiyor ve en zorlu yokuşlar, bisikletçilerin 2023’te bir etap finişine ev sahipliği yapan altiporta ulaştıklarında karşımıza çıkıyor. Bundan sonra, dar yollarda son 3km boyunca eğim %9 civarında seyrediyor ve bisikletçileri bu yılki Tour de France’ın çatısına çıkarıyor. 2025 edisyonunun en yüksek noktası olan Col de la Loze’yi ilk geçen bisikletçi, Souvenir Henri Desgrange ödülünü alacak ve etap galibine ekstra 5.000 € verilecek.

Bu taraftan hiç kullanılmamış olsa da Col de la Loze, son Tour de France’larda etkili bir tırmanış olmuştur. 2020’deki ilk yarışında Primož Roglič, Pogačar’ı yokuşlarda geride bırakmayı başardı ve birçok kişi, Tour’un 18. etapta sona erdiğini düşündü. 2023’te Pogačar, dramatik bir şekilde patlayarak genel klasmanda neredeyse 10 dakika kaybetmişti.

19. Etap: Albertville’den La Plagne’a (25 Temmuz Cuma)

18. etap yetmezmiş gibi, ertesi gün dağlarda bir başka devasa etap daha var, bu sefer biraz daha kolay olan 4.500m’lik bir tırmanış söz konusu. Ancak daha da önemlisi, 19. etap 2025 yarışının son dağ etabı olacak. Kısa mesafeli bu etap, genel klasman sıralamasında yükselmeyi uman bisikletçiler için de son şans olacak.

Alplerde geleneksel hale geldiği üzere güne Albertville’de başlıyoruz. Tırmanış, startın hemen ardından, ilk 20km’de kategori 2 Côte d’Héry-sur-Ugine ile başlıyor. Bu, grubu hızla Col des Saisies’e (13,7 km, %6,4) götürüyor ve genel klasmancılar adına eğlence başlamadan önce, önemli polka dot puanları sunuyor.

60km sonra kaçış grubu hala ayakta ise hors-catégorie Col du Pré (12,6 km, %7,7) büyük önem kazanacak. Beaufortain sıradağlarının eteklerinde bulunan bu tırmanış, Tour organizatörleri tarafından 2018’de keşfedildi. Tepeye ulaştıklarında, bisikletçileri Lac de Roseland’ın parıldayan suları karşılayacak. Ancak bu manzaraların tadını çıkarmak için acele etmek gerek, çünkü Cormet de Roseland’ın zirvesine (5,9 km, %6,3) son bir tırmanış daha var. Zirveden itibaren bisikletçiler günün yarından fazlasını tamamlamış olacaklar.

Vadi yollarında devam eden bisikletçiler baş döndürücü bir son tırmanışla karşı karşıya kalacaklar. 19km uzunluğundaki Alp testi, bisikletçileri bir kez daha 2.000m rakıma taşıyacak. Oraya ulaşmak için, ortalama %7,2 eğimli yokuşları aşmaları gerekecek. Bu rakam biraz yanıltıcı çünkü eğimler %6 ile %10 arasında değişmekte. Nitekim La Plagne, tırmanış boyunca çift haneli bölümlerin dağınık olduğu, zorluk açısından nadiren tutarlı bir parkur. La Plagne 1800 kayak istasyonunu geçtikten sonra, tırmanışın son kilometrelerinde eğim hafifler ve bitiş çizgisine son sprintten önce biraz dinlenme imkanı sağlar.

La Plagne’ın Tour’a dönüşü uzun zamandır planlanıyordu – aslında 23 yıldır. Bununla birlikte, 2021 Critérium du Dauphiné’de sarı mayoyu kazanma mücadelesinde kritik bir rol oynayarak kısa bir görünüm sergiledi. Burada daha büyük sahnede, zirveye VIP statüsü verildi, çünkü muhtemelen sarı mayo yarışı için son kritik hamleler burada olacak. Ertesi gün Doubs üzerinden geçen 20. etabın sakin profiliyle, podyumun son hali muhtemelen burada belirlenecek.

Tour de France 2025 hakkında bilmeniz gereken her şey rehberimizle yarışa dair daha fazla bilgi edinin.


Benzer Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir