Yazı Laurence Kilpatrick Fotoğraf Tapestry
Yol bisikleti tasarımcıları ultra hafif, ultra aerodinamik ve çok yönlü dizaynlar arasında gidip gelirken, gravel bisikletler kendi büyüme sancılarını yaşıyor. Üreticiler ise farklı arazi koşullarında sürüş için kaç farklı tür bisiklet gerektiğini anlamaya çalışıyor. Trek için cevap artık ‘iki’. Dayanıklılık ve maceraya daha fazla odaklanan Checkpoint’in yanına yarış odaklı Checkmate gravel bisikletini piyasaya sürdü.
Trek’ten Whitney Beadle, “Checkpoint’in önceki nesillerinde, tek bir bisiklete birçok kullanım senaryosunu sığdırmaya çalışıyorduk” diyor. “Yarış, hafta sonu sürüşü, gezinti ve sadece arkadaşlarınızla bisiklet sürmeyi de kapsayan bir modeldi. Bir koltuğa birçok karpuz sığdırmak bizi kısıtladı. Checkmate ile uzmanlaşmaya odaklandık: Hızlı, hafif gravel yarış bisikleti.”
Tek oldu çift

Checkmate’in yaratım sürecinde Trek, mevcut modellerinden çokça faydalandı. Sele borusunu üst borudan ayıran ve kadronun geri kalanını etkilemeden titreşimi sönümlemek için esneklik sağlayan IsoSpeed sistemi Domane ve Checkpoint’ten geliyor. Beadle, “Madonne ve Checkmate’te ayrıca boru şekilleri ile kokpit dahil olmak üzere çok sayıda benzer DNA var” diyor.
Trek, Checkmate’in aerodinamiğini gram eklemeden iyileştirmek amacıyla yeni Madone’dan Full System Foil (FSF) adını verdiği boru şekillerini aldı. Borular, çoğu aero kadrodan belirgin şekilde daha etsiz ve bu da ağırlıktan tasarruf etmeyi sağlıyor; ancak Trek, genel aerodinamik etkinin Checkpoint’e kıyasla önemli ölçüde geliştiğini iddia ediyor. Trek yetkilileri, Unbound 200 (320km) parkurunda neredeyse altı dakikalık bir zaman tasarrufu elde edilebileceğini söylüyor.
Beadle, “Kadro boruları, geleneksel etli aero şekillerden çok farklı” diyor. “FSF, bisikletçi ve bisikletin tamamına odaklandığından daha organik şekillerin ortaya çıkmasına izin veriyor. Bisikletin önünden kullanıcının etrafına doğru uzanan bir aero yol oluşuyor. Bu, aero bisiklette göreceğiniz daha pürüzsüz ve yuvarlak boru şekilleri sağlıyor.”

Aero RSL entegre gidon ve gövde, bisikletin aerodinamik etkisini artırıyor. Bu, yalnızca standart bir gidona kıyasla sürtünmeyi azaltmakla kalmıyor, Trek’in söylediğine göre daha aerodinamik bir bisikletçi pozisyonu da sağlıyor.
Ancak Madone’dan fark aero mataralarda yatıyor. Trek, gravel yarışların yüksek hacimli hidrasyon gereksinimini karşılamada aero mataraların pratik olmadığını, bu nedenle Checkmate’in standart mataralar düşünülerek tasarlandığını söylüyor. Benzer şekilde Checkmate, Domane ve Checkpoint bisikletlerinde bulunan alt boru depolama alanını bünyesinde barındırmıyor.
Beadle, “Kullanıcı geri bildirimlerine dayanarak alt boru saklama alanını kaldırdık” diyor. “Yarış koşullarında zaman bir matara kafesi kapağını sökmek için harcanamayacak kadar değerli.”
Gen havuzuna saldırı

Checkmate’in geometrisi, konfor odaklı Checkpoint ile yarış odaklı Madone’un arasında yer alıyor. 392mm’lik uzanma (orta boy) yeni Checkpoint’inkiyle neredeyse aynı, ancak 560 mm’lik stack 19mm daha az. Karşılaştırıldığında, Madone Gen 8’in aynı model boyutunda 546mm’lik stack ve 384mm’lik bir uzanma söz konusu.
Beadle, “Checkpoint’ten daha alçak ve daha agresif, ancak Madone’a göre daha uysal” diyor. “Biz buna gravel yarış geometrisi diyoruz: Diğer gravel bisikletlerden daha yarış uyumlu ve kesinlikle geçmiştekilerden yere daha yakın.”
Checkmate, üretimde en üst düzey Domane SLR bisikletlerinde bulunan 800 serisi OCLV karbonu kullanıyor. Bu, Checkpoint SL’deki 500 serisi OCLV’in bir adım ötesi (yani daha hafif ve daha sert), ancak yeni Madone’da kullanılan en üst düzey 900 serisi OCLV’den bir basamak aşağıda. Trek serisindeki diğer modellerin aksine Checkmate şu anda yalnızca tek bir karbon seçeneği ile var. Orta/büyük boy kadro ve maşa, bisikletin toplam ağırlığını 7,55 kg seviyesine getiriyor.
Enine geniş

Checkmate SLR 9 AXS 38mm lastiklerle gelse de 45mm’e kadar uyumlu. Trek, lastik genişliğini daha da büyütmemeye karar verdiğini çünkü Checkpoint SL’de 50 mm’e çıkarmayı planladıklarını söylüyor.
Beadle, “Hala 45mm’in çoğu gravel yarışın ihtiyaçlarını karşıladığını düşünüyoruz” diyor. “Lastik ve kadro arasına 6mm boşluk ekledik. Bu nedenle lastiklerinizin ne kadar döküntü topladığına bağlı olarak, oynayabileceğiniz biraz alan var.”
Tasarım ipuçlarının birçoğunu asfalttaki kardeşi Madone’dan alan Checkmate, sade tasarımın ötesinde çok yönlülük sunuyor mu?
Beadle, “Agresif geometrisini beğeniyorsanız Checkmate çok yönlü bir bisiklet olabilir” diyor. “Daha dar lastikler takmak onu birçok farklı senaryoya açık hale getiriyor. Ancak işin aslı 38-45mm lastikler için optimize edilmiş bir bisiklet. Daha dar lastiklerle kullanımı sürüşü etkileyecektir.”


